Har installerat ett Yale Doorman L3. Installationen gick smidigt och allting fungerar fint förutom en sak. Med ojämna mellanrum kan jag inte låsa dörren och får felton och röstmeddelande ”bolt jam”. Detta händer inte alltid och jag kan inte se något samband med hur man stänger dörren. Själva dörren är ny och den kärvar inte på något sätt. Glipan mellan lås och slutbleck är mindre än 5 mm.
Problemet går att avhjälpa med 100% framgång genom att lyfta handtaget lite. Därefter går det alltid att låsa. Lyftandet av handtaget gör inget mekaniskt vad jag kan se. Det verkar som att alla hakar etc rör sig korrekt.
Hur löser jag detta bekymmer?
mvh Christian
Problemet går att avhjälpa med 100% framgång genom att lyfta handtaget lite. Därefter går det alltid att låsa. Lyftandet av handtaget gör inget mekaniskt vad jag kan se. Det verkar som att alla hakar etc rör sig korrekt.
mvh Christian
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Om det fungerar när du lyfter handtaget lite så är det troligt att det är något i dörrmiljön som påverkar.
Kontrollera att handtagen fjädrar upp helt, jag antar att du kontrollerade att ingen tryckespinne var för lång vid montage.
Det kan bli problem om låshuset sitter lite snett i dörren vilket den kan göra om en pinne var lite lång.
Du får inte samma resultat om du trycker till dörren lite när felet uppstår?
Kontrollera även höjden på kolvarna mot slutblecket, sätt lite papperstejp på utsida karm och märk ut kolvhöjderna så du kan se att dom går helt fritt i slutblecket, på många nya dörrar går det att justera gångjärnen i höjdled om det krävs.
Kontrollera även plösmått men du kanske använder det slutbleck som dörren levererades med.
Kontrollera att handtagen fjädrar upp helt, jag antar att du kontrollerade att ingen tryckespinne var för lång vid montage.
Det kan bli problem om låshuset sitter lite snett i dörren vilket den kan göra om en pinne var lite lång.
Kontrollera även höjden på kolvarna mot slutblecket, sätt lite papperstejp på utsida karm och märk ut kolvhöjderna så du kan se att dom går helt fritt i slutblecket, på många nya dörrar går det att justera gångjärnen i höjdled om det krävs.
Kontrollera även plösmått men du kanske använder det slutbleck som dörren levererades med.
Redigerat:
Har problem med mitt också. Du skriver någon av tryckespinnarna men jag fattar det som att man bara har en, varav en medföljande var uppenbart fel längd. Fick till låsning men då fick jag montera det medföljande blecket lite slarvigt och kunde inte justera något alla, för då slutade låset låsa. Med det bleck som satt i dörren fungerar det inte alls. Lite slarvigt förklarat men tror du det kan vara karm som sitter fel även här?1 123abc skrev:Om det fungerar när du lyfter handtaget lite så är det troligt att det är något i dörrmiljön som påverkar.
This answer is in EnglishA anberliner skrev:Har installerat ett Yale Doorman L3. Installationen gick smidigt och allting fungerar fint förutom en sak. Med ojämna mellanrum kan jag inte låsa dörren och får felton och röstmeddelande ”bolt jam”. Detta händer inte alltid och jag kan inte se något samband med hur man stänger dörren. Själva dörren är ny och den kärvar inte på något sätt. Glipan mellan lås och slutbleck är mindre än 5 mm.
mvh Christian
There was no answer in the installation guide . . .nothing on Yale . . .nothing anywhere!
I have sorted it!
The 'Bolt Jam' problem is caused by the bolt (dörrbult) not coming out far enough.
Remember . . . the trigger (fallet) causes the bolt to come out, but when closed the door bolt (dörrbult) must curve up around a metal bar in the locking plate (slutbleck). This bar is stopping the dörrbult.
It is nothing to do with the låshuset . . .or the fyrkannspinnar.
In free air, when the door is open, there is no problem and the bolt comes out completely, but when the door is closed, even a 0.5mm edge of steel will stop the steel bolt. It only comes out halfway and then stops and you get 'Bolt Jam'.
SOLUTION
When the door is open you see the bolt fully out. You can trigger the bolt by pressing the trigger (fallet).
Now you need some bright coloured lines which you can see on the door bolt when the door is closed. This will show you how far the lock is coming out when the door is closed.
You will be marking 3 different lines 1 _____ 2 .......... and 3 - - - - - -
Take a green highlighter ...or any colour of your choosing ; )
With the door bolt fully out, mark a green line on the bolt ____ closest to the lock body (låshuset). Now 5mm further out mark a green dotted line . . . . now 5mm further mark a dashed green line - - - -
You are trying to make some DIFFERENT lines and you can see then how far the bolt is coming out.
You should see possibly only the dashed line in the gap between the låshuset and the slutbleck.
You now need to remove some of the metal from the underside of that bar in the slutbleck.
Take a triangular metal file (metallfil) and start to file upwards on the under edge of the metal bar in the locking plate (slutbleck), and all around the edge of it, where the door bolt (dörrbult) curves up around it.
You only have to remove around 1mm of metal on the top and back edges of this bar in the locking plate, and the bolt will eventually be free to move completely into the locking plate.
It only takes a few minutes of filing and the problem is solved.
Jag är väl inte ensam om problemet, men jag prövar igen eftersom jag inte riktigt hittar universallösningen (eller så förstår jag dem inte).
Ny Swedoor med Yale L3 istallerad. Får "Bolt Jam" en del, och måste dra till en extra gång för att stänga dörren.
Ungefär som i denna video:
Vad gör man egentligen? Kan man få en behaglig dörr som stängs enkelt?
Ny Swedoor med Yale L3 istallerad. Får "Bolt Jam" en del, och måste dra till en extra gång för att stänga dörren.
Ungefär som i denna video:
Vad gör man egentligen? Kan man få en behaglig dörr som stängs enkelt?
Precis försökt installera ett doorman L3 men får bara ”bolt jam” hur vi än gör. Vi får det även när vi låser med dörren öppen så det kan inte vara att det tar emot i låsblecket. Idéer för felsökning innan det åker tillbaks till affären?
//benke
//benke
B benke_berguv skrev:Precis försökt installera ett doorman L3 men får bara ”bolt jam” hur vi än gör. Vi får det även när vi låser med dörren öppen så det kan inte vara att det tar emot i låsblecket. Idéer för felsökning innan det åker tillbaks till affären?
Jag hade samma problem. För mig löste sig problemet genom att justera flärparna i slutblecket. Se bild.
//benke
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden