Hawkfield skrev:
Nu har jag gett upp å bett DUAB att återköpa min 2.0

Jag har kört min Landroid sedan i maj och i likhet med en del andra användare har jag ibland noterat följande irriterande beteende hos min robot

1. Slirar vid hinder istället för att backa ut i klippområdet igen
  2. Zick-zackar inne i klippområdet
  3. Vänder inte vid begränsningskabeln
  4. Fortsätter långt efter det att den lämnat klippområdet

Efter det att min robot gått bärsärkagång på min grannes gräsmatta (som iofs var i starkt behov av en klippning) så skickade jag den för service.

När jag efter ett par veckor fick tillbaka den trodde jag att problemen skulle vara lösta men på morgonen hittade jag den på min andra grannes garageuppfart. Bestämde mej då för att punktmarkera med videokamera - [länk]

Jag har kommit till följande slutsatser efter ett tags iakttagande av min robot och det förefaller som Landroid M inte pallar fukt. Detta då alla rymningar jag varit med om skett då det varit dagg i gräset eller vid regn då den inte hunnit tillbaka till laddstationen innan den blivit för blöt.

Jag testade att under en solig dag låta den klippa och det gick felfritt men när jag sedan sprejade vatten på en del av klippytan stack den iväg igen.

Vore intressant å veta om fler kommit till samma slutsatser som jag? Någon som vet om föregående modell haft dessa problem? Kanske jag har ett måndagsexemplar men det verkar ju som fler haft liknande problem
Det du säger stämmer med min bild, vid fukt så blir den vilse i pannkakan. sick-sackar inne i området, stannar inte vid tråden etc.
Jag har inte kollat , men tror att det ev kan bero på att kabeln skavts och att den därför beter sig annorlunda vid fukt. I o f s bara 5-10 Ohm resistans, men impedansen torde vara betydligt högre.

Har du kunnat härleda om det är slingan eller roboten som inte tål fukt?

eleson skrev:
Det du säger stämmer med min bild, vid fukt så blir den vilse i pannkakan. sick-sackar inne i området, stannar inte vid tråden etc.
Jag har inte kollat , men tror att det ev kan bero på att kabeln skavts och att den därför beter sig annorlunda vid fukt. I o f s bara 5-10 Ohm resistans, men impedansen torde vara betydligt högre.

I så fall kan man ju inte lasta klipparen för felet utan då är det ju installationen. Prova hur den beter sig med en liten tillfällig slinga som du vet är hel när det är fukt i gräset.

MBygga skrev:
I så fall kan man ju inte lasta klipparen för felet utan då är det ju installationen. Prova hur den beter sig med en liten tillfällig slinga som du vet är hel när det är fukt i gräset.
Jag har inga bevis för att det är orsaken, utan det kommer från mina tankar kring orsaken. Däremot är jag intresserad av att fler upplever samma beteende. Det sänder ju signalen att det kanske inte handlar om min installation.

eleson skrev:

Vid regn och dagg kan jag ju inte veta om det är roboten eller kabeln som är orsaken.

Men när jag sprutade vatten på gräset och lät roboten köra igenom så var det iaf inte någon fukt på själva begränsningskabeln.

peternicklas
Min var i gång i morse efter 50 mm. regn i natt och på morgonen. Inga tecken på några konstigheter.
Den gick även 90% av slingan(230m) när den skulle hem, utan problem.

peternicklas skrev:
Min var i gång i morse efter 50 mm. regn i natt och på morgonen. Inga tecken på några konstigheter.
Den gick även 90% av slingan när den skulle hem, utan problem.
Jo, det är ju mer troligt att några enstaka enheter inte tål vatten än att hela serien inte gör det. Min funkar också fint efter regn. Kan ju vara en läckande tätning någonstans helt enkelt. Min slinga är föresten en ren frankenstein lösning med tre olika kabeltyper och några oskyddde och löst tvinnde skarvar. Ska löda "sen" :-)

Hmmm..

Blir väl att testa även med en kortare slinga som jag har dubbelkollat enligt MByggas förslag ovan. Bara för att vara på säkra sidan.

Tack för all feed-back iaf!

Har inhandlat och provkört min M idag. Finfin maskin verkar det vara.

Det enda jag funderar på är att det smäller ju ganska ordentligt när den svängt. Alltså när den kör full drivning framåt efter att den vänt vid slingan. Gör era maskiner det också?

I övrigt är den lagom tyst.

Fick en mindre chock när den stannat efter en halvtimme och visade "utanför slingan", men den hade bara ätit av den provisoriska kabeln. =)

Jag har min M inlämnat för oljud vid vänster sväng mitt vä hjul rycker bakåt när svängen är klar och den ska gå framåt. Så kolla noga om det rycker till i hjulet när det smäller.

//Hasse

Jag kör min 24 h per dygn för tillfället och regnsensor aktiverad i 60 minuter. Har ganska bra lutning vid kabeln på ett ställe. Har aldrig varit något problem där eller nån annanstans. Så det låter som ett måndagsexemplar när den kör över slingan.

subaru95 skrev:
Jag har min M inlämnat för oljud vid vänster sväng mitt vä hjul rycker bakåt när svängen är klar och den ska gå framåt. Så kolla noga om det rycker till i hjulet när det smäller.

//Hasse
Har du fått tillbaka den från service och har kunnat testa om det blivit bättre?

Det lilla jag hunnit titta kolla så verkar det också vara tid vänstersvängar som det hörs.

Nej tyvärr har jag inte fått den än och inte ett ljud från dom heller. På måndag blir det mail till dom jag väntar inte mer än en vecka till då vill jag ha ny maskin eller återköp

subaru95 skrev:
Nej tyvärr har jag inte fått den än och inte ett ljud från dom heller. På måndag blir det mail till dom jag väntar inte mer än en vecka till då vill jag ha ny maskin eller återköp
Min har varit inne i 3 veckor nu. Jag ringde förra fredagen och undrade vart den var, och fick då i svar att de troligtvis skulle kunna börja med den denna vecka. Har inte hört något ännu, men ringer direkt på måndag igen. Detta är andra gången jag har haft den inne, och första gången tog det 2 veckor.

slaskankan skrev:
Min har varit inne i 3 veckor nu. Jag ringde förra fredagen och undrade vart den var, och fick då i svar att de troligtvis skulle kunna börja med den denna vecka. Har inte hört något ännu, men ringer direkt på måndag igen. Detta är andra gången jag har haft den inne, och första gången tog det 2 veckor.
Vad är det för problem du haft dessa gånger?

Sixten76 skrev:
Vad är det för problem du haft dessa gånger?
Första gången så hade den blivit transportskadad, så den startade inte alls. Denna gång så har jag de klassiska problemen, att om den krockar 4 ggr snabbt så lägger den av med felmeddelande hjulblock och att den kör över kabeln på flera ställen ibland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.