Jag står inför takbyte. Jag har läst mig till att klassning för underlagsduk UD2 då krävs minst 500g/kvm.

Jag har haft inne 11 offferter på takbyte. 1 kör på YEP500, 8 kör på YEP700 och 2 st kör på YAP2200. (En av YEP700-förespråkarna kör butyltejp under ströläkten). Samtliga lägger ovanpå befintlig takpapp. Man kan dra slutsatsen att det vanligaste är YEP700 (från mitt lilla sample). (YEP700 i det här fallet kan vara TJB YEP700, MATAKI 380, Icopal Flexilight Prima).

Men om man tittar på den här videon
så kan man se en duk på 500 g/kvm som ger ett rätt dåligt intryck.

Ni som har hållt på med takomläggning. Duger YEP700 i eller är riskerna reella och att även denna kan skapa mellanrum mellan läkt och tak på grund av sin relativa lätthet?

Efter lite efterforskning så verkar det som att gå upp i tjocklek på duk är att rekommendera (Anticimex byggrådgivning + egna kontakter)

Kollar man boverkets byggregler så står det i princip bara att det ska vara tätt ovanifrån men vill ju ha så bra täckning som möjligt, både över och undre takskydd. Och kan tänka mig att med solceller ovanpå så blir det än viktigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.