Familjen Bygg:
Har du fått information att WN har generellt betalningsplaner som skiljer sig från andra husföretag?

Gällande HUSLEVERANSEN står i deras broschyr:
3% efter färdig bygglovsritning
77% 20 dagar efter husleverans
20% 60 dagar efter husleverans

Vet inte vad som gäller gällande arbetet men det vore intressant att ta del av verklig erfarenhet.

De betalningsvillkor som Calle Anka anger att Willa Nordic tillämpar är i stort sett desamma som andra husfabriker tillämpar. Till och med något bättre (de 60 dagarna på sista delen).

Vad gäller betalning för arbetet så är det inte WN som ställer villkoren för detta då de endast levererar materialet. Betalningsvillkoren för arbetet fastställs i avtalen med respektive entreprenör. Betalningen av respektive entreprenad bör vara uppdelad i tre till fem delar. Det skall beskrivas i avtalet vad som skall vara klart när respektive del skall betalas. Kallas prestationsbunden betalningsplan. Det är viktigt att ingen betalning sker i förskott. Den sista betalningsdelen skall enligt konsumenttjänstlagen utgöra 10 % av avtalsbeloppet och inte förfalla till betalning förrän entreprenaden godkänts vid slutbesiktning.
Skulle entreprenören inte fullgöra sitt åtagande täcker färdigställandeförsäkringen, som är obligatorisk numera, en del av de merkostnader som då kan uppkomma.

Carlssoni - tack för utförlig info. Det var bra att WN inte skiljer sig från mängden.

Skall bli intressant att ta del av entreprenörens avtal och förslag till betalningsplan lite längre fram.

Lycka till !!

Nu har jag varit i kontakt med dem ett antal gånger och jag tycker tyvärr att jag blivit illa bemött. Vill inte rekomendera Willa Nordic. >:(

Något speciellt kontor du talade med?

Hej Calle och alla ni andra
Vi har byggt Skiftesgården/Willa Nordic och har bara gott att säga.
Att det blev som det blev var mest en slump. Vi var ute och letade arkitekter som på papper kunde få ner lite av våra ideér. Vi fick kontakt med arkitekt Nils Nordkvist som var väldigt lyhörd för våra ideér. Vi hade tidigare pratat med Trivselhus, vi tyckte de hade väldigt intresanta skisser, men när vi ville ändra en hel del svalnade intresset från deras sida.
Med Nils gick vi vidare, vilket resulterade i det "enstycks" Skiftesgården/Willa Nordic hus vi nu bebor, Villa Talludden.
Vi trivs och huset blev exakt så som vi ville ha det (nästan)
Tosca, Sven-Inge var även vår kontakt på WN.
Vi har bara gott att säga där också.
För att återgå till grundfrågan.
Priset i förhållande till vad man får tycker vi var helt Ok.
Bemötandet var mycket vänligt och proffesionellt
Tidplanen är väl mycket beroende på vilka hantverkare man har. Jag fixade mina egna. Det enda jag tog hjälp med från WN var själva resningen av stommen
Vårt hus levererades i maj förra året och vi flyttade in 21/12

mawe skrev:
Vi upplever vår kontakt med WN enbart positiv hittills. Vi kommer att skriva kontrakt på en byggsats av WN nu till veckan. Vi har jämfört husleverantörer sedan i höstas och i vårt fall har WN haft trevligt och korrekt bemötande samt  bästa pris i jämförelse till standard. Vi hoppas att de fortsätter i denna stil under hela byggprocessen.
Hej alla... jag och min sambo var via mail i kontakt med WN och ville få prisupg på Nils Nordkvists hus 209.
Vi är endast intresserade av att köpa byggsats då vår husdröm även innefattar att genomföra byggnationen själva.

Hur som helst fick jag till svar att de inte levererar byggsatser eftersom att de säljer "helheteslösningar" och tror att det blir högre kvalité.

Kan detta stämma eller avfärdade han mig bara för skojjs skull???

Nej de levererar bara huset också....i alla fall i mina trakter....har fått kalkyl nu och den var i häftigaste laget.
Visst får man bra grejer som standad, Velfac, Siemens rostfritt, OSB på innerväggar mm men jag anser ändå inte att det motsvarar prisnivån.

Det känns som om de kalkylerar för varje enskilt hus och olika kunder kan få olika priser på samma hus!

lizt skrev:
Hej alla... jag och min sambo var via mail i kontakt med WN och ville få prisupg på Nils Nordkvists hus 209.
Vi är endast intresserade av att köpa byggsats då vår husdröm även innefattar att genomföra byggnationen själva.

Hur som helst fick jag till svar att de inte levererar byggsatser eftersom att de säljer "helheteslösningar" och tror att det blir högre kvalité.

Kan detta stämma eller avfärdade han mig bara för skojjs skull???
209:an är inte ett litet hus direkt, vad har ni budgeterat för kostnad för det huset?

Ja vi landade på 2,1 MSEK för vårt hus...i överkant anser jag. Övriga kostnader såsom byggentreprenad mm ligger i rimlig paritet. Dessvärre är inte kalkylen specad i detalj så man kan se skäligheten i kostnaderna.

Hej Tosca
Jag tror inte ni sett vårt hus.
För det första är det inte grönt utan går i olika grå nyanser, och för det andra ligger det inte i Stockholmsområdet utan i Västmanland.
Men vill ni komma och titta så är ni välkomna

kalleanka70 skrev:
Ja vi landade på 2,1 MSEK för vårt hus...i överkant anser jag. Övriga kostnader såsom byggentreprenad mm ligger i rimlig paritet. Dessvärre är inte kalkylen specad i detalj så man kan se skäligheten i kostnaderna.
Köpte ni något hus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.