Hej,

Någon som har tips på hur man kan fixa en glipa i överkant på ytterdörren? Det drar nämligen igenom lite i överkant på dörren har jag en glipa på ca 7mm till den delen av karmen man stänger dörren mot. I nederkant har jag en glipa på ca 3mm.

Det är lite som att dörren lutar utåt i överkant.

Har försökt att kolla runt på forumet och google men jag verkar inte hitta så mycket om just denna typ av problem.

bifogar lite bilder.

överkant
Glipa i överkant av en vit ytterdörr som möter karmen, indikation på dörrens lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underkant
En glipa på cirka 7mm mellan en vit ytterdörrens överkant och karmen.
Skapa konto

Låset
Låsmekanism på en ytterdörr med synliga hål och slitage vid dörrkarmen, indikerar justeringsbehov för passform.
Skapa konto

Gångjärnen
Närbild på övre delen av en dörr där gångjärnen och en glipa mellan dörr och karm syns.
Skapa konto

Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning,
Jesper

A
Går det att byta tätningslister,antigen är karmen felmonterad från början eller så har dörrbladet vindat sig lite,för att få jämn springa måste man i så fall ändra karmen.

Misstänker att det är dörrbladet som ”vindat” sig lite. Ja jag gick i dom tankarna om att kanske byta list eller sätta dit en extra fast på dörrkarmen då i överkant. Egentligen är detta en nödlösning om inget annat funkar.

justeringen som är i karmen gör väl bara så karmen åker längre in eller ifrån väggen va? Den justeringen puttar inte karmen utåt?

Funderade ett tag på om det gick att justera gångjärnen men jag tror inte det. Kanske knäcka dem?

A
W webtomten skrev:
Misstänker att det är dörrbladet som ”vindat” sig lite. Ja jag gick i dom tankarna om att kanske byta list eller sätta dit en extra fast på dörrkarmen då i överkant. Egentligen är detta en nödlösning om inget annat funkar.

justeringen som är i karmen gör väl bara så karmen åker längre in eller ifrån väggen va? Den justeringen puttar inte karmen utåt?

Funderade ett tag på om det gick att justera gångjärnen men jag tror inte det. Kanske knäcka dem?
Justera på karmskruvarna eller knäcka gångjärnen hjälper nog inte,man kan kanske justera slutblecket så dörren blir tätare,blir dock "tyngre" att stänga.

Vissa gångjärn har justerskruvar under det runda locket på gångjärnet. där kan man höja eller sänka dörren

Hur gammal är dörren? Verkar som om dörrbladet har slagit sig, svårt att åtgärda detta. Ett sätt är att släppa på karmskruvarna på anslagssidan och sätta fast karmen efter dörrbladet och skita i om larmsignal är i lod.

Huset är byggt 2012 så dörren är 7år gammal. Efter en massa research idag så börjar jag också misstänka att det är så att dörrbladet har slagit sig.

Så det blir nog att försöka täta med en extra list och hoppas att det hjälper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.