1 518 014 läst ·
2 859 svar
1518k läst
2,9k svar
Yale doorman
Exakt så har jag fått det förklarat att det fungerar, men vid en dubbelkontroll med Verisure är varje lås helt separat när det gäller bortasäkert läge.mnils skrev:Har ett Doorman v2n med app stöd på entredörren, funderar på att köpa ett till till källaren men hur funkar bortasäkert läge med två lås? Idealet vore att båda ställer sig i bortasäkert läge när man slår på det på entren, när man sedan öppnar dörren så kopplas bortasäkert bort på båda, funkar det så eller är det lika hjärndött som på vanliga mekaniska lås?
Hur fungerar larmintegrationen?
Har sector alarm och funderar på att skaffa yale lås.
Jag brukar alltid ha låst, även när någon är hemma.
Så när någon går så vill jag att man ska kunna välja på att bara låsa (någon är kvar i huset) eller låsa+larma (man är sist ut). Kan man välja det med brickan/kodpanelen på något sätt?
Så när någon går så vill jag att man ska kunna välja på att bara låsa (någon är kvar i huset) eller låsa+larma (man är sist ut). Kan man välja det med brickan/kodpanelen på något sätt?
Jag kör med Verisure och den larmintegrationen fungerar klockrent! Helt underbart.
Går man ut och någon är kvar i huset trycker man kort på * så låses dörren. Vill man larma på så håller man inne * varpå larmet bekräftar med en ton och låser dörren. Håller man kvar fingret på * så ger larmet en ny ton och man kan då knappa in kod och avsluta med * och låset bekräftar då med "larmet påslaget"
Är osäker på hur det fungerar med brickorna...
Går man ut och någon är kvar i huset trycker man kort på * så låses dörren. Vill man larma på så håller man inne * varpå larmet bekräftar med en ton och låser dörren. Håller man kvar fingret på * så ger larmet en ny ton och man kan då knappa in kod och avsluta med * och låset bekräftar då med "larmet påslaget"
Aha man använder alltså inte brickorna för att larma på.RobertML skrev:Jag kör med Verisure och den larmintegrationen fungerar klockrent! Helt underbart.
Men är det två olika sätt att larma på (bara hålla inne * eller hålla inne * + kod)?
Nej, bara ett sätt för att larma på.
Vill man bara låsa dörren trycker man kort på * tills man hör en ton.
Vill man larma på så håller man inne * tills man hör den andra tonen och därefter knappar man in koden och avslutar med * så har man både låst oc larmat på.
Vill man bara låsa dörren trycker man kort på * tills man hör en ton.
Vill man larma på så håller man inne * tills man hör den andra tonen och därefter knappar man in koden och avslutar med * så har man både låst oc larmat på.
När det gäller anslutning till internet. Hur kommunicerar v-boxen som ansluts till routern med v-modulen, som sitter i låset? Vad gäller för maxavstånd och hinder ivägen? Om v-modulen kommunicerar via wifi så behövs väl inte en v-box (den kunde prata direkt med routern), eller har den något annat syfte?
Kommunikationen mellan V-box och V-modul är inte standard den pratar något eget verisure protokoll. Räckvidden är svårt att få några siffror på jag har min Vbox i källaren med 15cm betongplatta och golvbjälklag upp till hallen där låset sitter och det fungerar fint inte max signalstyrka men inte minimum heller. Hörde att en granne fick flytta sin Vbox då den inte fick kontakt med låset på hans förråd på första platsen så räckvidden är begränsad frågan är bara hur begränsad.parema skrev:När det gäller anslutning till internet. Hur kommunicerar v-boxen som ansluts till routern med v-modulen, som sitter i låset? Vad gäller för maxavstånd och hinder ivägen? Om v-modulen kommunicerar via wifi så behövs väl inte en v-box (den kunde prata direkt med routern), eller har den något annat syfte?
Tack för info - då får jag se upp med det. Jag tänker ha ett lås på huset och ett på garaget och då måste båda vara täckta av vboxen. Det räcker inte med wifi täckning (med eventuellt separata basstationer). Förstår jag rätt? Det borde väl gå att konfigurera två olika vboxar att styra varsitt lås som ett alternativ.
Sector är inte kompatibel med V2Ne3henri skrev:Hur fungerar larmintegrationen?
endast V2
koden kan andra barn "kompisar" snappa uppSeddas skrev:En parantes är att hon jag pratade med idag på Länsförsäkringar hade ett Yale-lås men i deras familj använde de bara kod för att det skulle bli lättare för barnen.
Men annars. Skulle det rent praktiskt gå att sätta in ett Yale Doorman från England i en dörr från Sverige (så man inte får problem med passform, låskista eller annat)?
bäst för barn är Kod + Bricka
tycker själv att vitsen med att slippa bära nycklar förvinner när man måste ha bricka för att låsa med bortasäker
Jo den säger så men så här står det i manualen:V1K1NG skrev:
Hur aktiverar jag ”bortasäkring”?
Öppna dörren och tryck ner låsspärren. En röst ger nu en instruktion om att larma med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och tryck den avsedda koden för att aktivera bortasäkring. Du kan även aktivera genom att både låsa och larma utan nyckelbricka genom att hålla in * 2 sekunder + 6-siffrig kod + * eller via Versiures app. Det tar 45 sekunder innan dörren låses om du använder kod utan bricka.
trodde det var bara tjejer som läste manualdanne.sk skrev:Jo den säger så men så här står det i manualen:
Hur aktiverar jag ”bortasäkring”?
Öppna dörren och tryck ner låsspärren. En röst ger nu en instruktion om att larma med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och tryck den avsedda koden för att aktivera bortasäkring. Du kan även aktivera genom att både låsa och larma utan nyckelbricka genom att hålla in * 2 sekunder + 6-siffrig kod + * eller via Versiures app. Det tar 45 sekunder innan dörren låses om du använder kod utan bricka.
har aldrig använt bortasäker så jag har faktiskt inte brytt mig så mkt