203 läst ·
3 svar
203 läst
3 svar
Hur fäster jag limträstolparna?
jag ska bygga uterum på min altan jag byggde förra året.
I samband med dränering grävdes rejäla betongplintar med fot ner. Jag visste inte exakt placering av uterum, men tänkte att vi ställer plintarna där stolparna ungefär kommer hamna, och jag kan ställa stolparna till taket på bärlinan.
Nu har jag börjat måttat på uterummet och kommer fram till att plintarna inte är i ”linje” med huset, så på ena sidan huset är bärlinan på 4100mm, på andra sidan är den på 3900, så att ställa stolpen till taket på bärlinan går bara på ena sidan. Hur går man till väga på andra sidan? Räcker det att stoppa ner stolpen och regla upp runt och bulta fast? Eller ska man lägga en ”syll” på regelverket med typ, 45x145, som jag ställer stolparna på och skråar fast? Kommer bli vinterglaspartier nästa år.
I samband med dränering grävdes rejäla betongplintar med fot ner. Jag visste inte exakt placering av uterum, men tänkte att vi ställer plintarna där stolparna ungefär kommer hamna, och jag kan ställa stolparna till taket på bärlinan.
Nu har jag börjat måttat på uterummet och kommer fram till att plintarna inte är i ”linje” med huset, så på ena sidan huset är bärlinan på 4100mm, på andra sidan är den på 3900, så att ställa stolpen till taket på bärlinan går bara på ena sidan. Hur går man till väga på andra sidan? Räcker det att stoppa ner stolpen och regla upp runt och bulta fast? Eller ska man lägga en ”syll” på regelverket med typ, 45x145, som jag ställer stolparna på och skråar fast? Kommer bli vinterglaspartier nästa år.
Klicka här för att svara