Jag har ett garage i källaren som ligger delvis under mark som vi planerar att göra om till hemmagym och har lite funderingar kring färg och förberedelser.
Källargarage med betonggolv och slitna träportar, ljusgröna väggar med märken, tak med lysrör, golvbrunn i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna är betong och vänster långsida ligger under mark, resten är in mot källaren (minus garagedörr då). Inga bubblor i nuvarande färg men en del som lossnat (se bilder). Jag tejpade fast en bit plast och det blev ingen kondens bakom och när jag skvätter vatten på väggarna ser det ut att sugas in och inte pärlas och rinna ner på golvet.

Jag har fått rekommenderat att spackla över hål/gropar och sprickor för att sedan slipa med maskin på golvet, väggarna är jag mer osäker på men tänker att spackling och slipning bör genomföras där också (speciellt där infästningen för balkongen kommer in genom väggen) men slipper helst en maskinhyra till om möjligt.
Betongvägg och golv i garage med sprickor och färg som flagnar, visar konditionsproblem inför ombyggnad till hemmagym.
Skapa konto
Betongvägg i garage med färg som lossnat; visar hål och fläckar. Under översyn för omgjutning till hemmagym med fokus på renovering och färgval.
Skapa konto
Hål i betongvägg med ett utskjutande metallfäste, omgivningen visar avskavd färg och ytan är ojämn.
Skapa konto

Golvbrunnen är av gjutjärn och ser ut att vara väldigt rostangripen, är jag dumsnål att inte åtgärda detta innan jag målar om allt? Jag vet att ett annat golv i källaren gjordes om av förra ägaren. De grävde då ut djupare och isolerade på något sätt samt förberedde för vattenburen golvärme där, det är alltså inte gjordt i den här delen.
Rostig golvbrunn av gjutjärn i garagegolvet, med avloppet blottat och ett rutnätigt rostigt lock hålls upp av en hand.
Skapa konto

Har ni några andra generella råd kring förarbetet?

Jag har fått dessa färger rekommenderade:
Beckers Scotte Webetonex
Caparol Sylitol Bio innefärg
Hagmans 1K (för golvet)
Har ni erfarenhet av dessa eller skulle ni rekommendera något annat? Helst ska det vara någon färg som går att få i andra kulörer än vit/grå, i alla fall på väggarna/taket då sambon inte lät nöjd med vit/grå.

Brunnen skulle jag byta om ni ändå tänker måla golvet. Surt att göra det senare och behöva göra om golvet igen.
Annars så skulle jag bara bygga gymmet på befintligt golv med ventilerande material.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.