Vi ska renovera ytskikten i sovrummet, men som vanligt leder det ena att man passar på med det andra
Modulhus från Nässjöhus Norrlandshus byggt 1982
"Det ena"
Nytt parkettgolv.
Inbyggda garderober längs med ena långsidan, kapas i bakkant mot snedtaket, väggen mot kattvinden flyttas ut till garderobens baksida.
Taket öppet till nock (c:a 3,5m) sänks ungefär 30 cm med syftet att erhålla en plan yta att montera 1-3 infällda spottar samt fälla in elen till taklampan vilken idag är utanpåliggande.
Måla eller tapetsera resterande väggar.
"Det andra"
Skiljeväggen mellan sovrummet och allrummet på ovanvåningen är 3,5m hög och byggd med klena material, 45mm regel (eller klenare?) oklart vilken typ av skivor på sidan mot allrummet, misstänker att det kan vara en ytbeläggning av masonit eller liknande board som är tapetserad (inga planer på att röra den idag), mot sovrummet är det gips.
På våningen under hänger FTX aggregatet på samma vägg vilket är anledningen till att jag funderar på att förstärka och isolera väggen i sovrummet "när jag ändå håller på" i sovrummet.
Det fortplantas vibrationer från aggregatet genom väggen och upp i sovrummet vilket ibland kan få en vägghängd spegel att vibrera, ljudet är knappt märkbart, men försök att somna till ett knappt hörbart intermittent knäppande från spegeln (det är min teori i all fall), man kan drivas till vansinne för mindre.
Nu till min fundering.
Jag tänker att jag kan förstärka väggen på två sätt.
1. Riva gipset, regla på ytterligare 45mm regel på befintliga reglar, 90mm isolering (sannolikt finns idag ingen isolering), skruva OSB, samt gips.
Fördel: "ordentligt gjort", 90mm isolerat.
Nackdel: smutsig byggplats i sovrummet, förlänger byggtiden och högre kostnad.
2. Skruva reglar direkt på befintligt gips (försöker träffa bakomliggande reglar), 45mm isolering, OSB, gips.
Nackdel: Mindre isolering, risk att missa bakomliggande reglar vilket inte gör en stum vägg och fortsatta vibrationer (?),12mm bredare vägg (gipset mitt i väggen).
Fördel: Snabbare, billigare, renare arbetsplats.
Isoleringen är såklart endast ur akustiskt perspektiv, den har ingen funktion för värmen, möjligtvis blir det ännu varmare på somrarna då sovrummet ligger åt S/V.
3. Skruva ett lager OSB direkt på befintligt gips följt av gips?
Hur skulle ni göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder