Som relativt nybliven ägare till ett jordgubbsland (eller något land för den delen) kanske jag ställen en fråga med ett uppenbart svar men jag var ute och plockade bort gamla döda plantor och löv i jordgubbslandet när jag såg detta under alla löv i ena hörnet av landet. Är det insektsägg, insektsavföring eller något annat?

Vad jag egentligen undrar är väl närmast om det visar på något jag behöver oroa mig för och göra något åt för att försäkra mig om en bra skörd av jordgubbar i år.

Svart jordgubbsland med små vita kulor som liknar insektsägg, omgivna av döda löv och växtrester. Fråga om de är skadliga för skörden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du klämmer dom mellan fingrarna, är dom mjuka och blir som mos då. Kan vara snigelägg. Bara trampa ner och mosa mot marken ordentligt. Inget ska vara kvar. Om inte snigelägg, så inte fel ändå att mosa dom.

Hej

Jadu, lite märkligt ser det allt ut.
Hade du jordgubbslandet förra året och har kulorna i så fall dykt upp under vintern?

Tror att det du behöver göra är att dissekera kulorna.
Är de hårda kan det vara lecakulor.
Snigelägg brukar vara ljusa, och sällan i sådana här mängder.
Är det bajs måste det vara en från en ofantligt mängd djur. Som dessutom bajsat över hela ytan.

Jag var ute och klämde lite på dem, de är relativt hårda och håller formen även om jag klämmer ganska hårt på dem. Om jag trycker på dem med nageln kan jag dela dem i två halvor, dvs, de delas i två fasta halvor, de blir lite tillplattade men mosas inte helt.

Jag måste erkänna att jag lät landet växla ganska vilt i slutet av förra säsongen så jag vet inte om dessa klumparna bildades under slutet av sommaren/hösten förra året eller om de kommit nu under vintern. Det är till och med möjligt att de funnits tidigare än så eftersom jag tittade mer på plantor och ogräs än hur jorden såg ut även när jag tog lite bättre hand om landet och rensade bort saker som inte skulle vara där.

Kan vara någon sorts långtidsgödsel.

Kanske kan jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet ha någon teori om vad det är.

Är det möjligen en kolonilott du har tagit över? Eller är det en nyligen köpt bostad som jordgubbslandet finns på?
Prova att kontakta de som skötte om jordgubbslandet före dig, eller andra omkring, och fråga om denne vet vad det är.

Landet är inget jag tog över utan något jag (med mycket hjälp av föräldrarna) etablerade förra året, det är träram med marktäckväv i botten och sedan är den fylld med plantjord & naturgödsel (marktäckväven kan ha varit lite överkurs eftersom den ändå står på ett hörn av gräsmattan).

Jag har för mig att vi även strödde över lite sådana där små grön/blå gödsel-kulor, vad de nu heter (har inte kvar förpackningen) men kan inte minnas att det skulle gjorts i några sådana här mängder och inte bara i ena hörnet av landet.

Hm, mystiskt är det verkligen. Gödselkulorna du nämner finfördelas på några veckor av vattning och regn.

Finns kulorna bara vid jordgubbarna eller finns det på gräsmattan runtomkring också?

Luktar de när du trycker sönder dem?

Brinner de om du försöker elda en? De ser lite ut som isolering skrotas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.