6 988 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Worx stänger av sig (WG796E.1)
Hej!
Jag är ny här och har ett problem med min ny Worx landroid som jag installerade tre dagar sedan. Jag har en worx WG796E.1. Jag har programerat två zoner 1m och 120m.
Problemet började igår när jag hittade den mitt i trädgården innan den planerade körschemastid. Startar den och säger raining, vill inte själv till basen, så lyfter jag den och placerar den där. Troligen har varit där hela natten under regnet. Efter 3 timmar ska den ut och klippa så åker den ut och vill följa slingan hela vägen runt tomten men stannar efter ca 150 från basen och stänger av sig helt när jag startar den säger utanför området. Nollställa och börjar klippa och efter viss tid åker den själv till basen för laddning. 2 timmar senare står den still och när jag kollar sa var den avstängd igen i basen. Imorse skylle den börja klippa vid kl 8 men den gjorde inte det och när jag kollade så var den avstängd igen i basen. Lite konstigt.
En liten fråga till. Vad har ni för procent på klipptid från fabriken står det 10%. Jag har en gräsmatta på ca 600 kvm yta med ett par trånga passager.
Tack på förhand.
Jag är ny här och har ett problem med min ny Worx landroid som jag installerade tre dagar sedan. Jag har en worx WG796E.1. Jag har programerat två zoner 1m och 120m.
Problemet började igår när jag hittade den mitt i trädgården innan den planerade körschemastid. Startar den och säger raining, vill inte själv till basen, så lyfter jag den och placerar den där. Troligen har varit där hela natten under regnet. Efter 3 timmar ska den ut och klippa så åker den ut och vill följa slingan hela vägen runt tomten men stannar efter ca 150 från basen och stänger av sig helt när jag startar den säger utanför området. Nollställa och börjar klippa och efter viss tid åker den själv till basen för laddning. 2 timmar senare står den still och när jag kollar sa var den avstängd igen i basen. Imorse skylle den börja klippa vid kl 8 men den gjorde inte det och när jag kollade så var den avstängd igen i basen. Lite konstigt.
En liten fråga till. Vad har ni för procent på klipptid från fabriken står det 10%. Jag har en gräsmatta på ca 600 kvm yta med ett par trånga passager.
Tack på förhand.
Bästa svaret
Jag har ingen erfarenhet av zoner men det låter lite skumt att den stannar efter 150m om du programmerat 120m!?
Jag har Worxs inte just den modellen men har märkt att "utanför arbetsområden" kan betyda lite olika saker, tex att begränsningsslingan brutits (lossnat vid laddstattionen) eller att roboten stått och slirat och till slut gett upp (låg stubbe).
Nån gång har den vekligen hamnat utanför. Då har den backat över begräbsningskabeln, upptäckt att den är utanför och gett upp. (Hinder i vägen i hörn).
Vad du kanske råkat ut för...
Om den på väg till laddstationen stöter på ett hinder när den följer begränsningskabeln så kör den in på gräsmattan för att på nytt leta upp begränsningskabeln, och proceduren upprepas. När den till slut ger upp så så gör den det efter den kört bort från hindret och står på gräsmattan. För mig tog det lång tid innan jag såg det hända. Den stog oxå såpass långt från begränsningskabeln och det trappsteg den kört på att jag inte förstog sambandet utan snarare misstänkte en buske.
Om man bär roboten till laddsationen så startar den inte automatiskt nästa gång (även om min fru påstår att hon lyckats) så jag kan bära den men trycker på laddknappen och låter den köra sista biten själv.
Ibland när den är på väg mot laddstationen har jag skickat iväg den åt rätt håll så den slipper köra hela varvet liksom men den har svängt och missat, vid nästa försök har den stannat mitt på gräsmattan och sagt att den är utanför arbetsområdet.
Det enda tipps jag kan ge, förutom att kolla att du programmerat den rätt, är att du testar att begränsingskabeln är bra placerad. Låt roboten hitta begränsningskablen direkt efter laddstationen och låt den köra hela varvet runt för att hitta laddstationen. Upprepa proceduen flera ggr.
Jag har Worxs inte just den modellen men har märkt att "utanför arbetsområden" kan betyda lite olika saker, tex att begränsningsslingan brutits (lossnat vid laddstattionen) eller att roboten stått och slirat och till slut gett upp (låg stubbe).
Nån gång har den vekligen hamnat utanför. Då har den backat över begräbsningskabeln, upptäckt att den är utanför och gett upp. (Hinder i vägen i hörn).
Vad du kanske råkat ut för...
Om den på väg till laddstationen stöter på ett hinder när den följer begränsningskabeln så kör den in på gräsmattan för att på nytt leta upp begränsningskabeln, och proceduren upprepas. När den till slut ger upp så så gör den det efter den kört bort från hindret och står på gräsmattan. För mig tog det lång tid innan jag såg det hända. Den stog oxå såpass långt från begränsningskabeln och det trappsteg den kört på att jag inte förstog sambandet utan snarare misstänkte en buske.
Om man bär roboten till laddsationen så startar den inte automatiskt nästa gång (även om min fru påstår att hon lyckats) så jag kan bära den men trycker på laddknappen och låter den köra sista biten själv.
Ibland när den är på väg mot laddstationen har jag skickat iväg den åt rätt håll så den slipper köra hela varvet liksom men den har svängt och missat, vid nästa försök har den stannat mitt på gräsmattan och sagt att den är utanför arbetsområdet.
Det enda tipps jag kan ge, förutom att kolla att du programmerat den rätt, är att du testar att begränsingskabeln är bra placerad. Låt roboten hitta begränsningskablen direkt efter laddstationen och låt den köra hela varvet runt för att hitta laddstationen. Upprepa proceduen flera ggr.
Tack för ett bra inlägg.
Det var precis om du nämnde. Ett område på slingan där roboten ibland fastnar. Det tog uppmärksamhet och observation för att se robotens beteende. Jag har korrigerat slingans vinkel och har inte haft problem sedan dess jag fick tips att stänga "rain delay" men har inte privat det än.
Vad jag har förstått så återvänder landroiden till station själv när det regnar men har läst på några inlägg här på forumet att den inte gör det utan stannar bara när sensor känner av regn.
Tack igen.
Det var precis om du nämnde. Ett område på slingan där roboten ibland fastnar. Det tog uppmärksamhet och observation för att se robotens beteende. Jag har korrigerat slingans vinkel och har inte haft problem sedan dess jag fick tips att stänga "rain delay" men har inte privat det än.
Vad jag har förstått så återvänder landroiden till station själv när det regnar men har läst på några inlägg här på forumet att den inte gör det utan stannar bara när sensor känner av regn.
Tack igen.
Klicka här för att svara