falmark skrev:
Är det någon som vet vad vikten i Lithiumbatteriet fyller för syfte?
Jag har ju en mindre vikt i mitt batteri så totalvikten blir 1,3 kg mot originalets 4,0 kg. Jag upplever att den nu har större problem vi hemgång på vissa knixiga ställen där den lättare slirar nu, så jag får släta till det mer där. Klippningsmässigt inga problem och eftersom den är lättare går den något längre. Min klarar dock inte att ta ur vikten helt.
 
Foffe77 skrev:
De senaste dagarna har det hänt att min robot stängt av sig till synes helt utan anledning när den varit ute och arbetat några gånger. Är tvungen att trycka på power on och skriva in pin. Inget felmeddelande på displayen och de 20 minuterna som han väntar på hjälp innan den stänger av sig har inte hunnit gått.

Batteriet har inte varit slut när detta skett, roboten är ca 2 månader gammal.

Nån som har haft liknande problem?
Kan det ha varit strömavbrott? I så fall står det oftast "utanför arbetsområdet" när du startar den, vilket den tror om strömmen går, efter en ganska kort stund så stänger den också av sig.
 
MBygga skrev:
Kan det ha varit strömavbrott? I så fall står det oftast "utanför arbetsområdet" när du startar den, vilket den tror om strömmen går, efter en ganska kort stund så stänger den också av sig.
Nej, tyvärr så har jag inte märkt att vi har haft strömavbrott.
 
Jaha då va det dax för nästa problem. Min klippare har börjat stanna av någon konstig anledning innanför klippområdet och det står "utanför arbetsområde" på displayen?
 
JS80 skrev:
Jaha då va det dax för nästa problem. Min klippare har börjat stanna av någon konstig anledning innanför klippområdet och det står "utanför arbetsområde" på displayen?
Inget strömavbrott eller slingbrott? Lyser lampan på laddaren?
 
MBygga skrev:
Inget strömavbrott eller slingbrott? Lyser lampan på laddaren?
Nepp inga avbrott och lampan lyser
 
Supporten tyckte jag skulle börja leta efter mina skarvar, jo tjena, slingan ligger ju en bra bit ner nu =(
 
JS80 skrev:
Jaha då va det dax för nästa problem. Min klippare har börjat stanna av någon konstig anledning innanför klippområdet och det står "utanför arbetsområde" på displayen?
Min har också gjort så en del nu. Dock var det en period på ett par dagar, nu sköter den sug bättre igen. Du har inte högt gräs eller liknande som börjar leta sig in i anslutningarna till slingan i laddstationen?
 
Är konfunderad över detta med batterier, om jag förstått diskussionerna rätt börjar det komma Lithium batterier till roboten, Jag har WG795E Type 02, vilket är 2013 års modell av den stora (L) roboten. Finns det Lithium batteri till den?

Jag har blybatteri i min robot, hur länge kan det förväntas hålla sin kapacitet tillräckligt bra. Roboten arbetar ca ett pass varannan dag.
 
Foffe77 skrev:
Är konfunderad över detta med batterier, om jag förstått diskussionerna rätt börjar det komma Lithium batterier till roboten, Jag har WG795E Type 02, vilket är 2013 års modell av den stora (L) roboten. Finns det Lithium batteri till den?

Jag har blybatteri i min robot, hur länge kan det förväntas hålla sin kapacitet tillräckligt bra. Roboten arbetar ca ett pass varannan dag.
Det är samma nya litiumbatteri till både 1,0 (2012) och till L (2013-) men har du inga problem med arbetstiden behöver du ju inte byta nu utan kan vänta till du tycker att du har problem. Ett pass varannan dag, då har du inge stor gräsmatta, första passet efter ett par dagar brukar ju också bli ganska kort, både med gamla och nya batterier.
 
MBygga skrev:
Det är samma nya litiumbatteri till både 1,0 (2012) och till L (2013-) men har du inga problem med arbetstiden behöver du ju inte byta nu utan kan vänta till du tycker att du har problem. Ett pass varannan dag, då har du inge stor gräsmatta, första passet efter ett par dagar brukar ju också bli ganska kort, både med gamla och nya batterier.
Underligt att jag då fick med ett blybatteri då det finns lithium batteri till den, köpte den för ett par månader sedan på COOP bygg. Är ganska säker på att det stod på skylten i COOP att det var lithium batteri till den, egentligen borde jag kräva att få det utbytt.
 
Rent teoretiskt, kan man trycka in 2 såna "pack" paralellt eller kommer det ge balancerings problem? Vanliga lipo celler måste ju balanceras.
 
ixxe skrev:
Rent teoretiskt, kan man trycka in 2 såna "pack" paralellt eller kommer det ge balancerings problem? Vanliga lipo celler måste ju balanceras.
Detta är inte lipo, men det kan kvitta för alla celler behöver balanseras på ena eller andra sättet. Dessa har inbyggd balanseringskrets så du kan lugnt parallellkopplad flera ackar. Det ger dubbla klipptiden och dubbla laddtiden, så egentligen kvittar det.
 
Oki va bra.
Enlig mina beräkningar med tillägg för hemgång (10min) och mindre klipptid för lutande tomt.
Dubbla ackar ger mig på 12h 7.5h klipptid och 2 hemgångar.
Medans 1 ack ger 6h 15m klippning och 5 hemgångar

Mindre slit på gräsmatta runt kabeln och mera klippning ( i teorin)
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Nu har även jag kontaktat supporten och ska få en uppsättning nya batterier till veckan, Hoppas att det ska funka nu. När jag köpte klipparen så räknade jag med att om den håller 3 år så var den "avskriven" med sina 8 papp i inköpskostnad.

De första 2 somrarna klippte den bra så jag e överlag nöjd, Är ruskigt imponerad av att Worx utan diskussioner skickar ut ett nytt batteri när klipparen är typ 27 månader gammal.

Denna sommaren har den inte fungerat särskilt bra och jag är trött på den. Får se om jag omvärderar den med ett nytt batteri, annars får jag börja scanna av marknaden efter en ersättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.