Skaffade Yale Doorman Classic och det är en version där handtaget är spärrat då dörren är låst.
Dvs det går inte att vrida handtaget.

Låset verkar vara mycket känsligt för tryck från tätningslister. Utan tätningslister fungerar låset bra.
Efter att ha monterat tätningslister i silikon fungerar låset sämre. Det krävs inte särskilt mycket kraft för att
stänga dörren. Om man då låser och omedelbart låser upp, fungerar låset.

Men om dörren lämnas låst i någon timme går det inte att låsa upp. Försöker man, hörs
ett surrande mekaniskt ljud och en truddelutt i högtalaren som indikerar fel.

Lösningen blir då att dra i handtaget och dra dörrbladet inåt. Då hörs ett klick, varefter det går att
låsa upp.

Det finns tre kolvar: uppifrån sett är det en förregling, sedan en hakregel och längst ned finns en kolv som jag
inte känner till beteckningen på. Ingen av kolvarna rör sig när man låser upp. Det är intressant.
Först när dörren är upplåst och man vrider på handtaget, faller hakregeln in i låset.

Jag funderar på att öka utrymmet för tätningslisterna så att de trycker med mindre kraft på dörrbladet. Alternativt
hitta tunnare tätningslister.

När jag installerade vårt yaleman för många år sen så fick jag shimsa låset för att det skulle funka i olika lägen.
Så det är viktigt att mekanismen inte utsätts för tryck. Om en tätningslist gör det så bör du nog justera låset så det löper lätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.