Vad ska jag köpa? sitter assa i dörren idag men tre låskistor och 2 set cylindrar på 10 år varav den senaste gav upp idag 2 år och 20 dagar gammal dvs ingen garanti kvar. Finns det något som håller eller är det bara skit kvar på marknaden?

Är det låskistorna eller låscylinderna som går sönder?

På vilket sätt går kistorna/cylindrarna sönder?
Slutar de att fungera?
Blir de svåra att vrida runt nyckeln?

Smörjs cylindrarna regelbundet?
Med vad smörjs cylindrarna?

Vilka modeller på kistor respektive cylindrar?

Nu är det cylindern troligtvis utsliten funkar ok med en av tre nycklar har smörjt med lås smörjmedel

Har plockat ur låset nu känns som ett stift inte lyfter hela vägen sprayat låsspray och rengjort

Det låter som du haft en väldig otur och ovanligt mycket problem.
Det fanns äldre ASSA evo låshus framförallt 2002 låshuset som hade enorma kvalitetsproblem men ASSAs evolution serie ersattes med tiden av Connect låshus som fungerar som förväntat.
Om du haft äldre ASSA 2002 Evo så förvånar det mig inte att haft problem med låshusen men 3 på 10 år låter mycket då jag tycker du borde fått Connect låshus men jag minns inte riktigt när Connect ersatte Evolution och orkar inte kontrollera det nu.

Låscylindrar borde normalt inte lägga av på den tiden.
Finns det något i miljön som påverkar?
Närhet till industri eller saltvatten?
Exakt vilket medel har du använt i låscylindrarna?
Vad är det för låscylindrar?
Kan du förklara tydligt exakt var som händer när det slutar fungera och vad som inte fungerar.

Det finns andra lås på marknaden än ASSA om du vill ha något annat men behöver veta vad du har för att föreslå andra produkter.

Med den ena nycklen i som är ganska oanvänd så hör man att 2 stift klickar nör man går förbi "noll" även ett tydligt motstånd och med min nyckel får man lirka sej förbi värre att låsa upp. Bara ytterdörren som är problem

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Med den ena nycklen i som är ganska oanvänd så hör man att 2 stift klickar nör man går förbi "noll" även ett tydligt motstånd och med min nyckel får man lirka sej förbi värre att låsa upp. Bara ytterdörren som är problem
Vad är det för fabrikat?
Har du smort låscylindern med av tillverkaren godkänd medel? t.ex assa spray enligt de instruktioner som länkats i tråden?

Ja har smort med assa låssmörjmedel

Ja har smort med assa låssmörjmedel
Endast det smörjmedlet eller har du använt annat tidigare?
Vad är det för fabrikat och modell av låscylindrar?

Bara assas smörjmedel det är ett assa 1212 tror jag det heter

Bara assas smörjmedel det är ett assa 1212 tror jag det heter
Vill du ha kopieringsskyddat så finns Evva, GeGe, Kaba osv. som inte är assa.
Om du inte bryr dig om kopieringsskydd så finns även då Evva, GeGe osv men det finns även assa låscylindrar som har använt samma teknik sedan innan jag var född och är väl beprövade.
Ta med låscylindrarna in till en låssmed om du har möjlighet till det då låssmeden troligtvis kan åtgärda dom du har samt kan du få förslag om du vill köpa nya som inte är ASSA.

Kan det vara så att dessa skulle ha tightare toleranser har ju assa lås som är 25 år gamla där nycklen trots att den är sliten funkar fint ?

Kan det vara så att dessa skulle ha tightare toleranser har ju assa lås som är 25 år gamla där nycklen trots att den är sliten funkar fint ?
Exakt vad som är fel i ditt fall kan jag inte svara på utan att undersöka låscylindern men personligen anser jag att de äldre var en driftsäkrare konstruktion.
Toleranserna är små oavsett det är inte det som är problemet.
Anledningen till att införa en ny konstruktion i låscylindrar är inte alltid för att den är bättre utan för att den måste innehålla något du kan ta patent på för ett juridiskt kopieringsskydd.

Här mellan fjollträsk och rosengård låser vi aldrig dörrarna
vi sätt i nycklarna på utsidan om välkomnar besök
annars går man aldrig in

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.