Har börjat snickra till fönsterbänkar i limfogsskivor av ek, och nu börjar funderingarna på vilken ytbehandling jag ska göra.
Jag har en svag aning om att jag vill olja, eller något sånt, inte klarlacka ...
Såhär ser det ut nu:
Och sen en sak till.
Det ska helst inte bli så mycket mörkare, eller gulare, eller brunare ...
Dottern for nästan i taket när hon såg de här, hon hade tänkt sig vitt, eller grått eller nåt sånt. Inte träfärgat.
Men nu orkar och vill jag inte tillmötesgå på denna punkten, dock kan jag tänka mig någon sorts vitpigmentering, bets, lutning eller vad som nu kan ge en något vitare ek.
Jag har en svag aning om att jag vill olja, eller något sånt, inte klarlacka ...
Såhär ser det ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen en sak till.
Det ska helst inte bli så mycket mörkare, eller gulare, eller brunare ...
Dottern for nästan i taket när hon såg de här, hon hade tänkt sig vitt, eller grått eller nåt sånt. Inte träfärgat.
Men nu orkar och vill jag inte tillmötesgå på denna punkten, dock kan jag tänka mig någon sorts vitpigmentering, bets, lutning eller vad som nu kan ge en något vitare ek.
Blev det bra (antar det, då du föreslår det
), har du bild.
Vilken lasyr valde du?
Eller är det samma sak i alla?, att jag kan ta vad som helst, t.o.m IKEA's.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10329054/
Vilken lasyr valde du?
Eller är det samma sak i alla?, att jag kan ta vad som helst, t.o.m IKEA's.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10329054/
Ja det finns ju Osmo hårdvaxolja med vit pigment, det är kanske den du tänker på?
Med lasyr får man väl ett utanpåliggande färgskikt, med Osmo blir det väl något som tränger in lite i träet?
Har jag uppfattat rätt?
Med lasyr får man väl ett utanpåliggande färgskikt, med Osmo blir det väl något som tränger in lite i träet?
Har jag uppfattat rätt?
Osmo blir lite som ett mellanting mellan en djupträngande olja och en filmbildande lack.Mikael_L skrev:
Jag tänkte inte på den du länkar till men den skulle nog fungera bra också. För kraftigare infärgning har de något de kallar dekorvax (i olika kulörer). Denna skall sedan täckas med ett lager vanlig hårdvaxolja.
Klicka här för att svara