944 läst ·
20 svar
944 läst
20 svar
Ytbehandling till bebisleksaker i ek
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har snickrat några skallror och babygym i massiv ek. Nu funderar jag på hur dessa ska ytbehandlas för att vara säkert även i det fallet att en bebis hade stoppat in exempelvis skallran i munnen. Jag har hört mig för hos handlare men får inget direkt svar, utan mer ”du får kolla upp det”. Jag vill gärna att ytan ska vara så nära den obehandlade eken som möjligt visuellt, men kanske men viss glans.
Är det någon som vet vad jag kan behandla med?
Tack på förhand!
Jag har snickrat några skallror och babygym i massiv ek. Nu funderar jag på hur dessa ska ytbehandlas för att vara säkert även i det fallet att en bebis hade stoppat in exempelvis skallran i munnen. Jag har hört mig för hos handlare men får inget direkt svar, utan mer ”du får kolla upp det”. Jag vill gärna att ytan ska vara så nära den obehandlade eken som möjligt visuellt, men kanske men viss glans.
Är det någon som vet vad jag kan behandla med?
Tack på förhand!
Linfröolja. Även känt som okokt linolja fast livsmedelsklassat och säljs på livsmedelsbutiken. Lång torktid. Vräk inte på från början och torka av överflödet efter någon halvtimme.
Karnubavax funkar om du får tag på livsmedelsklassad sådan, det ör det som bland annat används på mycket godis.
Karnubavax funkar om du får tag på livsmedelsklassad sådan, det ör det som bland annat används på mycket godis.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
skall man kladda med olja så används parafinolja till skärbrädor så det kanske kan passa...Z z_bumbi skrev:
garvsyran tränger hur eller hur igenom
Tack för råden!
Fick ett tips på mineralolja - någon som har erfarenhet av det?
Fick ett tips på mineralolja - någon som har erfarenhet av det?
Paraffinolja som har nämnts tidigare är en mineralolja och passar bra till att behandla tex skärbrädor och bänkskivor i trä. Jag har använt den till skärbrädor. Se till att olja in leksaken några gånger med någon dags väntan emellan.C CarlLundberg skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../lacker-och-ytbehandling/paraffinolja-005356/
Redigerat:
Bra poäng, ska man köra kokosolja ska den nog vara fraktionerad. Med det sagt har jag inte upplevt att ett tunt lager olja härsknar när det gått in i trä, däremot när det varit mättat och en oljefilm på ytan. Osäker på om jag bara haft tur eller det finns något vetenskapligt bakom att oljan inte härsknar när den sugits inThe_Lexx skrev: