Det är tydligen så för alla fans av Ytong att bolaget har gått i konkurs i veckan. Vad som sker härnäst kan man spekulera i men det finns ett alternativ som heter HH Celcon som i princip är samma sak som är bättre rustade. Dessutom har de tagit andelar av Ytong på senare år pga billigare produkt. Vad som händer nu är att det blir mindre konkurrens och därmed kan priset höjas säkerligen. :-/

Var fanns det att läsa ???
Antar att det bara var "svenska" ytong

Said

Det fanns inte att läsa, enligt HHCelcon skedde det i tisdags men det blir väl offentligt inom kort. Det skulle förvåna mig om det gällde hela koncernen varför jag tror att de snart är på banan igen. Det är dock inte helt bra att det blir glapp eftersom dessa bägges konkurrens håller prisnivån i schack. Det är väl dock en del export till ex Polen som blir drabbad nu.

Polen tillverkar sin Ytong själva och de har, vad jag vet, ingen kontakt men svenska Ytong.

/Jörgen

Jag har också hört att de har kursat, men Ytong är väl ett varumärke, företaget heter väl Yxhult??

AB Ytonghus
Yxhult      69283      Kumla      019-586000      556047-8348      Avreg.

Tjänstemannaklubben Vid Ytong AB
69200      Kumla            875700-3481      Avreg.

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1479&previousRenderType=1

Fast det verkar vara äldre konkurser, söker man på ytong och konkurs det senaste året så får man inte upp något.  

Dessa har inte gått i konkurs:
Ytong AB
Box 80/Plena Ab/ 70141 Örebro 019-6119980 556445-4741
Ytong Montage AB
69283 Kumla 019-586000 556042-7444

Hej!

För att ända diskussionen:

Yxhult AB som tillverkar Ytong är försatt i konkurs den 27/1 2004. Omsättningen har halverats på 2 år och det klarar nog inget bolag om man inte skär rejält. Glimstedt Advokatbyrå hanterar ärendet. 186 anställda berörs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.