Krilleman
mathiash77 skrev:
Det finns en tråd om Provisorisk fästning av underlagsduk. Där skulle verkligen några yrkesmän få komma med inlägg (y)
Nä dom yrkesmännen drar sig undan nu. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
I många branscher ser man det som ett plus att kunderna är intresserade och engagerade.

Det är inte så att Sveriges kockar är upprörda för att någon kollega bjuder på recept i Icas kundtidning eller i morgon-tv på fyran. Matintresset gör att dessa människor nog går ut och äter oftare än annars. Samma sak med bilar, som redan tagits upp, och trädgårdsodling skulle jag tro. Att någon lär sig ta en stickling sparkar inte undan fötterna för handelsträdgårdarna.

Sen har vi då undantagen, magikerna som försöker få sin kompetens att verka ouppnåelig. I bästa fall är deras yrke skyddat av säkerhetsskäl, inte sällan pga. framgångsrik lobbying. Just trollkarlar hävdas ju vara sådana genom en sträng skrådisciplin, de avslöjar inte gärna sina trix. Men banksäljare och fondförvaltare, vilka nästan uteslutande är sämre än slumpen ger nog ogärna gratis råd. Tack och lov finns där uppstickarverksamheter som livnär sig på att bjuda under. Elektriker (som skrå räknat, representerat av branschorganisation och fack, inte de härstädes närvarande) hör väl också dit.

Men på det stora hela tjänar nog hantverkare liksom andra på att ha informerade kunder som inte behöver fråga om varje småsak men förstår nyttan med tjänsten.

Och då är det bara de i en skyddad sektor kvar, de som kan ta mer betalt än deras tjänst egentligen är värd. Jag tror de är få och hoppas att de blir allt färre, men må deras strumpor för evigt vara blöta deras skor lite för små.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 27 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Dom som ställer frågor här är nog till 90% sånna som kommer att göra jobbet själv oavsett om dom får hjälp här eller inte...

Då tycker jag det är bättre att komma med råd och hjälp så att det blir så bra som möjligt, tror inte att det tar speciellt många jobb från hantverkare, antingen anser man sig kunna göra det själv eller inte
Precis. De som inte har den blekaste aning, inget självförtroende i gör-det-själv frågor och inget intresse heller kommer aldrig fråga här hur man gör. De ringer en hantverkare direkt, eventuellt när det är för sent om det gäller underhåll (typ när fasaden är rutten).

Den som skriver här har ju redan i någon mån bestämt sig och och vill ha goda tips och lite ryggdunk för att komma igång med något man kanske aldrig gjort förut ("tänker jag rätt"). Eller så vill man förstå själv och veta hur något bör göras för att underlätta kravställning/upphandling av jobb. Med ökad kunskap kan man också bedöma när det är gör det själv läge eller när man hellre tar hjälp.

Jag känner för övrigt inte till något fall i historien där olika resonemang om att man "tar jobb" från någon har resulterat i något positivt alls. Snarare KK. ;)

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I många branscher ser man det som ett plus att kunderna är intresserade och engagerade.

Det är inte så att Sveriges kockar är upprörda för att någon kollega bjuder på recept i Icas kundtidning eller i morgon-tv på fyran. Matintresset gör att dessa människor nog går ut och äter oftare än annars. Samma sak med bilar, som redan tagits upp, och trädgårdsodling skulle jag tro. Att någon lär sig ta en stickling sparkar inte undan fötterna för handelsträdgårdarna.

Sen har vi då undantagen, magikerna som försöker få sin kompetens att verka ouppnåelig. I bästa fall är deras yrke skyddat av säkerhetsskäl, inte sällan pga. framgångsrik lobbying. Just trollkarlar hävdas ju vara sådana genom en sträng skrådisciplin, de avslöjar inte gärna sina trix. Men banksäljare och fondförvaltare, vilka nästan uteslutande är sämre än slumpen ger nog ogärna gratis råd. Tack och lov finns där uppstickarverksamheter som livnär sig på att bjuda under. Elektriker (som skrå räknat, representerat av branschorganisation och fack, inte de härstädes närvarande) hör väl också dit.

Men på det stora hela tjänar nog hantverkare liksom andra på att ha informerade kunder som inte behöver fråga om varje småsak men förstår nyttan med tjänsten.

Och då är det bara de i en skyddad sektor kvar, de som kan ta mer betalt än deras tjänst egentligen är värd. Jag tror de är få och hoppas att de blir allt färre, men må deras strumpor för evigt vara blöta deras skor lite för små.
Fantastiskt inlägg(y)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är relativt billigt att skaffa samma/motsvarande diagnosutrustning som tillverkarna har till de flesta bilmärken. Det är ju enklare än någonsin att felsöka en bil.
Däremot har det blivit ett helsike att skruva.;) Under huven finns ingen plats och mycket är inte längre gjort för att underhållas.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Intressanta reflektioner som dyker upp i den här tråden.
Själv så har jag, i mitt arbete, inte en chans att hinna hjälpa alla som önskar hjälp. Får avstå från jobb hela tiden pga tidsbrist. Då kanske det inte är helt fel med lite "hjälp till självhjälp" ibland.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag är fostrad att hjälpa andra utan att kräva något tillbaka. Hjälpen från mig utförs om jag kan och vill, inte för att få tillbaka.

Den ekonomiska vinsten gör ingen lycklig. Den skapar inte lycka. Framgång med mitt företag är att se andra glada vilket gör mig glad när jag får göra något jag tycker är kul. Det är frihet, glädje och kreativitet.

Att dela med mig av kunskapen har definitivt gett mig fler kunder. Några inspireras att utföra sina saker själv, men när de ska hjälpa någon annan så rekommenderar de mig. Win-win utan att jag ställt det kravet, det kommer naturligt :)

/Christian

Bytte ut skaparglädje mot kreativitet.

• Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att kunniga kunder är till nytta för hantverkaren. Jag har byggt åt båda sorternas kunder.

-Dels för att sådana kunder ofta gör mycket själv och när de har gjort det har de råd att leja seriösa hantverkare till sådana arbeten som de inte klarar själv. ´De har också kunskapen som krävs för att skilja en seriös hantverkare från en oseriös. Folk som lejer på allt och alltså måste betala för allt har sällan råd att betala vad en seriös hantverkare tar i timmen och då blir det mer arbete för skurkar och fifflare och lönedumpare medan de seriösa konkurreras ut.
-Dels för att kunniga kunder besparar hantverkaren väldigt mycket frustration och irritation. Kunniga kunder är oftast mycket lättare att ha att göras med och det blir mycket trevligare att fara till arbetet.
Det är jäkligt frustrerande att bygga åt folk som inte förstår vad som går att bygga och inte heller förstår att det tar tid och kräver material.
-Dels för att kunniga kunder vet vad som skall göras och ofta har förberett arbetet bra och framför allt inte hindrar arbetet. Det blir lättare att förutse hur länge arbetet tar.

• Gilla
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Suck...

Känns riktigt Trump det här. Psst, vi berättar inte för någon hur vi gör så får vi alla pengar och vi kontrollerar världen.

Som tur är finns det personer som delar sin kunskap med andra utanför sitt skrå (skrå var världens första protektionism. Finns avhandlingar om hur mycket denna monopolism har kostat världen de senaste 5000åren, rätt kul läsning, och skrämmande)

Tyvärr så har vissa sådana olater bitit sig kvar men det är bara en tidsfråga innan även de starkaste av dessa är borta. Se tex i London där Black Cabs blev utmanade av Uber. Efter ha bott länge i London och otaliga gånger irrat runt pga en vägran av en cabbie att använda gps så är det oherhört skönt att någon utmanar detta.

Så gäller också detta, om man tror att skaffa sig mer kunskap om något påverkar något negativt så är det nog dags att uppdatera vederbörandes operativsystem lite grann.

Lyckligtvis känner de flesta här inne enligt både denna tråd och andra diskussioner att detta är fullt naturligt och ger en tillfredsställelse att dela sin kunskap. Om någon vill diskutera finans eller ekonomi så är ni alltid välkomna, skulle aldrig någonsin få för mig att ta en krona betalt.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Det som förvånar mig allra mest i den här diskussionen är inte att vissa yrkesmän/kvinnor vill hålla på sina specifika yrkeshemligheter, det kan jag ha förståelse för, utan att det är så många sådana som hänger här på BH och är aktiva i trådar. Vad gör man här, på ett forum för vanliga privatpersoner med intresse för DYI gällande bygg om man ändå tänker hålla inne med all sin kompetens?

Enda anledningen jag kan se är att man vill ta del av andras kompetens, som man själv råkar sakna. För inte kan man väl vara här för att snacka "shop" med andra kollegor? Det finns väl andra, exklusiva, forum för? Det kan väl ändå inte vara för att sabotera, genom att komma med skrämselpropaganda och ständigt proklamera "ring en hantverkare!"?

• Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
P
beroende på hur personer frågar och nivån på frågan är det ibland bäst att anlita någon.
Speciellt om det riskerar människors liv eller stora kostnader.

Sedan har vi alla olika behov.
Vissa får personlig tillfredställelse av att visa vad man gjort, vad man lyckats köpa eller bara få berätta om sin dag.
Andra mår bra av att hjälpa personer
Sedan finns det tyvärr de som mår bra av att klanka ner på andra eller att visa sig överlägsna.

Min poäng är att det går inte dra alla över en kam, sedan påverkar ju resten av livet hur mycket tid man kan lägga vid en viss tidpunkt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Alltså, svenskt trä vill ju sälja trä. Är det konstigt att de försöker få folk att köpa trä? Det är ju där de tjänar pengar. Ditt exempel motsäger enligt mig det du vill få fram.

Och ja, det kan väl absolut bidra med mindre jobb till byggarna.

Vad som onekligen bidrar med mindre jobb till rörmokare är många av dina inlägg.

Jag undrade hur du rättfärdigade ditt gratisjobbande här mot din egen bransch och det var väl en öm punkt för dig? Du har än inte svarat i alla fall, utöver att du själv tycker dig sitta säkert i båten?

Har inget emot dina inlägg. De är de mest informativa på forumet. Tycker väl bara att det ibland är ogenomtänkt att som yrkesman göra som du gör i vissa trådar.
Menar du att det blir mindre jobb eller färre jobb?

Krilleman
plaggis plaggis skrev:
Menar du att det blir mindre jobb eller färre jobb?
Båda varianterna antagligen. (hårklyveri!)

Men jag fortsätter lugnt ro i min eka! :love:

Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som blir lätt illamående när jag upptäcker att någon ser mig som sin kassako? Jag upplever lite skillnad nu när man börjar bli medelålders och tjänar bra jämfört med tidigare som yngre och fattig. Nu är jag plötsligt lovligt byte överallt och säljare nästan dreglar. Jag blir alltid förbannad och handlar inte ett skit om jag får såna vibbar och det gäller givetvis hantverkare och dylikt också. Självklart ska man få betalt för arbete, men när man vill pumpa ur fler kronor än avtalat eller ser potential till mer pengar så blir jag bokstavligt talat illamående och avbryter samarbetet omgående. Bara antydan att man ser förlorade kronor och ören på att någon frågar hur man kopplar in taklampan gör mig förbannad. Jag ska dona mer själv hemma om jag så går med förlust på det. Fast det gör man ju inte i Sverige, även om vänsterpartiet anser att jag är höginkomsttagare så är det billigare att ägna semestern åt att dona hemma jämfört med att anlita någon.

• Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Startar då tråden och diskussionen. Hur tänker ni när ni hjälper privatpersoner med saker som yrkesmän i eran egen bransch hade kunnat göra på arbetstid? Det finns ju trots allt många som lever på servicejobb, och ibland är det utom rimligt tvivel att svar i trådar kostar någon ett jobb.

Vad är motivationen? Tycker inte alls det är fel att hjälpa med småsaker som slangar till duschkabiner och liknande . Det jag funderar över är större eller mer komplicerade projekt som annars hade gått till branschen.
Intressant syn på delning och spridning av kunskap :thinking:. Varför är du själv medlem på forumet? Har varit medlem i över 10 år och det är imponerande hur mycket privatpersoner hjälper varandra (oavsett vilket yrke de har professionellt) och det är det som gör forumet så bra.

Vad tror du själv motiverar någon att dela med sig av sin kunskap helt gratis? Har själv en hel del av erfarenhet av IT-branschen som redan tagits upp och där är det i närmast en obegränsad tillgång till forum och bloggar där man delar kunskap och erfarenheter. Så jag tror du har en förlegad syn på hur man genom censur ska försöka skydda en bransch och sen blir det inte bättre av att du försöker insinuera att många medlemmar som råkar vara hantverkare och bidrar med sin kunskap här borde ha dåligt samvete för att branschen tappar jobb.

Vad tycker du att man ska gör åt problemet? Förbjuda böcker, bloggar, inlägg eller liknande som avslöjar ”branschens hemligheter”? Förbjuda anställda att hjälpa någon på sin fritid?

• Gilla
mangebest och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.