Jag har köpt ett hus byggt 1978, och badrummet ser ut som på fotot. Rummet är original men i bra skick. Den tekniska speficikationen nämner bara att väggarna är av gips, inte vad de har klistrat fast på väggarna. Besiktningen nämner en otät svetsfog och tapetsläpp, om det är nån ledtråd.
Vad kan det vara för ytskikt på det här?
Jag vill veta vad det är, för tanken är att snabbt fräscha upp det utan att göra större ingrepp. Jag skulle vilja måla väggarna och kanske golvet, men eftersom jag inte vet vad det är för material är det svårt att ta reda på om det är möjligt. Jag har förstått att det inte är bra att måla på våtrumsmatta eller våtrumstapet, men är det det jag har?
Erfarenheter och råd tas tacksamt emot!
Vad kan det vara för ytskikt på det här?
Jag vill veta vad det är, för tanken är att snabbt fräscha upp det utan att göra större ingrepp. Jag skulle vilja måla väggarna och kanske golvet, men eftersom jag inte vet vad det är för material är det svårt att ta reda på om det är möjligt. Jag har förstått att det inte är bra att måla på våtrumsmatta eller våtrumstapet, men är det det jag har?
Erfarenheter och råd tas tacksamt emot!
Vid överlåtelsebesiktningen så upptäcktes bara en svetsfog som släppt 1-2 dm som ska silikonas, så förhoppningsvis är där inte mer än så. Målningen skulle bara vara av rent kosmetiska anledningar medan vi sparar till en riktig renovering.K Kardan79 skrev:
Du borde kanske kolla svetsarna i mattan och tapeten, så du vet var du har de största problemen? Förhoppningsvis inte på platser som utsätts för vatten vid dusch.Reyhn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Om man ska använda det där badrummet för dusch är det nog lämpligt med duschkabin med 4 väggar och botten samt se till att rensa golvbrunnen ofta så att det aldrig blir stopp i den. Eller duscha sittande på huk i badkaret så att det inte kommer vatten utanför badkaret, så gjorde man på den tiden i badrum med dåliga tätskikt.
Precis vad jag hade tänkt föreslå, ett fristående ”tätskikt” i rummet.BirgitS skrev:
Om man ska använda det där badrummet för dusch är det nog lämpligt med duschkabin med 4 väggar och botten samt se till att rensa golvbrunnen ofta så att det aldrig blir stopp i den. Eller duscha sittande på huk i badkaret så att det inte kommer vatten utanför badkaret, så gjorde man på den tiden i badrum med dåliga tätskikt.
Känns väldigt 1978 det där badrummet. Original med några utbyten/reparationer tänker jag.
Vilken materialkvalitet ändå.
Jag tror det bara kommer att kännas sunkigt med att t ex måla det. Och mjukgörarna för plasten 1978 var inte att leka med så risken är att man sitter med klistrig färg som aldrig torkar ordentligt.
Vilken materialkvalitet ändå.
Jag tror det bara kommer att kännas sunkigt med att t ex måla det. Och mjukgörarna för plasten 1978 var inte att leka med så risken är att man sitter med klistrig färg som aldrig torkar ordentligt.
Enligt uppgifter är badrummet original, men det är ju möjligt att vissa delar av inredningen bytts ut över åren.
Jag har ju sett i Måla våtrumsmatta att det är risk för klibbig yta, men går bra för andra.
Om mattan är över 40 år, borde inte mjukgörarna ha försvunnit vid det här laget?
Jag har ju sett i Måla våtrumsmatta att det är risk för klibbig yta, men går bra för andra.
Om mattan är över 40 år, borde inte mjukgörarna ha försvunnit vid det här laget?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Du får provmåla under badkaret eller bakom toaletten för att se om det fungerar. Men en uppfräschning leder ofta till att man väntar för länge med den nödvändiga renoveringen i stället för att göra den så fort som möjligt.
När jag flyttade in i huset jag nu bor i var en liten toalett som hade samma våtrumstapet som badrummet. Den var målad och den var klibbig hela tiden, damm mm som efter en tid fastnade speciellt nere mot golvet rullade bara omkring som bollar på färgen när man försökte torka rent. Riktigt sunkigt intryck som var svårt att rengöra.Reyhn skrev:
Klicka här för att svara