Ska flytspackla ett badrumsgolv denna helgen och undrar hur jag skall göra med armeringen och den elektriska golvvärmen. Underlaget är spånskiva som jag ska prima. Har läst mig till att man skall (och detta är tydligen viktigt av olika anledningar) lägga armeringen först, direkt mot golvspånet.
Sen fästa värmekabeln i armeringen.

Mitt problem är att den elektriska golvärmen jag har består av en självhäftande nätmatta som är tänkt att klistras fast direkt mot spånskiva.

Så vad tar jag först, armering eller värmen?

H
vad säger tillverkaren av golvvärmen.

henke_benke skrev:
vad säger tillverkaren av golvvärmen.
De beskriver tydligt i både text och bild hur den skall installeras men det finns inte med ett enda ord om just armering. Det är T2QuickNet 90 W/m² från Pentair som det gäller.

Borde ju vara fler än jag som har använt det ihop med armering tycker jag men nätet kanske fyller en viss armeringsfunktion så att vanlig armering ej behövs men det tvivlar jag på.......

L
Att nätet ska finnas är för att V-kabeln får inte ligga direkt mot brännbart , normalt är en obrännbar skiva först , sedan ett nät 20X20 mm ( putsnät ) och V-kabeln på detta , oavsett om den är på matta , då får man en stark flyt som inte spricker .
Glöm inte att hacka ner slangen för termostaten , den ska vara mellan två slingor och se till att det går att stoppa ner och dra upp den utan problem
Detta om den skulle gå sönder så går den att byta

H
L Liteavvarje skrev:
Att nätet ska finnas är för att V-kabeln får inte ligga direkt mot brännbart , normalt är en obrännbar skiva först , sedan ett nät 20X20 mm ( putsnät ) och V-kabeln på detta , oavsett om den är på matta , då får man en stark flyt som inte spricker .
Glöm inte att hacka ner slangen för termostaten , den ska vara mellan två slingor och se till att det går att stoppa ner och dra upp den utan problem
Detta om den skulle gå sönder så går den att byta
med T2QuickNet 90 W/m2 får man montera på brännbart underlag

Tack för era svar!
Men det verkar lösa sig av sig själv. Av olika anledningar kommer jag gjuta i två omgångar, i det första mot spånskivan blir det armering. I andra gjutningen lägger jag golvvärmen, problemet löst!

H
L Ludde76 skrev:
Tack för era svar!
Men det verkar lösa sig av sig själv. Av olika anledningar kommer jag gjuta i två omgångar, i det första mot spånskivan blir det armering. I andra gjutningen lägger jag golvvärmen, problemet löst!
bara du har koll på hur mycket betong/spackel slingan skall ha på sig

L
L Ludde76 skrev:
Tack för era svar!
Tänk bara på att ju högre upp V-kabeln ligger i betong-spackel ju tätare få du lägga V-kabeln
med grunt och brett mellan slingorna kan golvet bli randigt av värme , värmen går inte ut så den möter nästa slinga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.