Hydralpump 7.5 hk motorn startar på y men när d ska in går en säkring.
Någon som vet felet.
Har bytt motor.
 
Skiftat två faser på D-sidan så att motorn försöker vända håll.

Ta bilder/rita exakt hur allt är kopplat.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Lite mer detaljer om/hur/varför den gamla motorn gick sönder hade varit bra.
Har Y/D starten fungerat förut (på denna plats)?
Storlek på säkring har betydelse… 😜
 
Y/D Starten har fungerat och är inkopplad lika som tidigare motor.
Säkringen som går är 20 A
Den gamla motorn var där en lindning bränd enl elektrikern.
Har mätt genom kontaktpersons ingen kontakt som klibbat.
Sitter på en vedkombi.
Allt funkar på Y såg och klyv.
 
Det finns flera saker som kan vara fel. Är det 690V märkspänning på den nya motorn? Om du av misstag fått tag på en 400V motor i stället så kommer det inte att fungera. En annan variant är som sagt om faserna är växlade så att den går åt olika håll i Y- och D-läge. Det går att tänka sig att en kontakt bränt fast i Y-kontaktorn. Visar du bilder på motorns märkskylt och på inkopplingen går det lättare att komma med idéer.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns flera saker som kan vara fel. Är det 690V märkspänning på den nya motorn? Om du av misstag fått tag på en 400V motor i stället så kommer det inte att fungera. En annan variant är som sagt om faserna är växlade så att den går åt olika håll i Y- och D-läge. Det går att tänka sig att en kontakt bränt fast i Y-kontaktorn. Visar du bilder på motorns märkskylt och på inkopplingen går det lättare att komma med idéer.
 
  • Elkopplingslåda med färgkodade kablar, anslutningsblock, och regnvattendroppar; sannolikt utomhus och elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asynkronmotor med etikett, tekniska specifikationer, år 2023, vått svart hölje, vattendroppar, industriellt komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med kontaktorer, säkringar, tidsrelä och kabelanslutningar i industriell installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I YD-starten respektive kopplinsdosan på motorn kan man se följande:
grön L1 U2
gul L2 W2
röd L3 V2
vit L1 U1
grå L2 V1
brun L3 W1

U har L1 på båda sidor. Det är fel. Jag tror att du skall byta plats på gul och grön. Men det är min gissning. Någon annan kanske kan bekräfta.

Det står bara 400V må märkskylten. Men det står inte om det är vid Y eller D. Om den fungerar i Y-läge men är klen är det förmodligen rätt där.

edit:
En sak till. Om den går åt fel håll efter omkopplingen så skiftar du enklast två faser på inkommande till YD-starten. Inte på motorplinten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I YD-starten respektive kopplinsdosan på motorn kan man se följande:
grön L1 U2
gul L2 W2
röd L3 V2
vit L1 U1
grå L2 V1
brun L3 W1

U har L1 på båda sidor. Det är fel. Jag tror att du skall byta plats på gul och grön. Men det är min gissning. Någon annan kanske kan bekräfta.

Det står bara 400V må märkskylten. Men det står inte om det är vid Y eller D. Om den fungerar i Y-läge men är klen är det förmodligen rätt där.

edit:
En sak till. Om den går åt fel håll efter omkopplingen så skiftar du enklast två faser på inkommande till YD-starten. Inte på motorplinten.
Det förefaller vara den korrekta lösningen. Det är lätt att tro att faserna ska ligga mot varandra, men på motorplinten är det förskjutet ett hack.
 
C Christer Eliasson skrev:
Tack
Byta plats på gul och grön var?
På motorplinten.
 
S
Vem har varit inne i din motor och bytt plats på kablarna? Det fungerade ju förut, eller?
 
S StureS skrev:
Vem har varit inne i din motor och bytt plats på kablarna? Det fungerade ju förut, eller?
Motorn är utbytt enligt inlägg #4. Gamla hade en bränd lindning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.