Hej!

Jag är ute efter en slipmaskin för knivar, saxar, stämjärn, handhyvlar m.m. Jag hobbysnickrar och renoverar lite på huset.

Jag köpte en Scheppach tiger 2000s billigt på Jula men lämnade tillbaka den för att jag inte tyckte att knivarna jag slipade blev bra. Det hade kanske krävts mer träning från min sida men jag fick inget bra helhetsintryck av maskinen. Den kändes oprecis och stenen var väldigt oval.

Tormek T7 är intressant men lite för dyr för mig samtidigt som den fått en del negativ kritik på forumet. Vilket gör att jag inte vågar lägga så pass mycket pengar på den.

Nu har jag hittat en annan maskin som verkar intressant. Work Sharp ws3000 heter den (fantastiskt namn!) och om jag förstått det rätt så är det samma företag som tillverkar drill doctor och denna. (Det finns också en ws2000 som är billigare, men alla tillbehör verkar inte passa. Sen tillverkar dom en handhållen maskin som är ungefär som en minibandslip med stöd för att slipa i rätt vinkel.)

Det är en amerikansk maskin och den verkar dessvärre svår att hitta i Sverige. I England har jag hittat den på Rutlands för £239,95. (Då ingår bandsliptillsatsen som syns på bild nr 2 nedan, vilken används för att slipa knivar och saxar.)
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...harpener-knife-sharpener-work-sharp+ws3000kit
ws3000.jpg ws3000-band.jpg ws3000_tillbehör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva slipskivan verkar lätt att byta och det medföljer två glasskivor som man limmar fast slippapper på ena eller båda sidorna. Det medföljer också en plastskiva med springor där man limmar fast slippapper med matchande springor. Detta gör att man man ser igenom plastskivan och ser hur man slipar om man slipar underifrån. Det finns en del tillbehör att köpa till, bl.a. stöd för tormek-jiggar.

Jag har letat en del på forum och det verkar som om de allra flesta är nöjda med den så länge man inte tänkt slipa breda maskinhyvelstål. (Den är inte byggd för riktigt breda arbetsstycken.)

Länk till tillverkarens hemsida:
http://www.worksharptools.com/woodw...3000/work-sharp-3000-wood-tool-sharpener.html

Intressant genomgång av maskinen:
http://www.curbly.com/users/chrisjob/posts/11456-test-lab-work-sharp-3000-tool-sharpener-review

Utförligt test på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=D36tIgRxxn8

Lite intressanta idéer, bl.a. att tillverka egna skivor av mdf och att använda slippasta istället för sandpapper. (Hoppa in 50 sekunder.)
http://www.youtube.com/watch?v=VU9WecxUFfw

Vad säger expertisen om denna maskin? Kan det vara nåt? :-)

Redigerat:
Jag har sett dom på lite olika ställen (på nätet) och kan verkligen inte förstå hur något kan bli jämnt slipat på dom. Om man slipar, säg ett stämjärn, kommer fler slipkorn passera på den yttre kanten än på den innre. Det betyder att yttersidan kommer att slipas mer. Som jag ser det borde detta betyda att eggen på stämjärnet kommer bli sned. Det kanske kan gå att komma runt om man sätter stämjärnet i en jigg, men jag tycker ändå det hela verkar konstigt.

Tack för svaret. Just stämjärn slipar man genom att först slipa den plana sidan uppe på skivan. För den fasade sidan finns det ett "fack" under skivan som man kan ställa i olika slipvinklar och sedan har man stöd på sidorna så att man håller stämjärnet vinkelrätt. Man slipar alltså den fasade sidan underifrån.

Angående att slipa eggen sned så finns det ett slipstöd. Sen rör man väl på arbetsstycket under slipningen. Men kommer man över på andra sidan av skivan så blir det ju slipning åt andra hållet och det kanske inte är bra att slipa både med och mot slipskivan? Detta är bara mina egna funderingar...

Dracule skrev:
Tack för svaret. Just stämjärn slipar man genom att först slipa den plana sidan uppe på skivan. För den fasade sidan finns det ett "fack" under skivan som man kan ställa i olika slipvinklar och sedan har man stöd på sidorna så att man håller stämjärnet vinkelrätt. Man slipar alltså den fasade sidan underifrån.

Angående att slipa eggen sned så finns det ett slipstöd. Sen rör man väl på arbetsstycket under slipningen. Men kommer man över på andra sidan av skivan så blir det ju slipning åt andra hållet och det kanske inte är bra att slipa både med och mot slipskivan? Detta är bara mina egna funderingar...
Slipstödet kanske hjälper lite, men yttervarvet på slipen kommer ju alltid vara länge och borde därmed slippa mer. Att flytta runt arbetsstycket borde inte göra någon skillnad. Längdskillnaden mellan ytter- och innerkant bör vara den samma oavsett var på plattan man håller arbetsstycket. Ända sättet att balansera det borde vara att vända på arbetsstycket halvvägs igenom slipningen. Även vid planing av baksidan borde detta kunna ge effekter. Noteta att jag aldrig använt någon sån här maskin, utan detta är rent teoretiska funderingar. Det är möjligt att effekten är så liten att den inte spelar någon roll i praktiken.

Det är intressanta funderingar och jag har väldigt liten erfarenhet av skärpning av verktyg så det blir bara funderingar från min sida också. :-)

Det jag menade med att flytta arbetsstycket var att man flyttar det fram och tillbaka från höger sida om centrumaxeln till vänster sida om centrumaxeln. Då borde man slipa ungefär lika mycket på båda sidor. (Det tar antagligen lite mer när man slipar mot riktningen.) Men då blir det ju slipning mot slipskivans riktning på ena sidan och slipning med slipskivans riktning på andra sidan. Det kanske inte är bra?

Blir dyrt i längden att använda slippapper i stället för en sten. Visserligen kan man köpa många slippapper innan man kommit upp i tormek priset.
Med följer ett stöd för att kunna fästa tormek jiggar säger väl allt.

Det är säkerligen inget fel på själva iden att slipa på det viset som den maskinen gör. Det kommer säkerligen att bli vasst frågan är bara hur vasst.

Att du inte var nöjd med tiger 2000 är inte så svårt att förstå då den inte är så bra. Men det går att få lika vasst på den som en tormek efter som den har en läderskiva. Men det är mycket mera meckande med den. Angående oval sten så Måste man ha tormeks jigg för att svarva stenen rund.

Jag tycker stumpy sammanfattade allt bra.

Pär

Tack för svaret Pär.

Stödet för att kunna använda tormek-jiggar ingår inte utan det får man köpa till. Stumpy tipsade om att man kan göra skivor av mdf och använda slippasta. Då borde det inte bli så dyrt eftersom att man inte behöver köpa så många slippapper. Det behövs väl bara till de absolut lägsta kornstorlekarna då.

Jag gjorde slag i saken och beställde maskinen tillsammans med en läderskiva och ett kit med grova slippapper. Nu börjar den jobbiga väntetiden! ;-)

Perfekt, sen när du fått maskinen ser jag fram emot en recension!

Jag kan absolut dela med mig av mina intryck om det nu kan vara intressant med tanke på min väldigt begränsade erfarenhet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.