Windows home server, codename "Fail" :(

Haha, redan 524 ilskna kommentarer.

Vi får väl se om MS bryr sig mest om sina slutanvändare eller om OEM-tillverkarna som vill ha nya produkter att sälja antingen dom är något som folk vill ha eller ej..

Hoppas att dom lyssnar nu. Jag har röstat på connect.
2254 för ett införande av DE igen 31emot.

Kollade den omröstningen igen nu. Ganska intressant resultat med tanke på att connect inte direkt är för vanliga slutanvändare, utan mer riktat mot tekniker och utvecklare (även om det givetvis finns en hel del slutanvändare där också).
Här försvann tydligen argumentet Ms försökt använda sig av, att det är många av de mer avancerade whs-användarna som önskat att DE skulle ersättas. Min tolkning är att det här resultatet säger något helt annat.

Lite huvudbry nu när jag just står i begrepp att bygga en ny server, skall man optimera hw för

- WHS1/VAIL (med DE), dvs återanvändning av gamla IDE-diskar plus ett par nya SATA
- FAIL med RAID

Laddade just ner WHS recovery ISO:n från Technet för att kunna migrera systemet till ny hw. Det lutar verkligen åt att fortsätta med WHS1.. Grrr..

Jag står också med samma dilemma. Har ett par gamla diskar och en ny 2TB som ligger på posten och väntar.
Servern står och väntar på att få starta. Tänkte köra vail men nu lutar det åt WHS v1. Ska man vänta eller chansa på att DE kommer tillbaka till vail?
Är ingen expert på RAID system men måste man ha identiska diskar när man använder ett sådant system? Iaf parvis de som speglas? Har försökt läsa men har inte tålamodet att läsa om alla olika sorters RAID system.

Det är precis det som mb7726 skriver som är en av de största anledningarna till att så många är riktigt arga på detta beslut. Som privatperson ska man inte ens behöva veta vad RAID är. Det var just därför vi förespråkat att privatpersoner ska använda sig av WHS med dess DE istället.
Själv kan jag inte ens se hur ett system med Raid skulle bli lika användarvänligt som ett med DE.
Är det någon som sett någon officiell respons från Ms på all denna kritik än?

Hur fungerar det om man installerar vail med DE och sen tar dom bort DE i nästa beta? Ska man inte uppgradera och hoppas på att den tillgängliga betan är tillräckligt stabil? Jag får väl installera betan och prova och se fördelarna jämnfört med V1.

HP har just lagt ned sina MediaSmart Servers och kommer inte att erbjuda något system med Vail.

Wow, jag hade missat detta med DE i VAIL, nåja nu blir det till att stanna kvar på WHS v1, so what om supporten försvinner 2013 v1, den tuffar på ändå.....

Jaha, då slog man till på en WHSv1 maskin från dustinhome (http://www.dustinhome.se/pd_5010470501.aspx)

Blir så jäkla trött, har inväntat Vail men efter de tog bort DE föll valet på WHSv1. Behöver vekligen en ny maskin. Och nu känns det inte så aktuellt med Vail. Kanske inte helt rätt att köpa gammalt operativ men räknar med att kunna uppgradera om MS ändrar sig :S

maxxar skrev:
Jaha, då slog man till på en WHSv1 maskin från dustinhome ([länk])

Blir så jäkla trött, har inväntat Vail men efter de tog bort DE föll valet på WHSv1. Behöver vekligen en ny maskin. Och nu känns det inte så aktuellt med Vail. Kanske inte helt rätt att köpa gammalt operativ men räknar med att kunna uppgradera om MS ändrar sig :S
Du betalar i och för sig inte många ören för operativet på den burken. Bara komponenterna i burken kostar säkert 2500:- om du skulle bygga den själv.

Vi får väl tacka MS-FAIL för den rabatten, HP lägger ju ner sin WHS-serie nu.

Kostar visserligen 3119 kr med moms, men även jag slog till. Svårt att bygga något vettigt för det priset trots att jag redan har WHS licenser.

Tack för tipset maxxar! d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.