Hmm, köpte en sådan där X-mart fläkt, tyvärr hade jag inte läst här på forumet det jag nu läst. Den verkar ju inte vara så väldigt bra men jaja, den sitter på plats och skall nu kopplas in.
På kopplingsplinten står det i alla fall "N" "S" och "SL" de första bokstäverna ställer inte till några bryderier utan den sista. Står att den svarta kabeln skall in där? öhh någon som har installerat en X-Mart med fuktstyrning?
MVH
Anders
På kopplingsplinten står det i alla fall "N" "S" och "SL" de första bokstäverna ställer inte till några bryderier utan den sista. Står att den svarta kabeln skall in där? öhh någon som har installerat en X-Mart med fuktstyrning?
MVH
Anders
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har också köpt mig en X-mart med timer och fuktsensor som nu sitter på plats och väntar på inkoppling.
Kan man inte "bygla" dvs. ansluta nollan och fasen och bygla mellan fasen och SL om man inte vill ha en strömbrytare?
Antar att strömbrytaren på/av alltid triggar igång fläkten att gå timertiden.
Men om man inte vill att fläkten går annat än när det verkligen behövs....dvs när det är fukt....borde det inte funka med min bygling då?
Kan man inte "bygla" dvs. ansluta nollan och fasen och bygla mellan fasen och SL om man inte vill ha en strömbrytare?
Antar att strömbrytaren på/av alltid triggar igång fläkten att gå timertiden.
Men om man inte vill att fläkten går annat än när det verkligen behövs....dvs när det är fukt....borde det inte funka med min bygling då?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha, jag läste rubriken "X-smart installation" (Extrasmart installation) och såg att det fanns bilder.. trodde att det handlade om någon tokig installation som var dokumenterad med bilder. Vad fel man kan ha. 
//Patrik
//Patrik
Provade faktiskt bara fas och nolla men inte startade fläkten...inte ens med en kastrull kokande vatten under fuktsensorn (som är en bit papperthewolf skrev:
Bytte den i veckan, utifall mitt ex var trasigt, och skall se om den nya fungerar med bara fas och nolla nu till helgen.
Om du inte vill ha vädringsfunktionen (SL anslutningen) så koppla enbart in konstant spänning på L och anslut givetvis oxå nollan via en 2-polig brytare. Nu kommer fäkten enbart att börja jobba när viss fuktighet uppnås.
SL är som sagt en extra vädringsfunktion som går igång när den ingången får en puls på 230v, därefter jobbar fläkten i ett visst antal minuter beroende på inställt värde. Har själv kopplat in en likadan fläkt.
//Janne
SL är som sagt en extra vädringsfunktion som går igång när den ingången får en puls på 230v, därefter jobbar fläkten i ett visst antal minuter beroende på inställt värde. Har själv kopplat in en likadan fläkt.
//Janne
Måste jag dra nollan från en brytare?
Som det var kopplat innan jag bytte ut fläkten var nolla och fas direkt från en kopplingsdosa.
Är inte tillräckligt "elektrisk" för att förstå skillnaden mellan med och utan brytar-nolla.
Som det var kopplat innan jag bytte ut fläkten var nolla och fas direkt från en kopplingsdosa.
Är inte tillräckligt "elektrisk" för att förstå skillnaden mellan med och utan brytar-nolla.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Han menar att du ska ha en tvåpolig strömbrytare som både fas och nolla ska gå igenom innan de går in i fläkten. Till för att kunna bryta strömmen. (Men har du redan en allpoligbrytare (liten av- och påknapp) på fläkten så behövs inte det.GnoBB skrev:
//Patrik
Redigerat:
