pr95 skrev:
En huvudbrytare som bryts med belastning "slits" med all säkerhet ut om den används ofta ,
ska strömmen brytas bör man se till att alla större belastningar är frånkopplade
Jo, men den här brytaren har ju knappt använts alls. Jag har aldrig använt den under de tio år jag bott i huset. Så att det skulle vara många från/tillslag som fick dem att ge upp, det har jag svårt att tro. Så stora strömmar är det ju inte tal om, och så induktiv är ju lasten inte i medelvillan heller.

Fast jag bryter strömmen ett par gånger i veckan känns det som och har som sagt aldrig lyckats göra sönder någon brytare...
Ska jag göra något i en gammal anläggning är det oftast inte lönt att titta på gruppschemat (om det finns något) och att gå ut och skruva ur huvudsäkringarna har jag inte ens funderat på. Jag slår ifrån huvudbrytaren.
Dessutom rekommenderar energibolagen att INTE skruva ur huvudsäkringarna. Då är det bättre att stänga av på mätaren eller brytaren på mätartavlan om den är hyfsat ny. (Nya mätartavlor bryter inte strömmen till mätaren.) Skruvar man ur säkringarna tappar de kontakten med mätaren.

Jag brukar ofta/alltid använda huvudbrytaren på gamla gängsäkringscentraler och jag har endast stött på en sådan trasig huvudbrytare en gång. Gamla huvudbrytare (t.ex. dom med två knappar) som sitter på mätartavlor däremot försöker jag passa mig för.

Så jag tycker att det är överdrivet det han säger att man aldrig ska slå ifrån en gammal huvudbrytare. Dock är det ju nu så att Svanströms el och VVS gör väldigt många jourjobb och då kan det ju tänkas att man hamnar oftare på sådana fel och då kan ens bild på hur ofta saker och ting går sönder färgas lite.

Sen tycker jag att det är lite onödigt att dra fram meggern direkt. Jag brukar alltid börja med att summra mellan nolla och jordskena för att se om det är kontakt mellan nolla och jord. Är det kontakt så kan man sumra sig fram och behöver inte hålla på och megga, vilket är lite omständigare.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag har, som vanlig enkel privatperson, råkat ut för problem med huvudbrytaren vid ett tillfälle. Men det problemet var tvärt om, att det saknades en fas. Och efter att ha motionerat brytaren några gånger så fungerade den som den skulle igen.

Filmen är väl gjord för att pedagogiskt visa hur man ska gå till väga enligt skolboken. Hade det varit ett riktigt jouruppdrag så skulle man väl börjat med att utesluta de vanligaste felkällorna, typ skarvsladdar i utomhusuttag. Kanske frågat kunden:
- När inträffade felet?
- När jag grävde i trädgården och råkade hugga av en kabel.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
O
Jag reagerade också på att han inte kopplat ur alla kontakter utomhus innan han började mäta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.