3 744 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ytpapp - hur fuktigt kan underlaget vara?
Tänkte försöka få på ytpapp på taket, men nu är det ju höst och fuktigt och givetvis rekommenderas "torrt" underlag (dvs torr underlagspapp) i läggningsanvisningarna. Men hur torrt måste det vara egentligen?
Räcker det om det har varit uppehåll någon/några dagar och det ser/känns någorlunda torrt? Vad säger ni takveteraner?
Räcker det om det har varit uppehåll någon/några dagar och det ser/känns någorlunda torrt? Vad säger ni takveteraner?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
För ytan på taket spelar det absolut ingen roll men behöver du klistra ytpappen mot underlagspappen runt någon låda, skorsten, trekantlist eller av annan anledning måste det såklart vara torrt där.
Det är ett slätt enkelt pulpettak med underlagspapp utan andra vinklar eller genomföringar, dock låglutande om det spelar någon roll (sex grader).
Ok, då är det inte hela världen om underlagspappen är något fuktig, bara köra extra med värmepistol i skarvarna där man klistrar. Tänkte om det påverkar att fukt stängs inne (mellan skarvarna så att säga), men det kanske inte är så farligt.
Ok, då är det inte hela världen om underlagspappen är något fuktig, bara köra extra med värmepistol i skarvarna där man klistrar. Tänkte om det påverkar att fukt stängs inne (mellan skarvarna så att säga), men det kanske inte är så farligt.
Låter bra! Nu började det regna när ytpappen skulle läggas, så jag har fortfarande den aktiviteten att se fram emot. Det låter bra att ni är fler som anser att det är ett mindre problem om det är lite fuktigt, för det lär ju inte bli mindre av den varan under hösten. Men det behöver ju inte regna åtminstone. 
Ok då har jag fått upp ytpappen. Torkade upp ytor som skulle klistras med värmepistol, övriga ytor lät jag vara. Sitter som berget. "Så länge det inte ser blött ut" läste jag någonstans och är kanske en bra riktlinje, så var det i alla fall idag.
Klicka här för att svara