Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 396 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 396 inlägg
Det är väl någon sorts svartoxidering och även fast det säkert går att göra själv är det kanske lite väl knepigt och jobbigt. Jag tänker att ytan kommer bli helt annars så det kommer ändå synas vad du än gör så det kanske inte är så noga vad du väljer.
Jag vet inte vad som är bäst men tänker att kallblånering och linolja (kanske spissvärta?) skulle kunna funka hyggligt om än det också låter lite omständigt.
Jag vet inte vad som är bäst men tänker att kallblånering och linolja (kanske spissvärta?) skulle kunna funka hyggligt om än det också låter lite omständigt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Har du en nålhammare så kan du få tillbaka något av det gjutna utseendet, men det kommer ju synas ändå..
För rostskydd går det väl att behandla som gjutjärnspannor, gnid in med olja, ställ i ugnen på maxtemp, vänta tills det slutat ryka, stänga av ugnen...
För rostskydd går det väl att behandla som gjutjärnspannor, gnid in med olja, ställ i ugnen på maxtemp, vänta tills det slutat ryka, stänga av ugnen...
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Funkar också att bränna in linolja
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Med spissvärta under om man vill ha det lite mindre "metallblankt".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden