Har låtit en snickare byta ytterdörr och han fick även sätta in en Yale doorman l3. Jag fick bara sätta i batterierna och genomföra den digitala biten av installationen.
När jag håller på med det och känner på tryckena och hur delarna klickar i slutblecket märker jag att i låst läge verkar det oklart om trycket ska ta stopp eller gå att trycka ner. Det liksom tar emot lite men går absolut att dra ner trycket när dörren är låst utan särskilt stor kraft. Sen helt plötsligt känner jag att något pajar och dörren går inte att öppna inifrån. jag får montera isär panelen på insidan och ser att trycket är av på tre av fyra kanter. Det är makalöst klen och tunn metall i hörnen, inte ens 1mm skulle jag tro.

Just nu sitter jag i reklamationsärende med Yale och Kjell & Co varifrån jag köpt låset.

Jag är jättebesviken på hur Yale vill lösa ärendet men det orkar jag inte ta nu, men säkert senare nångång.

hur som haver. Tankar kring detta? Känns som jag inte vågar lita på Yale igen, mycket for the show men knappast redigt ju. Kan såklart ha varit något annat fel som gjorde att handtaget brast så lätt, men känns mest troligt att det hade någon skada eller var vekt redan från början. Tydligen har det skett generationsskifte i låset där den nya varianten tar stopp i låst läge och den gamla går att trycka ner. Det är än oklart vilken jag har.

Känner mig mest uppgiven och vet inte om jag ska byta till typ Habo eller vad. Tycker det är synd att redan skruva nya hål i min sprillans dörr, men känner mig väldigt less på Yale. Supporten hade varit med om liknande ärende tidigare. Skulle elden gå lös nu måste min familj ner i källarn först för att komma ut utan att hoppa från fönstret.
 
  • Inre delen av ett Yale dörrlås med synlig skada och avbrutna metallkanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Du kan iallafall se vilken generation av L3 du har genom att titta på låshuset, se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-l3-ny-version.420007/#post-4267283

Kanske snickaren inte satte i rätt längd på pinnarna så att tryckena inte kom i riktigt? Jag monterade själv ett L3 i går och tyckte det här med tryckena var lite oklart, jag mätte pinnarna så de var rätt längd men fick ändå inte något "klick". Dock verkar de sitta ordentligt.
 
Fick inte heller något riktigt klick på ena handtaget(monterade låset i juli)
Tycker även det som inte ”klickade”känns på nåt sätt sladdrigare än det andra,
 
Låset ska du reklamera till Kjell & Co, du ska inte behöva prata med Yale utan de kontakterna ska den som sålt låset sköta.
Det är inget vanligt problem men jag kan inte säga om det beror på produktionsfel eller montaget men du ska kunna reklamera felet oavsett om det gäller ett nytt lås.
Doorman L3 är ganska ny på marknaden så det kanske visar sig vara ett vanligt problem med tiden.
Om jag ska gissa så har detta orsakats av en för kort tryckespinne som inte nått in tillräckligt i handtaget, handtaget är kraftigare om tryckespinnen når in tillräckligt långt.
Låshuset skiljer de olika versionerna åt, R2 är det nya och DDL det äldre.

Jämförelse mellan två idisslade låshusmodeller, R2 och DDL, för Doorman L3-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för era kommentarer

Jo jag vet hur man reklamerar en köpt produkt, men faktiskt så behöver man gå igenom Yale först här och få ett ärendenummer att ta med sig. Hursomhelst spar jag att gå igenom den biten så länge, men jag är mycket besviken på lösningarna jag erbjudits och de prekära situationerna de sätter mig i. Tycker Yales support är märkvärdigt lam i förhållande till priset man betalar och hur de vill framstå i sin reklam.

Det kan ju vara som så att de valde en för kort pinne ja, även om snickaren verkade säker på utförandets korrekthet efter att vi pratat idag. Hursomhelst tycker jag i så fall lösningen med ett avsmalnande tryckesslut som ska snäppa åt pinnen är kass om det ska vara så svårt att få till utan att det pajar helt. Brukar ju vara ruggigt stabila komponenter i ett dörrhandtag.
 
Pinnens längd kan lätt kontrolleras om du vet vilken pinne som satt monterad i dörren, bara att mäta hur mycket den sticker utanför dörrbladet när den styr in i låshusets tryckesroddare.
Om låset är urmonterat så mäter man tryskespinnens längd samt hur långt det är till centrum av låshuset från insida dörrblad (C-mått).
Illustration av dörrlås och handtag med markerade mått A, B och C för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan även hålls pinnen framför låshusets stolpe och få en överblick om det verkar vara rätt eller inte.

Jag finner det konstigt att du ska behöva reklamera hos Yale och få ett ärendenummer den delen borde återförsäljaren ordna, även jag hade blivit less om jag tvingats sköta återförsäljarens jobb.
Jag skulle aldrig tvinga mina kunder att reklamera en produkt hos tillverkaren däremot hade jag i samråd med kunden upprättat en reklamationsrapport när kunden kommit in med produkten.
Därefter kontaktar jag (låssmed) assa och får ett ärendenummer det ska inte kunden behöva göra, i detta fallet jag hade bett assa skicka ett nytt handtag och gett kunden ett nytt handtag direkt om jag haft doorman L3 med rätt ytbehandling i lager (jag hade även demonterat det trasiga handtaget och kontrollerat produkten).
Erbjuder dom inte ett nytt lås eller ett nytt trycke (handtag)? (det räcker att byta handtaget)

Det jag sett är att det ibland mäts fel där den som monterat mätt utstick från dörrbladet istället för utstick från enheten och då kan det bli såhär.
Illustration som visar hur man väljer rätt längd på fykantspinnen för montering i låshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tiden lär utvisa om detta är något generellt problem med produkten.
Men det är oväsentligt nu när det redan blivit fel, nu är det endast viktigt att du kan få en lösning på problemet som du blir nöjd med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svartablixten och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack för detaljerna. Får jag tid över kanske jag forskar mer i det, annars får låssmeden göra det. Han ska komma småningom och installera om ett nytt lås. Jag betalar låssmeden och det nya låset och sedan ska jag lämna in fakturorna och begära att få ersättning för dem. Krånglig och oförtjänt process tycker jag, lär dröja dessutom. Just nu brinner vi väl inne om elden går lös. Alternativt står utan lås överhuvudtaget om jag plockar ner det, tar det till butik och väntar på att få det undersökt och sedan tillbakaskickat, vilket var den andra lösningen de hade.

Jag bad både yale och kjell om ett nytt trycke bara, men de hade inga lösa och ville inte bryta en förpackning för att hjälpa mig.

Jag hade förväntat mig en mer pragmatisk inställning till mitt läge där jag väljer på att brinna inne eller ha öppet hus i ett par veckor.

Supertack för engagerat svar, det hjälper. Har tight med tid, men ska forska lite själv i det efter din beskrivning. Hela anledningen till att jag bad om hjälp med all installation kring dörren är just tidsbrist iom småbarn och sjukdom i familjen, men nu känns det som att min plan slog åt motsatt håll.

1 123abc skrev:
Pinnens längd kan lätt kontrolleras om du vet vilken pinne som satt monterad i dörren, bara att mäta hur mycket den sticker utanför dörrbladet när den styr in i låshusets tryckesroddare.
Om låset är urmonterat så mäter man tryskespinnens längd samt hur långt det är till centrum av låshuset från insida dörrblad (C-mått).
[bild]
Du kan även hålls pinnen framför låshusets stolpe och få en överblick om det verkar vara rätt eller inte.

Jag finner det konstigt att du ska behöva reklamera hos Yale och få ett ärendenummer den delen borde återförsäljaren ordna, även jag hade blivit less om jag tvingats sköta återförsäljarens jobb.
Jag skulle aldrig tvinga mina kunder att reklamera en produkt hos tillverkaren däremot hade jag i samråd med kunden upprättat en reklamationsrapport när kunden kommit in med produkten.
Därefter kontaktar jag (låssmed) assa och får ett ärendenummer det ska inte kunden behöva göra, i detta fallet jag hade bett assa skicka ett nytt handtag och gett kunden ett nytt handtag direkt om jag haft doorman L3 med rätt ytbehandling i lager (jag hade även demonterat det trasiga handtaget och kontrollerat produkten).
Erbjuder dom inte ett nytt lås eller ett nytt trycke (handtag)? (det räcker att byta handtaget)

Det jag sett är att det ibland mäts fel där den som monterat mätt utstick från dörrbladet istället för utstick från enheten och då kan det bli såhär.
[bild]
Tiden lär utvisa om detta är något generellt problem med produkten.
Men det är oväsentligt nu när det redan blivit fel, nu är det endast viktigt att du kan få en lösning på problemet som du blir nöjd med.
 
Har också haft problem med mitt Yale lås och reklamation, fungerade klockrent i 2 månader sen gick det inte att låsa, inte ens manuellt, Diskussion med supporten till slut , konstaterande att det nog är fel på låset. Men superkrångligt att få ett nytt lås hos Kjell och CO som inte vill lämna ut nytt lås utan har en diskussion med Yale om detta, Är ju helgalet om det är fel på produkten ska ju bara Kjelle ge kunden ett nytt , sen får de ju ha en diskussion med Yale, ska inte behöva drabba kunden. Gått 2 veckor utan resultat, så tröttsamt och inte kul med olåst hus
 
G Guteman skrev:
Har också haft problem med mitt Yale lås och reklamation, fungerade klockrent i 2 månader sen gick det inte att låsa, inte ens manuellt, Diskussion med supporten till slut , konstaterande att det nog är fel på låset. Men superkrångligt att få ett nytt lås hos Kjell och CO som inte vill lämna ut nytt lås utan har en diskussion med Yale om detta, Är ju helgalet om det är fel på produkten ska ju bara Kjelle ge kunden ett nytt , sen får de ju ha en diskussion med Yale, ska inte behöva drabba kunden. Gått 2 veckor utan resultat, så tröttsamt och inte kul med olåst hus
Det låter inte bra med en sådan krånglig reklamation, att behöva stå med olåst dörr när det är fel på produkten är inte okej.
Du har inte kvar det gamla låset och kan installera det så länge så du kan låsa?
Upprättade ni en reklamationsrapport i samtalen med supporten från Yale/ASSA så bör du kunna hänvisa till reklamationsrapporten när du lämnar in låset för att få ett nytt, annars borde återförsäljaren upprättat en reklamationsrapport på plats.
Kontrollerade de produkten på plats för att bekräfta att det är fel på produkten?
Jag tycker du borde fått ett nytt lås direkt om det fanns i lager då man inte kan begära att någon har en olåst dörr.
 
G Guteman skrev:
Har också haft problem med mitt Yale lås och reklamation, fungerade klockrent i 2 månader sen gick det inte att låsa, inte ens manuellt, Diskussion med supporten till slut , konstaterande att det nog är fel på låset. Men superkrångligt att få ett nytt lås hos Kjell och CO som inte vill lämna ut nytt lås utan har en diskussion med Yale om detta, Är ju helgalet om det är fel på produkten ska ju bara Kjelle ge kunden ett nytt , sen får de ju ha en diskussion med Yale, ska inte behöva drabba kunden. Gått 2 veckor utan resultat, så tröttsamt och inte kul med olåst hus
Det var tråkigt att höra. För min del löste det sig först när jag hotade med ARN. Det hade då gått ca 3 månader sedan det inträffade, och jag har agerat skyndsamt i alla mina steg genom hela processen. Så vänta dig ingen lösning inom kort. Just med Yale har Kjell tydligen ett specialavtal vilket är katastrofalt förstås. Vi fick använda källarutgången i flera veckor och det hade kunnat bli förödande vid t.ex en brand. Att ha småbarn under den tiden var inte kul. Någon slags tillfällig lösning hade de kunnat hosta ur sig, istället för att jag tvingades att pynta för ett nytt lås och installation med risk att inte bli ersatt.
 
Detta beror mycket riktigt på att man valt fel fyrkantspinnar. Antingen har man felaktigt använt en genomgående pinne för båda handtag (nyare låshuset), eller så har man valt för korta pinnar. Handtaget får då inte tillräckligt med pinne att greppa och kan därmed spricka vid belastning. Det står i manualen hur mycket de behöver sticka ut. Har själv installerat ett par L3-lås.
 
S Svartablixten skrev:
Har låtit en snickare byta ytterdörr och han fick även sätta in en Yale doorman l3. Jag fick bara sätta i batterierna och genomföra den digitala biten av installationen.
När jag håller på med det och känner på tryckena och hur delarna klickar i slutblecket märker jag att i låst läge verkar det oklart om trycket ska ta stopp eller gå att trycka ner. Det liksom tar emot lite men går absolut att dra ner trycket när dörren är låst utan särskilt stor kraft. Sen helt plötsligt känner jag att något pajar och dörren går inte att öppna inifrån. jag får montera isär panelen på insidan och ser att trycket är av på tre av fyra kanter. Det är makalöst klen och tunn metall i hörnen, inte ens 1mm skulle jag tro.

Just nu sitter jag i reklamationsärende med Yale och Kjell & Co varifrån jag köpt låset.

Jag är jättebesviken på hur Yale vill lösa ärendet men det orkar jag inte ta nu, men säkert senare nångång.

hur som haver. Tankar kring detta? Känns som jag inte vågar lita på Yale igen, mycket for the show men knappast redigt ju. Kan såklart ha varit något annat fel som gjorde att handtaget brast så lätt, men känns mest troligt att det hade någon skada eller var vekt redan från början. Tydligen har det skett generationsskifte i låset där den nya varianten tar stopp i låst läge och den gamla går att trycka ner. Det är än oklart vilken jag har.

Känner mig mest uppgiven och vet inte om jag ska byta till typ Habo eller vad. Tycker det är synd att redan skruva nya hål i min sprillans dörr, men känner mig väldigt less på Yale. Supporten hade varit med om liknande ärende tidigare. Skulle elden gå lös nu måste min familj ner i källarn först för att komma ut utan att hoppa från fönstret.
S Svartablixten skrev:
Har låtit en snickare byta ytterdörr och han fick även sätta in en Yale doorman l3. Jag fick bara sätta i batterierna och genomföra den digitala biten av installationen.
När jag håller på med det och känner på tryckena och hur delarna klickar i slutblecket märker jag att i låst läge verkar det oklart om trycket ska ta stopp eller gå att trycka ner. Det liksom tar emot lite men går absolut att dra ner trycket när dörren är låst utan särskilt stor kraft. Sen helt plötsligt känner jag att något pajar och dörren går inte att öppna inifrån. jag får montera isär panelen på insidan och ser att trycket är av på tre av fyra kanter. Det är makalöst klen och tunn metall i hörnen, inte ens 1mm skulle jag tro.

Just nu sitter jag i reklamationsärende med Yale och Kjell & Co varifrån jag köpt låset.

Jag är jättebesviken på hur Yale vill lösa ärendet men det orkar jag inte ta nu, men säkert senare nångång.

hur som haver. Tankar kring detta?
Hej,

Jag har haft sama problem och bytte handtag för en tid senare åter uppleva samma problem igen och ytterligare ett byte.
Första gången hade jag en genomgående pinne mellan handtagen vilket är fel. Det blev jag upplyst om när jag köpte nytt handtag och att göra som installations videon Visar. Med två pinnar från varsit håll.
Vilken idiot man är tänkte jag och gjorde "rätt" vid byte av handtaget.
3 månader senare samma problem. Nu surna jag ur och fräste över vilket skit lås det var till en kompis som är låssmed. Han skrattade och sa:
-Tänk om ni amatörer lät en låssmed installera istället för att göra fel.

Resultat jag blev mer sur för jag trodde naturligt vis jag gjort rätt.

Han kom förbi och mycket riktigt jag hade gjort fel igen. Dena gång hade jag haft skåran på pinnen mot låset vilket gjorde att bara den yttre kanten på handtaget greppade pinnen. Och där är den inte soliD. Så nu tog han fram en längre pinne, vände den rätt och satte dit nya handtaget. Så flinade han och frågade hur mycket jag vägde?
- Runt 80kg sa jag.
Han bad mig hänga på handtaget med hela min tyngd och det höll av min förvåning.

Han klappa mig på axeln och sa:
-Nästa gång du ska installera ett lås ring mig så fixar jag det på rätt sätt istället för att det ska kosta 2k extra innan det är rätt. Blir nog bättre för ditt blodtryck också. Nu får du pröjsa med en kopp kaffe i alla fall.

Det var den korta versionen av historien. Men ja hos mig var det skit bakom spakarna men busenkelt när man vet hur det ska göras. Gör man inte rätt så håller det helt enkelt inte då pinnen inte går tillräckligt långt in i handtaget. Hoppas någon annan läser detta vid liknande problem och gör rätt från början istället för att göra som jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svartablixten
  • Laddar…
C Chibbis skrev:
Hej,

Jag har haft sama problem och bytte handtag för en tid senare åter uppleva samma problem igen och ytterligare ett byte.
Första gången hade jag en genomgående pinne mellan handtagen vilket är fel. Det blev jag upplyst om när jag köpte nytt handtag och att göra som installations videon Visar. Med två pinnar från varsit håll.
Vilken idiot man är tänkte jag och gjorde "rätt" vid byte av handtaget.
3 månader senare samma problem. Nu surna jag ur och fräste över vilket skit lås det var till en kompis som är låssmed. Han skrattade och sa:
-Tänk om ni amatörer lät en låssmed installera istället för att göra fel.

Resultat jag blev mer sur för jag trodde naturligt vis jag gjort rätt.

Han kom förbi och mycket riktigt jag hade gjort fel igen. Dena gång hade jag haft skåran på pinnen mot låset vilket gjorde att bara den yttre kanten på handtaget greppade pinnen. Och där är den inte soliD. Så nu tog han fram en längre pinne, vände den rätt och satte dit nya handtaget. Så flinade han och frågade hur mycket jag vägde?
- Runt 80kg sa jag.
Han bad mig hänga på handtaget med hela min tyngd och det höll av min förvåning.

Han klappa mig på axeln och sa:
-Nästa gång du ska installera ett lås ring mig så fixar jag det på rätt sätt istället för att det ska kosta 2k extra innan det är rätt. Blir nog bättre för ditt blodtryck också. Nu får du pröjsa med en kopp kaffe i alla fall.

Det var den korta versionen av historien. Men ja hos mig var det skit bakom spakarna men busenkelt när man vet hur det ska göras. Gör man inte rätt så håller det helt enkelt inte då pinnen inte går tillräckligt långt in i handtaget. Hoppas någon annan läser detta vid liknande problem och gör rätt från början istället för att göra som jag.
Gammal tråd. Men till vilken längd på pinnen bytte din vän till? Medföljer längder, 53mm, 67mm, 80mm och 98mm i paketet.
Två utav dessa använde du och hur tjock dörr har du?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.