Å vad fränt ska ladda min arduino och sätta upp en liten labb-miljö för att se vad som händer ..Tackar....

//Hasse

• Gilla
johl
  • Laddar…
Och då har man lämnat tillbaka sin Landroid 1.0 för gott, ett elände från början till slut i 2 års tid med enbart massor av småproblem. Det blev tillslut ett återköp för det gick inte längre. Nu får det bli en HQ 330x :)

peternicklas
M@ZE skrev:
Och då har man lämnat tillbaka sin Landroid 1.0 för gott, ett elände från början till slut i 2 års tid med enbart massor av småproblem. Det blev tillslut ett återköp för det gick inte längre. Nu får det bli en HQ 330x :)
Tråkigt att du inte är nöjd med din Landroid. Samtidigt så är det kul att låsa att du måste köpa en HQ 330x för 28 - 30000:- för att ersätta Landroiden.:wow:

• Gilla
subaru95 och 1 till
  • Laddar…
Ja det var inte så kul alls, men av alla problem jag haft och att jag aldrig kunnat lita på att den klippet när vi åker bort (vilket alltid strulade) så hade jag inget val.

Nja jag köper 330x för att jag gillade funktionerna och att den känns mest kompetent. Hade kunnat ersatta den med en betydligt billigare såklart. Men kolla batteritiden i drift på 330 och att den tar sig till laddaren utan kabel osv.

JS80 skrev:
Då skickar supporten ett nytt kretskort till min laddstation som förhoppningsvis kommer lösa problemet med att min klippare stannar och meddelar att den är utanför arbetsområde.
Hjälpte det problemet?

Jag fick ett nytt batteri för några veckor sen, Den gick skitbra första veckorna, Nu i veckan har den stannat ett par ggr på begränsningskabeln på väg tillbaka, antagligen för att batteriet inte har orkat.

Igår morse stod den mitt på gräsmattan med 0% batteri kvar.
Bar bort den till laddstationen men den orkade inte ens köra 20 cm, slutade med att jag tryckte på "home" knappen o sen sköt in den i laddaren, då började den ladda, Sen ringde jag o pratade med supporten. Han tyckte att jag skulle låta den ladda klart o sen se hur det fungerade, Nu har den faktiskt funkat sen dess.

Hur har det funkat för er som har fått det nya batteriet?

Även jag får "utanför arbetsområde" när jag startar den på slingan, Men jag tror att det är för att den är precis på gränsen när den kör på slingan.

Min basstation laddar inte men dioden lyser. Skall det ligga spänning över stiften? Finns det säkring i stationen?

JonasForssell skrev:
Min basstation laddar inte men dioden lyser. Skall det ligga spänning över stiften? Finns det säkring i stationen?
Det ska inte ligga spänning över stiften innan roboten säger till laddstationen att den ska ladda. För att roboten ska kunna säga till laddstationen så måste den ha nog med ström kvar i batteriet.

Stämmer. Satte tillbaka det gamla bly batteriet och nu laddar den. Får se om jag kan väcka liv i LiIon batteriet med en annan laddare.

Hej!
Nu har vi haft åska under ett antal veckor och det har medfört att båda laddstationerna med nätaggregat har gått sönder. Varje paket kostar ung 1000 kr inkl moms. Ingenting annat har gått sönder i våra hus på gården, så robotarna utgör en särställning.
Varje begränsningsslinga utgör en stor antenn vid åska och leder bakvägen in överspänning till laddstationen och nätaggregatet. I laddstationen bör det sitta ett översånningsskydd som klarar en hög överspånning och därmed hög ström.
Jag ska titta på om det går att sätta dit något när jag får laddstationens kretskort.
I denna tråden finns det ju så många kuninga skribenter så det finns kanske någon som redan vet vad som bör åtgärdas för att laddarna ska stå emot åska bättre.
//Bosse

Problemet är att ett bra åskskydd kostar mer än 1000kr, och det måste också bytas. Ett billigare finskydd kanske skulle rädda stationen mot mindre överspänningar.

LiIon batteriet är på 13.7 Volt pch tar inte laddning från min 24 volt laddare. Inte heller från mitt strömaggregat. Någon som vet hur man kan få liv i det?

JonasForssell skrev:
LiIon batteriet är på 13.7 Volt pch tar inte laddning från min 24 volt laddare. Inte heller från mitt strömaggregat. Någon som vet hur man kan få liv i det?
Jag har för mig att mitt Li-batteriet är på 24 (eller högre) volt. Du kan nog oavsett inte ladda ett sånt batteri med en laddare som är gjord för "vanliga" blybatterier. Jag tog en halvladdad version av det gamla batteriet som startbatteri till det nya litiumbatteriet under ett par minuter (och det fick jag en del ovett för) och det fungerade!

power650 skrev:
Problemet är att ett bra åskskydd kostar mer än 1000kr, och det måste också bytas.
Jag kanske uttryckte mig otydligt. För inkommande spänning har vi till båda husen och ladugården var sitt avancerat åskskydd på varje fas, som kostar flera tusen.
Spänningen som förstör laddstationen kommer in från begränsningsslingan och förstör kortet och nätaggregatet "bakvägen". Ett skydd måste sättas på slingans anslutning till laddstationen eller på kretskortet.
Vi har EMC-testat produkter som vi tillverkat och vid dessa tester använder man inte lika långa anslutningstrådart som t ex begränsningsslingan.
Det är troligt att laddstationen är CE-märkt, men det är inte säkert att den testats enligt normerna med högst spånningar.
Nu vet jag inte om det bara är Landroid som är värst drabbad, men alla apparater med begränsningsslinga borde vara utsatta vid åska.
//Bosse

Det var det jag menade, kanske skulle ett finskydd rädda mot mindre överspänningar.
Däremot vid en direkt träff måste det vara kraftiga grejer.
Senast vi kollade en direktträff som träffat utgivaren till en panna blev mycket förstört.
Kretskortet bränt, hål i plåten bakom, krater i exp.tank, ut genom pannan på baksidan genom våtrum plus gips och antände väggen innanför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.