1 329 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
wixey saw fence digital readout
Är det någon som provat att montera den på en CMS? Det jag tänker är att då man tar sågen ut och in ur bordet så hamnar man alltid en liten aning fel på skalan inbyggd i CMS.
Med denna skulle man kunna nollstålla enkelt (kör längdanslaget till sågklingan och nollställ).
Någon som har tankar kring detta (mer än att det kan bli aningen sämre noggranhet än på en FELDER 9xx **AVUND**))?
--- Mats ---
Med denna skulle man kunna nollstålla enkelt (kör längdanslaget till sågklingan och nollställ).
Någon som har tankar kring detta (mer än att det kan bli aningen sämre noggranhet än på en FELDER 9xx **AVUND**))?
--- Mats ---
Det tror jag inte alls,det är fortfarande tiondels upplösning.
Om nu sågenheten "glappar" när man monterar den.Fins det möjlighet att
montera någon form av stopp i cmsen så att man kan skjuta sågen mot det när man monterar den om man inte kan det så går det fort att kalibrera
den varje gång som du monterar den.
Att dra anslaget mot klingan är ingen bra ide det slår alltid fel fins ingen repeterbarhet i det klingan flexar .
Har du kollat in digi-fence http://www.proscale.com/products/digi/digi-fence.htm är lite dyrare men mycket bättre(sägs det)
Mvh Pär H
montera någon form av stopp i cmsen så att man kan skjuta sågen mot det när man monterar den om man inte kan det så går det fort att kalibrera
Att dra anslaget mot klingan är ingen bra ide det slår alltid fel fins ingen repeterbarhet i det klingan flexar .
Har du kollat in digi-fence http://www.proscale.com/products/digi/digi-fence.htm är lite dyrare men mycket bättre(sägs det)
Mvh Pär H
När man monterar sågen är det mest en fråga om att göra på samma sätt varje gång (vilket jag försöker). Sätt i den, pressa den mot vänstra sidan och längst bak (vänstra sidan för att dit pressas den när spännanordningen dras åt, längst bak för att där är det aluminium mot aluminium). Sedan spänna, korsspänna som på en bil, och medans man med handen tvingar den kvar i samma position. Så länge man blåser rent med tryckluft först, så blir det ganska repetitivt, men en tiondel eller två kan jag tänka mig går förlorade från gång till annan.pär h skrev:Det tror jag inte alls,det är fortfarande tiondels upplösning.
Har du kollat in digi-fence [länk] är lite dyrare men mycket bättre(sägs det)
Mvh Pär H
klingan flexar, men extremt lite på TS75, det var en av de saker jag valde såg efter, jag gick och kände på lagerglapp, styrglapp och flex på alla bordssågar.
Tack för tipset med digi-fence, den hade jag missat.
--- Mats ---
Det var slarvigt skrivet av mig igentligen är det en kombination av klingans
flex och (då menar jag när du trycker anhållet mot klingan är det lät att själva klingan flexar och det är dom där tiondelarna du sa inte själva axeln som glappar men jag har 315mm klinga och den flexar mer än en liten) själva anållet som glappar på (vad nu ditt anhåll löper på). När man trycker anhållet mot klingan och späner fast det kan det hända att det trycker mer mot klingan
eller tvärt om och där har du kanske flera tiondelar.
Annars gör jag så här när jag kalibrerar
ställ anhållet på säg 100mm (en bra längd för att använda sig av digitalt skjutmått och för att det går att använda handen när du sågar biten för man vill inte använda påskjutare när man gör det här för det är inte lika pålitligt)
såga biten och mät. Säg att den blev 100,7 mm då flyttar du anhållet förbi klingan med -7 tiondelar och nollstäl digitalen. Om det blir mindre tex99,3 så flytar du anhållet till 7 tiondelar och nollstäler det. Nu ställer du anhållet på tex 95 mm och sågar då skall det bli 95 mm. Enkelt det hela tar bara någon minut.
Mvh Pär H
flex och (då menar jag när du trycker anhållet mot klingan är det lät att själva klingan flexar och det är dom där tiondelarna du sa inte själva axeln som glappar men jag har 315mm klinga och den flexar mer än en liten) själva anållet som glappar på (vad nu ditt anhåll löper på). När man trycker anhållet mot klingan och späner fast det kan det hända att det trycker mer mot klingan
eller tvärt om och där har du kanske flera tiondelar.
Annars gör jag så här när jag kalibrerar
ställ anhållet på säg 100mm (en bra längd för att använda sig av digitalt skjutmått och för att det går att använda handen när du sågar biten för man vill inte använda påskjutare när man gör det här för det är inte lika pålitligt)
såga biten och mät. Säg att den blev 100,7 mm då flyttar du anhållet förbi klingan med -7 tiondelar och nollstäl digitalen. Om det blir mindre tex99,3 så flytar du anhållet till 7 tiondelar och nollstäler det. Nu ställer du anhållet på tex 95 mm och sågar då skall det bli 95 mm. Enkelt det hela tar bara någon minut.
Mvh Pär H
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Om du nollar vid 100 mm så får du väl kompensera alla mått med just 100 mm. Om du tex skall såga 20 mm så får du ställa anhållet på -80 mm, och om du skall såga 213 mm så får du ställa det på 113 mm. Eller har jag missuppfattat det hela?pär h skrev:...Annars gör jag så här när jag kalibrerar
Mvh Pär H
Annars håller jag med om att det bästa är att ställa skalan efter verkligt resultat. Det optimala hade varit en skala som man kan kalibrera med godtyckligt mått, dvs att kunna knappa in det det uppmätta värdet som man erhåller genom en provsågning.
Jag nollar inte vid 100
Säg att den blev 100,7 mm då flyttar du anhållet förbi klingan med -7 tiondelar och nollstäl digitalen
Det var ProScale som jag länkade till
Det verkar som om ni har sprungit förbi det jag skrivit
Mvh Pär H
Säg att den blev 100,7 mm då flyttar du anhållet förbi klingan med -7 tiondelar och nollstäl digitalen
Det var ProScale som jag länkade till
Det verkar som om ni har sprungit förbi det jag skrivit
Mvh Pär H
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden