Jag hade en sådan fast från annan tillverkare (de säljs av ett gäng olika) men bytte till en Hammer när jag brände motorn. Det mesta är bra gjort på sågen men den är ganska klen, man får problem med hårdare träslag och framför allt om man ska såga faner eller dela på tjockare ämnen. Det var ganska ofta som bladet faktiskt nöp fast på reaktivt trä och det var också så jag till slut brände motorn (missade att slå av när bladet hade nypt och det fanns ingen säkring) 20 cm såghöjd kan också lätt bli begränsande men är det bara smågrejer man ska såga så tycker jag att det inte är några större fel på konstruktionen.

rolcar skrev:
Jag hade en sådan fast från annan tillverkare (de säljs av ett gäng olika) men bytte till en Hammer när jag brände motorn. Det mesta är bra gjort på sågen men den är ganska klen, man får problem med hårdare träslag och framför allt om man ska såga faner eller dela på tjockare ämnen. Det var ganska ofta som bladet faktiskt nöp fast på reaktivt trä och det var också så jag till slut brände motorn (missade att slå av när bladet hade nypt och det fanns ingen säkring) 20 cm såghöjd kan också lätt bli begränsande men är det bara smågrejer man ska såga så tycker jag att det inte är några större fel på konstruktionen.
Tack för ditt svar!
Sågar max 45mm exotic hardwoods tex Bubinga och Zebrano, antar denna såg kan få svårt med detta?

Om det bara hänger på att det är en klen motor så är ju en bättre begagnad inte dyr.

Pär

Har du scannat blocket? Dyker ofta upp bandsågar där tycker jag.

Ja kollar blocket lite då & då, problemet är att hitta en vettig 1fas såg!
Lokalen jag hyr är utav av inte vill dra in 3fas.

Någon som har ett vettigt förslag på en ny 1fas såg mellan 5-10000:- som är bra ?

Jag har en sån, rätt så OK tycker jag. Lite knöligt att ställa in rätt lutning på bordet vid gering men det behöver jag i princip aldrig använda. Jag är nöjd med sågen!

BarryManilow skrev:
Tack för ditt svar!
Sågar max 45mm exotic hardwoods tex Bubinga och Zebrano, antar denna såg kan få svårt med detta?
45mm kan du såga med vilken bandsåg som helst, oberoende av vilket träslag det är. Har själv klyvt 130mm blött plommonvirke på min lilla incabandsåg. Sågade senast igår 50mm ebenholz och med rätt klinga är det som att tälja smör. Klingan är minst lika avgörande som motorkapaciteten.

Tack!
Då beställer jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.