P
Fick hem min nya maskin idag (eller ja, den är 35 år) och de har kopplat ur kabeln i kopplingsdosan. Nu finns det uppenbarligen 2 sätt att koppla den Y eller D. Kan jag se direkt på motorn hur den är kopplad? Jag har ju en exakt likadan maskin sen förut, (vanlig 3-fas 16A) Bild av en teknisk manual sida med elektriska scheman för Y- och D-koppling av en trefasmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag ser inget annorlunda om jag jämför de två. Men man kan ju missta sig, inget kul att sabba ngt. Bild från bruksen.

Vanligdrift i Sverige är 380-400V och då ska den kopplas Y, det med Y/D är bara vid större motorer och då är motorn lindad 400/600 volt

• Gilla
1
  • Laddar…
Är motorn märkt 220/380V ska den Y-kopplas, står det 380/660 är det D-koppling som gäller.
Ett foto på motorns märkskylt annars vore bra.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vanligdrift i Sverige är 380-400V och då ska den kopplas Y, det med Y/D är bara vid större motorer och då är motorn lindad 400/600 volt
Det senare där blev nog ingen klokare av...

• Gilla
Tgl73
  • Laddar…
tommib
Om bruksen är för en identisk motor ska den kopplas Y, enligt det vänstra schemat. Det framgår när man läser överskriften där det står "Klemmenanschluss für 3~ 380 V 50 Hz".

Kolla märkningen på plinten om det stämmer med de bokstäver som står där i brukset. I Y-koppling ska du ansluta faserna till u,v,w och koppla ihop de andra tre som borde vara x,y och z.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
snaggletooth snaggletooth skrev:
Är motorn märkt 220/380V ska den Y-kopplas, står det 380/660 är det D-koppling som gäller.
Ett foto på motorns märkskylt annars vore bra.
Den är märkt 220/380 och den är förmodligen kopplad Y som du säger. Det var bara det att jag kollade i bruksen och då kunde man fått den kopplad D vid leverans, standard var Y. Fråga mig inte varför, det finns inte heller noterat hur den just den specifika maskinen är kopplad. Men som sagt, det SER likadant ut när jag tittar under kåpan på motorn på mina två maskiner. Men eftersom det inte är min avdelning vill jag ställa frågan.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det senare där blev nog ingen klokare av...
Klokare ??? frågan var koppling och det svarade jag på, sen som ytterligare info med Y eller D så gav jag det svaret.

mowatom skrev:
Det var bara det att jag kollade i bruksen och då kunde man fått den kopplad D vid leverans, standard var Y. Fråga mig inte varför,
Om den skulle användas i Norge ville man förmodligen ha den D-kopplad.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klokare ??? frågan var koppling och det svarade jag på, sen som ytterligare info med Y eller D så gav jag det svaret.
Jag var kanske lite otydlig där, du skrev 400/600, borde stått 400/690.

Lägg upp en bild på motorns anslutningsplint så går det nog att svara.
En motor enligt schemat ska Y-kopplas för 230/400 V.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Om bruksen är för en identisk motor ska den kopplas Y, enligt det vänstra schemat. Det framgår när man läser överskriften där det står "Klemmenanschluss für 3~ 380 V 50 Hz".

Kolla märkningen på plinten om det stämmer med de bokstäver som står där i brukset. I Y-koppling ska du ansluta faserna till u,v,w och koppla ihop de andra tre som borde vara x,y och z.
Den är som sagt redan kopplad i motorn, bruksen är till maskinen i fråga. Den kunde dock tydligen levereras med D om kund önskade, jag vet inte varför. Faserna ligger som du säger, på motsatta sidan sitter det kopparbleck på rad som kopplar ihop de andra tre. Antar att det är så du menar?

P
Fotografen Fotografen skrev:
Lägg upp en bild på motorns anslutningsplint så går det nog att svara.
En motor enligt schemat ska Y-kopplas för 230/400 V.
Jag masar mig upp och tar ett foto, det är nog bäst!

mowatom skrev:
Den kunde dock tydligen levereras med D om kund önskade, jag vet inte varför.
Som sagt. Den skall vara D-kopplad om den skall användas i ett elnät med 220V huvudspänning. Äldre delar av Norges elnät fungerar så.
mowatom skrev:
Faserna ligger som du säger, på motsatta sidan sitter det kopparbleck på rad som kopplar ihop de andra tre. Antar att det är så du menar?
Det innebär att motorn är Y-kopplad. Precis som den skall vara.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Så här ser det ut! Öppen anslutningslåda på grön maskin med synliga ledningar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är det Y-kopplat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.