W WarHawk skrev:
Det håller jag dock inte med om. I många trådar hade det varit omöjligt att gå vidare utan experthjälp.

Edit: Eller ja, informationen finns där, men den hade varit praktisk taget omöjlig att hitta utan experthjälp.
Ge mig 5 exempel på detta.

Jag vill påstå att det enda som händer är att det tar lite längre tid att lura ut hur något ska göras. Det finns så många vänliga hjälpsamma och kunniga privatpersoner att det löser sig ändå. Ibland kanske det blir lite fel men då lär man sig antagligen något på det också.

Det finns och har alltid funnits en villfarelse att hela detta forum skulle kollapsa om hantverkarna drog. Det är fel.

Jag tycker det är skitbra att det finns yrkespersoner här som delar med sig av sin erfarenheter (tex Krilleman som är ett lysande bra exempel på detta) men forumet är inte beroende av någon enskild, privat eller yrkesperson.

Med andra ord är det komplett felräknat att 100 besvarade frågor här ska likställas med 100 förlorade jobb på marknaden. 95 av dessa hade besvarats ändå på ett eller annat sätt => hantverkare kan med gott samvete dela med sig av sina kunskaper som goda medmänniskor.

...och är du inte beredd att bidra med det du själv kan på ett forum som detta, hoppas jag att du låter bli att ställa frågor också.

• Gilla
mikewse och 7 till
  • Laddar…
Vilket märkligt resonemang!
Skall vi införa censur?
En lekman/amatör skall inte få läsa tillverkarens monteringsanvisningar, och egentligen skall all fysikundervisning i skolorna förbjudas, utom på yrkeslinjerna förstås.
För tänk om jag kan byta en strömbrytare själv, eller sätta en kontakt på en sladd, eller, hemska tanke,
montera en ny köksblandare :(
Då kan ju WarHawk bli arbetslös :cry:

Jag tycker detta resonemang är intressant och lite karaktäristiskt för TS inställning:
Krilleman Krilleman skrev:
El får man inte utföra själv. Det finns det lag på.
VVS är inget hinder alls så länge man gör det fackmannamässigt. Alltså följa monteringsanvisningarna och hitta inte på någon egen patentlösning!
Svar:
W WarHawk skrev:
Haha, nu försöker du nästan sälja iväg jobb :)
Min fåtöljdiagnos, tyvärr lite åt det elaka hållet:
TS har problem med att hitta kunder, och blir deprimerad när han förstår hur många som kan klara det enkla hemmaskruvandet själva med lite hjälp och stöd bland annat ifrån Bygga Hus-forumet.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
W
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilket märkligt resonemang!
Skall vi införa censur?
En lekman/amatör skall inte få läsa tillverkarens monteringsanvisningar, och egentligen skall all fysikundervisning i skolorna förbjudas, utom på yrkeslinjerna förstås.
För tänk om jag kan byta en strömbrytare själv, eller sätta en kontakt på en sladd, eller, hemska tanke,
montera en ny köksblandare :(
Då kan ju WarHawk bli arbetslös :cry:

Jag tycker detta resonemang är intressant och lite karaktäristiskt för TS inställning:

Svar:

Min fåtöljdiagnos, tyvärr lite åt det elaka hållet:
TS har problem med att hitta kunder, och blir deprimerad när han förstår hur många som kan klara det enkla hemmaskruvandet själva med lite hjälp och stöd bland annat ifrån Bygga Hus-forumet.
Om forum som detta och dess hantverkare kostar jobb så är det nog främst lärlingsjobb. Är väl fortfarande tungt att ta sig in i byggbranschen som lärling?

Som lärling börjar man väl antagligen med enklare jobb, dessutom?

Sen tror jag inte att forumet gör någon skillnad på det stora hela egentligen? På tex vvs firmor får man ju ofta tips på hur man ska göra saker om man kilar in. Kanske inte på så komplett sätt eller på så stora jobb som här men ändå.

W
Krilleman Krilleman skrev:
Men detta är ju inget unikt i branscher med just hantverkare.

Hur många forum finns det för bilar där problem diskuteras och ofta löses? Är det inte då synd om alla mekaniker som förlorar jobb också?

Du har fått både mitt svar som rörpulare, men även Daniel & nino har svarat vad dom tycker som yrkesmän.
Det är sant. Jag har löst enklare bilproblem på forum och genom vänner. Däremot har väl bilbranschen snart helgarderat sig från hemmapul med all elektronik i allt?

W WarHawk skrev:
Mer komplex fråga än man trodde vid första anblick, kanske?
Helt klart är det en mer komplex fråga än du antagligen trodde när du började fundera på saken.

Det är verkligen inte så att 100 beskrivna arbetsmoment här på forumet är 100 "stulna" jobb från branschen. Som jag skrev i min tråd (som KoW citerade ifrån ovan) kan det ibland vara totalt omöjligt att få tag i en hantverkare som är intresserad av att utföra ett mindre jobb...åtminstone till en någorlunda rimlig ersättning. Jag har varit med om att få offerter som är rent groteska på småjobb, just för att hantverkarna kan vraka och välja bland jobben i vissa områden. Går kunden med på 300% pålägg på normalpris är det värt det...inte annars. Detta kommer förhoppningsvis förändras när lågkonjunkturen kommer, när det blir mer konsumentens marknad än hantverkarens.

• Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
W
P Paxman skrev:
Helt klart är det en mer komplex fråga än du antagligen trodde när du började fundera på saken.

Det är verkligen inte så att 100 beskrivna arbetsmoment här på forumet är 100 "stulna" jobb från branschen. Som jag skrev i min tråd (som KoW citerade ifrån ovan) kan det ibland vara totalt omöjligt att få tag i en hantverkare som är intresserad av att utföra ett mindre jobb...åtminstone till en någorlunda rimlig ersättning. Jag har varit med om att få offerter som är rent groteska på småjobb, just för att hantverkarna kan vraka och välja bland jobben i vissa områden. Går kunden med på 300% pålägg på normalpris är det värt det...inte annars. Detta kommer förhoppningsvis förändras när lågkonjunkturen kommer, när det blir mer konsumentens marknad än hantverkarens.
Ja det är väl skillnad i landet också. De som har bättre tillgång till yrkesfolk kanske inte behöver fråga lika mycket här och på så sätt är alla vinnare, på ett sätt.

Här är det lång väntetid på elektriker (med lång menar jag någon vecka sist) , omöjligt med byggare för vissa projekt medans rörmokare har gått på stubinen i princip.

P
Det viktiga här är som företagare att se till att konkurrenterna får mindre jobb förstås

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Det finns även flera trådar på forumet som startas efter att hantverkaren har varit i farten och gjort jobb, där jobben är katastrofalt utförda.

• Gilla
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Här är det lång väntetid på elektriker (med lång menar jag någon vecka sist) , omöjligt med byggare för vissa projekt medans rörmokare har gått på stubinen i princip.
Va, är en vecka lång väntetid?
Hur snabbt får du komma till tandläkaren eller till vårdcentralen egentligen?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag håller helt med er som underkänner TS tes, för den missar flera viktiga aspekter. En del har redan nämnts, men låt mig tillföra ytterligare ett par.

Det förvånar mig alltid hur den här sortens resonemang underskattar behovet av den armé av hantverkare, som bleve nödvändig, ifall folk skulle göra mindre själva. Vilka ska egentligen göra allt extrajobb? Som dessutom ofta(st) kan räknas som småjobb, där transport mm äter upp den lilla förtjänst som blir?

Redan idag råder det stor brist på arbetskraft i hantverkaryrkena, och värre verkar det bli, enligt vad både Arbetsförnedringen, fack, och arbetsgivare sagt det senaste året. Hur ska vi då få tag på alla nya hantverkare som kommer att behövas?

Dessutom: tänker man att x antal gör-det-själv-timmar innebär x antal förlorade hantverkartimmar, så glömmer man att x antal hantverkartimmar innebär x antal förlorade inkomster hos byggvaruhusen. Det finns bevars en hel näringsgren som lever på gör-det-självare, och den som ger råd på Byggahus genererar (med TS resonemang) i så fall arbetstillfällen inom denna, likaväl som han undergräver arbetstillfällen inom hantverkaryrkena.

För min del sätter jag större värde på en bra relation med de hantverkare som ska gå i mitt hus än t ex pris. I den relationen ingår ett givande och tagande. Det är mer sannolikt att jag anlitar en hantverkare, som är generös med tips och råd för mina egna projekt, och som till och med kan bygga vidare på dem vid behov, än en som ska göra precis allt och som avfärdar mina egna insatser. Båda sorterna har jag haft i huset, och jag vet vilka jag väljer och vilka jag väljer bort.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 9 till
  • Laddar…
Det här var den lustigaste tråden på länge.
TS måste seriöst ha missat att de flesta på detta forum är yrkesmän eller yrkeskvinnor och delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv till forumet och Google.
I olika branscher men antagligen med mycket träffpunkter.
Det verkar onekligen som TS uppfattar att denne har ett viktigare och bättre jobb än tex en bankir, chaffis, företagsledare eller säkerhetsexpert i detta forum och av den anledningen kan denne förlora jobb. Min slutledning är den rakt motsatta, Vad beträffar mitt egna perspektiv så har detta forum visat mig att det faktiskt finns oerhört kompetenta hanterkare och bidragit till att jag ibland faktiskt vågar anlita någon. Faktum är att hanterkare, med all rätt, har ypperligt dåligt rykte, detta forum påvisar ofta det motsatta.

• Gilla
trickydicky och 1 till
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Det är sant. Jag har löst enklare bilproblem på forum och genom vänner. Däremot har väl bilbranschen snart helgarderat sig från hemmapul med all elektronik i allt?
Nej, det är relativt billigt att skaffa samma/motsvarande diagnosutrustning som tillverkarna har till de flesta bilmärken. Det är ju enklare än någonsin att felsöka en bil.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Fick nyss nys om denna youtubekanal

https://www.youtube.com/channel/UCx5pYdicKjPvLyJfSc1SkLw?view_as=subscriber

”Detta är min youtube kanal för dem som är intresserade av el och teknik, lägger upp bla videos på instrument, verktyg, visar hur man meggar och kontinuitets testar mm
Jobbar som Serviceldare men varit serviceelektriker i 9 år och älskar mitt jobb, vill dela med mig om min kunskap till dem som är intresserade.
Eddie Hansson”

• Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
Jag har rensat OT och tjafs.
/Moderator

P
Det finns en tråd om Provisorisk fästning av underlagsduk. Där skulle verkligen några yrkesmän få komma med inlägg (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.