Jag försöker ställa i ordning styrningen av golvvärmen i en fastighet där den kan ha varit ur spel sedan 2-3 år tillbaka enligt tidigare ägare. Jag har konstaterat att termostaten fungerar då aktorn med LED indikerar rätt beroende på inställd temperatur. Problemet är med de elektriskt styrda ställdonen, över 20 år gamla Wirsbo thermatic som aktiveras med 24 V:

Bild av flera golvvärmeventiler installerade på kopparrör. Vissa ventiler har vita ställdon installerade ovanpå, inklusive tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första fråga: har jag förstått rätt att då 24 V ligger på, expanderar en tapp i den vita plastdelen och trycker på piggen som är kopplad till ventilen, vilket öppnar slingan för varmvattencirkulation?

Andra frågan är om jag borde byta en del eller samtliga av dessa? Bakgrunden är att det första jag märkte var att ställdonen inte alls fick spänning, detta pga. en brunnen säkring i transformatorn. Jag har nu bytt säkringen och det fungerar lite bättre i vissa rum, men inte alla. Nästa steg var att "motionera" piggarna då jag förstått att de kan fastna i ett läge om de legat i det länge. Vissa var mycket tröga men alla piggar började till sist röra sig och återfjädra då jag upprepade gånger pressade ner dem med sidan av en tång. I samband med detta noterade jag att vissa var ganska ärgade och vid åtminstone en av piggarna såg jag en minimal vattendroppe formas då jag tryckte ner den:

Ärgad ventil med pigg visas, tång trycker ner piggen, möjligt tecken på läckage syns som liten droppe. Ventilen är del av golvvärmesystem.
Skapa konto

Går det att få dessa att fungera ordentligt ännu, och är det nu någon risk för läckage när de möjligtvis legat i samma läge under åratal och nu börjar röra på sig i samband med att jag bytte säkringen?

Tack för svar!

• Elektriskt styrda Wirsbo thermatic ställdon monterade på ett rörsystem, med synliga ledningar och rör i en fastighet.
    Skapa konto
Men värmepump så ska det helst inte finnas termostater som styr. Man justerar in golvärmen å tillsammans med värmepumpens ute å inne? givare syra det hela

V Vector skrev:
Men värmepump så ska det helst inte finnas termostater som styr. Man justerar in golvärmen å tillsammans med värmepumpens ute å inne? givare syra det hela
Du menar mekaniska ställdon på samtliga slingor som man trimmar in en gång så att flödet genom varje slinga hålls konstant, dvs. så att rummets temperatur endast bestäms av framledningsvattnets temperatur? Jag tänker att man då förlorar möjligheten att t.ex. höja temperaturen i ett gästrum med någon grad tillfälligt.

Är orsaken till att termostater inte rekommenderas att det blir någon slags instabilitet / svårstyrdhet i systemet om man har termostater med värmepump?

Det blir då att sätta termostat och termodon för gästrum/en, lätt att ändra, men tar tid att få varmt.

J jonaserik skrev:
Det blir då att sätta termostat och termodon för gästrum/en, lätt att ändra, men tar tid att få varmt.
Tack för svar. Jag har nu 8 st termodon, men behöver egentligen bara den typen av styrning i de tre sovrummen. Skulle det vara ge någon fördel att ersätta de övriga 5 med mekaniska? Mer förutsägbart flöde och därmed rumstemperatur då det är färre "moving parts"?

J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Tack för svar. Jag har nu 8 st termodon, men behöver egentligen bara den typen av styrning i de tre sovrummen. Skulle det vara ge någon fördel att ersätta de övriga 5 med mekaniska? Mer förutsägbart flöde och därmed rumstemperatur då det är färre "moving parts"?
Jepp, det brukar vara en form av skruvlock som sätts på samma ställe som ett termodon. Då går det att ställa in flödet på en slinga. Diffen in/ut som tumregel är ca 4 - 5 C . När du då ändrar i ett gästrum så kommer flödet i dom andra att förändra sig, men det stabilerar sig efter några timmar.
Då det stryps in ska alla termodon vara på max och VP ska sköta tempen mot ute. Det kan ta lite tid att göra det, för om en slinga stryps eller öppnas lite, så förändras dom andra. Att ta tempen in/ut på en slinga, kan göras med IR eller inne/ute termometer som svansen för ute tejpas på rören till varje slinga, som ska mätas. Blir inte exakt men diffen ska visas så nära det går.

PS Har du flödesindikeringar och dom inte är skitiga, så det går att läsa av. finns en liten indikering att kolla på flödet.

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Märke nu att ett av donen till en slinga i vardagsrummet läckte rejält, en droppe varannan sekund eller så, när strömmen var på! Ligger i taket på ett förrådsutrymme med relativt ny parkett lagd. Rena turen att termostaten inte hade slagit på det efter att jag bytt säkring. Skruvade loss det donet nu. Antar att det är nödvändigt att byta de tre termodonena till sovrummena likväl, även om de verkar fungera i nuläget.

@jonaserik Får kalla in en VVS-are för att byta dessa. Antar att detta inte är något man gör själv... två av fördelarna är monterade horisontellt i taket på ovannämnda förrådsutrymme. Känns som att vattnet från slingorna kommer att tömma sig och rinna ut på parketten om man skruvar bort en ventil, även vid avstängd cirkulationspump och noll tryck.

Har nu skruvat bort alla termodonen förutom de tre sovrummena och justerat flödet i slingorna med insexskruven i returventilerna (har inga flödsmätare så har bara mätt på slangarna med IR-termometer). Med denna metod verkar jag få mycket jämnare och förutsägbar temperatur i rummen då bara värmepumpens kurva styr framledningstemperaturen jämför med det mera dynamiska systemet som var i bruk tidigare då sammanlagt 12 st termodon reglerade flödet. Det har dock under den veckan jag laborerat med detta varit jämnmulet och ingen eldning i eldstaden; kan tänka mig att jag behöver lägga till ett eller två termodon senare i vinter för att kompensera detta.

Undrar därför om detta är rätt tänkt: om jag har strupt in en slinga till önskad temperatur med insexskruven, och sedan lägger på ett termodon, så kan detta endast sänka flödet i slingan (i strömlöst läge, då piggen är nedtryckt)? Dvs. jag kan kompensera extra värme från t.ex. solinstrålning genom att bara aktivera termostatstyrningen i valda rum.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.