Hej,

Jag har snickrat några skallror och babygym i massiv ek. Nu funderar jag på hur dessa ska ytbehandlas för att vara säkert även i det fallet att en bebis hade stoppat in exempelvis skallran i munnen. Jag har hört mig för hos handlare men får inget direkt svar, utan mer ”du får kolla upp det”. Jag vill gärna att ytan ska vara så nära den obehandlade eken som möjligt visuellt, men kanske men viss glans.

Är det någon som vet vad jag kan behandla med?

Tack på förhand!

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Matolja eller olivolja.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Eller kanske babyolja?

• Haha
Pettman och 1 till
  • Laddar…
ingen har dött av ekens garvsyra ....

Linfröolja. Även känt som okokt linolja fast livsmedelsklassat och säljs på livsmedelsbutiken. Lång torktid. Vräk inte på från början och torka av överflödet efter någon halvtimme.

Karnubavax funkar om du får tag på livsmedelsklassad sådan, det ör det som bland annat används på mycket godis.

Z z_bumbi skrev:
Linfröolja. Även känt som okokt linolja fast livsmedelsklassat och säljs på livsmedelsbutiken. Lång torktid. Vräk inte på från början och torka av överflödet efter någon halvtimme.

Karnubavax funkar om du får tag på livsmedelsklassad sådan, det ör det som bland annat används på mycket godis.
skall man kladda med olja så används parafinolja till skärbrädor så det kanske kan passa...
garvsyran tränger hur eller hur igenom

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tack för råden!
Fick ett tips på mineralolja - någon som har erfarenhet av det?

C CarlLundberg skrev:
Tack för råden!
Ja jag skulle använda livsmedelsklassad paraffinolja. Då är det rimligen helt lugnt även om säkert annat också funkar bra i praktiken.

Välkommen till forumet.

ClasseClas
C CarlLundberg skrev:
Tack för råden!
Paraffinolja som har nämnts tidigare är en mineralolja och passar bra till att behandla tex skärbrädor och bänkskivor i trä. Jag har använt den till skärbrädor. Se till att olja in leksaken några gånger med någon dags väntan emellan.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../lacker-och-ytbehandling/paraffinolja-005356/

Redigerat:
Paraffinolja kan ge oljefläckar vid längre kontakt då den inte oxiderar/torkar.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Har använt kokosolja till mindre projekt, funkat fint. Bra om man värmer upp trä något, räcker med en hårtork och sen smörjer på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Matolja eller olivolja.
Hej
Använd INTE mat eller olivolja.
dom härsknar.
bättre att använda matsäker mineralolja och eller bivax.
//Johan

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
Hej
Använd INTE mat eller olivolja.
dom härsknar.
bättre att använda matsäker mineralolja och eller bivax.
//Johan
Bra poäng, ska man köra kokosolja ska den nog vara fraktionerad. Med det sagt har jag inte upplevt att ett tunt lager olja härsknar när det gått in i trä, däremot när det varit mättat och en oljefilm på ytan. Osäker på om jag bara haft tur eller det finns något vetenskapligt bakom att oljan inte härsknar när den sugits in

Bäst för barnet är obehandlat.

A AndersS skrev:
Bäst för barnet är obehandlat.
Har du något stöd för att en behandling med paraffinolja på något sätt skulle vara mindre bra för barnet, vilket är det du påstår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.