K
Hej!
Har köpt ett gammalt hus på oisolerad platta. Enligt uppgift ska det i badrummet sedan vara en 110mm kaka eps-betong, med flytspackel ovanpå.
På 2 sidor av badrummet är det ett mekaniskt ventilerat undergolv. En långsida mot fasad.

Vi ska snart till att renovera badrummet och skulle helst värma upp det med golvvärme, men det känns uteslutet. Huset är uppvärmt med LLVP, kamin och el.
Hur är det med komfortvärme? Är även det olämpligt av fuktskäl?
Finns det något vi kan göra för att förbättra förutsättningarna för komfortvärme?

Tack på förhand!

Har för mig att vid 130-140 mm EPS-cement, så upphör kapillärkraften, & det är något man bör sträva efter när man vill minimera fuktvandring/kapillärkraft. ( Lecakulor i samma tjocklek tycker jag personligen är att föredra, & man blandar dom med lite flytspackel i en Tombola för att få ett bärande golv)

Över året stabil värme bör man också eftersträva för att inte ändra "balansen" i golvets egenskaper vad gäller fuktvandring.

Comfortvärme som ofta ligger på max 50-70 watt m2 är också att föredra, för att inte öka risken att få fuktvandring.

Detta ämne är lite vanskligt då markens förutsättningar i sig själv oftast inte är kända, så man vet sällan vilka grundförutsättningar man har innan man börjar.

MvH Jawen

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
J jawen skrev:
Har för mig att vid 130-140 mm EPS-cement, så upphör kapillärkraften, & det är något man bör sträva efter när man vill minimera fuktvandring/kapillärkraft. ( Lecakulor i samma tjocklek tycker jag personligen är att föredra, & man blandar dom med lite flytspackel i en Tombola för att få ett bärande golv)

Över året stabil värme bör man också eftersträva för att inte ändra "balansen" i golvets egenskaper vad gäller fuktvandring.

Comfortvärme som ofta ligger på max 50-70 watt m2 är också att föredra, för att inte öka risken att få fuktvandring.

Detta ämne är lite vanskligt då markens förutsättningar i sig själv oftast inte är kända, så man vet sällan vilka grundförutsättningar man har innan man börjar.

MvH Jawen
Tack Jawen!

I det följande riktar jag mig inte bara till dig. :)

Vi har så ruskigt mycket annat att göra, begränsad budget och bara ett badrum. Vi kommer därför inte göra några enorma ingrepp i nuvarande golvkonstruktion, och vi vill inte ha ett 50mm högt trappsteg in i badrummet. Alla eventuella åtgärder måste anpassas därefter.

Vårt hus ligger på en höjd, ca 4m högre upp än kringliggande mark. Någon form av stenig ås som är tämligen vattengenomsläpplig. Åsens högsta punkt är ca 1 m högre upp än huset, och den punkten är ca 5m bakom huset. Badrummet vetter åt det hållet. Ungefär 1,5m från husets fasad är det gjutet en "stödmur" (som vi måste göra om...), runt 0,8m hög. Mellan hus och mur är det grus (har dock inte undersökt om det är matjord redan någon centimeter ner).

Med tanke på kvaliteten i bygget i övrigt gissar jag att förarbetet, innan de gjöt plattan, lämnar mer att önska. Jag ska plocka fram en spade i vår och gräva mig ner en bit utanför badrumsväggen för att försöka skapa mig en bild av förutsättningarna, men just nu utgår jag från att underarbetet är kass.

Vi vet alltså att huset vilar på en oisolerad platta. Vi vet inget om underarbetet, men huset är belägget på relativt väldränerad mark. I badrummet är golvet uppbyggt enligt följande:
- oisolerad platta,
- ca 110mm EPS-cement och
- drygt 30 mm flytspackel vid vägg.
Golvet är inte varmt under den kalla årstiden. ;)
Badrumsgolvet är idag i samma höjd som golven i kringliggande rum.

Vi avser att ha kakel och klinker.
Om vi nu gärna skulle vilja ha en elslinga i golvet, för komfortvärme, finns det någonting vi kan göra för att minska risken för att det orsakar fuktproblem?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.