På vilken höjd sätter man eluttag till ytterbelysning över fönsterdörrar? Finns det någon standard?

Om du med ytterbelysning menar belysning utomhus så monterar man inga uttag för dessa utan möjligen en kopplingsdosa. Dess placering är i stort valfri, sätt den på lämpligt plats där belysningen ska finnas.

Om du menar fönsterbelysning inomhus så kan man montera lamputtag. Även dessa kan placeras valfritt, det finns ingen standard för denna specifika kopplingspunkt. Lamputtaget kan t.ex placeras direkt ovan fönsterlist, ev åt endera sidan, så att det döljs av gardinen.

Jag byter panel på fasaden och ska dra ut kabel för att sätta en ytterbelysning centrerat över fönsterdörrarna. På vilken höjd ska den kabeln dras genom panelen?

Vilken typ av lampa ska ni ha?

Hur stor är foten på lampan?

Hur nära karmen vill ni ha lampan?

Hur nära karmen kan lampan sitta?

Var i lampfoten är kabelgenomföringen?

Hur stort är det fria måttet över karmen?

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Du får väl titta på hur armaturen ser ut, dvs hur stor plats den tar i höjdled, och leda ut kabel i rör dit.
Så kopplar du armaturen fast där.
Men du skall väl ha en strömbrytare på insidan dörren också?

Själv har jag satt några sådana här lampor bredvid dörrar och vid husknutarna.
Ovanför dörrarna är det alldeles för ont om plats, för takskägget går alldeles ovanför.
Väggmonterad utomhuslampa med svart arm och guldfärgad insida, tänd, under takutsprång nära ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du drar ut sladden i en slang exakt där du vill ha lampan sladden ska ju inte synas

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du får väl titta på hur armaturen ser ut, dvs hur stor plats den tar i höjdled, och leda ut kabel i rör dit.
Så kopplar du armaturen fast där.
Men du skall väl ha en strömbrytare på insidan dörren också?

Själv har jag satt några sådana här lampor bredvid dörrar och vid husknutarna.
Ovanför dörrarna är det alldeles för ont om plats, för takskägget går alldeles ovanför.
[bild]
Planerar att ha något snarlikt som på din bild. Den ska sitta ovanför fönsterdörrarna på en frontespis så jag har gott om plats uppåt.
Ungefär hur mycket bygger din armatur från fästplattan till underkant glaskupa?

K Kyleman skrev:
Ungefär hur mycket bygger din armatur från fästplattan till underkant glaskupa?
Från centrum fästplatta: Ner 25 cm, upp 7 cm.
Från underkant fästplatta till underkant glasglob 19 cm.

Och lampan är en enkel, billig Albert från ClasO, som gick för reapris 99 kr varje höst förr.

• Gilla
Kyleman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.