Vi är intresserade av ett hus som är byggt av ytong. På de bilder som mäklarfirman lagt upp så ser man fogarna mellan stenblocken tydligt genom tapeten. Jag ställde en fråga om detta till mäklaren och fick till svar:
"Att det blir som ett rutnät är pga fogarna mellan stenarna. Det är endast ett lager tapet direkt på väggen vilket gör att när väggarna är kalla syns fogarna lite mer (kall-zon mellan två olika material). När huset är mer uppvärmt brukar dessa linjer försvinna." Vad säger ni "där ute"..../Ingemar 32

Tänker mig att antingen är väggen inte slät eller så är det så att fogarna är kallare än stenarna?

Hur tjocka är väggarna? Det låter som att det är lite dålig isolering

De är nog inte så tjocka, jag har ännu bara sett huset på bild.

• Interiör av ett vardagsrum med möbler, fönster och en dator på ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt ovanligt. Kommer inte ihåg den exakta orsaken, men har för mig att det går att åtgärda genom att lägga på ett lager puts ytterligare. Det kan vara så som mäkl säger, att murfogarna leder värme/kyla bättre, men oavsett så är det oftast ett visuellt problem på utsidan. Gissningsvis kommer ett nytt lager tapeter på insidan att ta bort problemet. Det ser ut på bilden som om rummet inte är omtapetserat nyligen? Så antagligen tar det många år innan detta fenomen börjar synas, (på insidan efter omtapetsering).

Ser att det är en gammal tråd men de tär som Oldboy skriver.
Materialen (Fogen och stenen) suger olika mycket vatten, och innehåller olika mycket vätska. Fogen är "hårdare" och "blötare" och därmed leder den kyla bättre.

När man bygger i lättbetong ska man absolut putsa insidan (och utsidan). Putsen agerar fukt och väderskydd, isolering samt att homogenisera miljön. Jag skulle påstå att om man tapetserar direkt på lättbetongen är man bara lat eller okunnig. Man putsar kalkputs, gipsputs eller annan diff-öppen puts och sen kan man måla eller tapetsera på det om man nu vill.

• Gilla
drx
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.