Hydralpump 7.5 hk motorn startar på y men när d ska in går en säkring.
Någon som vet felet.
Har bytt motor.
Någon som vet felet.
Har bytt motor.
Lite mer detaljer om/hur/varför den gamla motorn gick sönder hade varit bra.
Har Y/D starten fungerat förut (på denna plats)?
Storlek på säkring har betydelse… 😜
Har Y/D starten fungerat förut (på denna plats)?
Storlek på säkring har betydelse… 😜
Y/D Starten har fungerat och är inkopplad lika som tidigare motor.
Säkringen som går är 20 A
Den gamla motorn var där en lindning bränd enl elektrikern.
Har mätt genom kontaktpersons ingen kontakt som klibbat.
Sitter på en vedkombi.
Allt funkar på Y såg och klyv.
Säkringen som går är 20 A
Den gamla motorn var där en lindning bränd enl elektrikern.
Har mätt genom kontaktpersons ingen kontakt som klibbat.
Sitter på en vedkombi.
Allt funkar på Y såg och klyv.
Men ingen kraft.
Det finns flera saker som kan vara fel. Är det 690V märkspänning på den nya motorn? Om du av misstag fått tag på en 400V motor i stället så kommer det inte att fungera. En annan variant är som sagt om faserna är växlade så att den går åt olika håll i Y- och D-läge. Det går att tänka sig att en kontakt bränt fast i Y-kontaktorn. Visar du bilder på motorns märkskylt och på inkopplingen går det lättare att komma med idéer.
A Avemo skrev:Det finns flera saker som kan vara fel. Är det 690V märkspänning på den nya motorn? Om du av misstag fått tag på en 400V motor i stället så kommer det inte att fungera. En annan variant är som sagt om faserna är växlade så att den går åt olika håll i Y- och D-läge. Det går att tänka sig att en kontakt bränt fast i Y-kontaktorn. Visar du bilder på motorns märkskylt och på inkopplingen går det lättare att komma med idéer.
I YD-starten respektive kopplinsdosan på motorn kan man se följande:
grön L1 U2
gul L2 W2
röd L3 V2
vit L1 U1
grå L2 V1
brun L3 W1
U har L1 på båda sidor. Det är fel. Jag tror att du skall byta plats på gul och grön. Men det är min gissning. Någon annan kanske kan bekräfta.
Det står bara 400V må märkskylten. Men det står inte om det är vid Y eller D. Om den fungerar i Y-läge men är klen är det förmodligen rätt där.
edit:
En sak till. Om den går åt fel håll efter omkopplingen så skiftar du enklast två faser på inkommande till YD-starten. Inte på motorplinten.
grön L1 U2
gul L2 W2
röd L3 V2
vit L1 U1
grå L2 V1
brun L3 W1
U har L1 på båda sidor. Det är fel. Jag tror att du skall byta plats på gul och grön. Men det är min gissning. Någon annan kanske kan bekräfta.
Det står bara 400V må märkskylten. Men det står inte om det är vid Y eller D. Om den fungerar i Y-läge men är klen är det förmodligen rätt där.
edit:
En sak till. Om den går åt fel håll efter omkopplingen så skiftar du enklast två faser på inkommande till YD-starten. Inte på motorplinten.
Redigerat:
Tack
Byta plats på gul och grön var?
Byta plats på gul och grön var?
Det förefaller vara den korrekta lösningen. Det är lätt att tro att faserna ska ligga mot varandra, men på motorplinten är det förskjutet ett hack.A Avemo skrev:I YD-starten respektive kopplinsdosan på motorn kan man se följande:
grön L1 U2
gul L2 W2
röd L3 V2
vit L1 U1
grå L2 V1
brun L3 W1
U har L1 på båda sidor. Det är fel. Jag tror att du skall byta plats på gul och grön. Men det är min gissning. Någon annan kanske kan bekräfta.
Det står bara 400V må märkskylten. Men det står inte om det är vid Y eller D. Om den fungerar i Y-läge men är klen är det förmodligen rätt där.
edit:
En sak till. Om den går åt fel håll efter omkopplingen så skiftar du enklast två faser på inkommande till YD-starten. Inte på motorplinten.
Tack
Återkommer med svar
Återkommer med svar
Fungerar nu.
Tusen tack
Tusen tack
Klicka här för att svara



