359 661 läst ·
1 323 svar
360k läst
1,3k svar
Worx Landroid 1.0 första modellen
Vad är det som inte fungerar nu som du e trött på?
Grannen har köpt en gforce och jag e inte direkt imponerad. En installatör var där o monterade den o la slinga. Dagen efter frågade jag hur den fungerar för honom. Han var inte helnöjd, den hade halkat utanför slingan redan trots att det inte regnat och gick sällan till framsidan. Typ samma saker som med min worx.
enda jag stör mig lite på är att mitt gräs blivit så tjockt att den knappt orkar klippa trots nya knivar.
Grannen har köpt en gforce och jag e inte direkt imponerad. En installatör var där o monterade den o la slinga. Dagen efter frågade jag hur den fungerar för honom. Han var inte helnöjd, den hade halkat utanför slingan redan trots att det inte regnat och gick sällan till framsidan. Typ samma saker som med min worx.
enda jag stör mig lite på är att mitt gräs blivit så tjockt att den knappt orkar klippa trots nya knivar.
Ja, man plockar bort småförluster och vinner mycket om man har zoner dit man manuellt flyttar maskinen. Många bäckar små och en 1.0:a har ju platsen.ixxe skrev:
(Köper fortfarande gärna 1.0 med kort gångtid som ni tröttnat på)
Nu har min börjat stanna oftare och oftare ("utanför arbetsområde"). Skriv gärna när du har testat nya kretskortet om det avhjälper problemet. Det som oroar mig lite är att jag fick ett nytt kort hemskickat till laddaren i höstas och jag har som sagt dessa problem nu. Men de har kanske tagit fram ett nytt kort nyligen för att lösa detta?JS80 skrev:
Vad er egentlig din relasjon med Works ? Er du importør - forseljare ... ?peternicklas skrev:
Du har jo alltid et svar och markedsfører Works over hele forumet och nu annonserar du SW uppdateringar innan de kommer från producenten .
Då vår 1.0 hade problem att hinna med vissa områden byggde jag en relästyrd zonstyrning av en Arduino, reläkort och en microbrytare, ska bli intressant att se hur det fungerar.
Hade speciellt problem med en del av framsidan där det lutar upp till en platå, märkte att klipparen ofta gick i bågar i lutet då den inte har någon lutningskompensation.
Hade speciellt problem med en del av framsidan där det lutar upp till en platå, märkte att klipparen ofta gick i bågar i lutet då den inte har någon lutningskompensation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
h00matis skrev:Då vår 1.0 hade problem att hinna med vissa områden byggde jag en relästyrd zonstyrning av en Arduino, reläkort och en microbrytare, ska bli intressant att se hur det fungerar.
Hade speciellt problem med en del av framsidan där det lutar upp till en platå, märkte att klipparen ofta gick i bågar i lutet då den inte har någon lutningskompensation.
Har du lite mer schematiskt hur du fått ihop det.. Du får gärna dela med dig av koden..
//Hasse
För uppdatering av mjukvara.
https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-203#post-2056509
Dock inte positivt för L.
https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-203#post-2056509
Dock inte positivt för L.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Det var ju anvancerat. 
Själv har jag tre olika zoner för mn Landroid, men dessa styr jag manuellt med switchar i kanten på gräsmattan. Det fungerar utmärkt.
Jag har 2 dessa zoner pga liknande problem som du, dvs lutningar på tomten som gör att klipparen svänger av nedåt hela tiden.
Den trejde zonen är pga en separat gräsmatta, som jag har en liten körväg till för klipparen. (Men jag har bara en laddstation)
Berätta hur det går.
Själv har jag tre olika zoner för mn Landroid, men dessa styr jag manuellt med switchar i kanten på gräsmattan. Det fungerar utmärkt.
Jag har 2 dessa zoner pga liknande problem som du, dvs lutningar på tomten som gör att klipparen svänger av nedåt hela tiden.
Den trejde zonen är pga en separat gräsmatta, som jag har en liten körväg till för klipparen. (Men jag har bara en laddstation)
Berätta hur det går.
Redigerat:
Ja det är en bra fråga, man är så inne i sitt att man tror att alla ska fatta vad man pysslar medBosse_A skrev:
Jag har delat upp tomten i 3 delar och styr reläna med Arduinon så de öppnar vald "zon" med hjälp av en snurra.
Jag har satt en microbrytare som klipparen går emot när den går in för laddning, i programmet finns en loop där jag räknar upp en variabel vid varje laddningstillfälle sen säger jag tex åt Arduinon att vid de första 4 laddningarna skall du hålla till i slinga 1, vid de nästkommande 3 laddningarna slinga 2 osv.
Jag kan efter utvärdering gå in och ändra intervallen om jag märker att den inte hinner med någon zon och laborera mig fram.
Den avancerade koden finns under bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
const int Button = 2; //Knapp som styr räknaren count
const int CableIn = 3; //Relä som styr ingående kablar fram, mellan och bakslinga
const int CableOutBackAndFront = 4; //Relä som styr utgående kablar fram och bakslinga
const int CableOutMiddle = 5; //Relä som styr utgående kabel mellanslinga
byte ButtonState;
byte lastState = LOW;
byte count = 1;
void setup() {
// initialize the Zone pins as an outputs:
pinMode(CableIn, OUTPUT);
pinMode(CableOutBackAndFront, OUTPUT);
pinMode(CableOutMiddle, OUTPUT);
// initialize the pushbutton pin as an input:
pinMode(Button, INPUT);
// initialize serial communication:
Serial.begin(9600);
}
void loop() {
ButtonState = digitalRead(Button);
if(ButtonState && ButtonState != lastState) // button latch, no debounce needed.
{
if(count < 10) // This will check to see if the count is within a range of 1 - 10, and anything over that, it will reset count back to 1. Of course, this will happen anyways because count is a BYTE, and not an int or any other type.
count +=1; // same as count = count + 1;
else
count = 1;
// Växla relä beroende på vilken zon som ska vara aktiv
if(count >= 0 && count <= 4)
{digitalWrite(CableIn,LOW); digitalWrite(CableOutBackAndFront,HIGH); digitalWrite(CableOutMiddle,HIGH);}
else if(count >= 5 && count <= 7)
{digitalWrite(CableOutBackAndFront,LOW); digitalWrite(CableIn,HIGH); digitalWrite(CableOutMiddle,HIGH);}
else if (count >=8 && count <= 10)
{digitalWrite(CableOutMiddle,LOW); digitalWrite(CableOutBackAndFront,HIGH); digitalWrite(CableIn,LOW);}
Serial.println(count);
delay(10000);
}
lastState = ButtonState;
}
Redigerat:
