Hej

Jag vill koppla in en värmepump till vår pool. Men jag blir inte riktigt klok på vad för kopplingar jag behöver skaffa.

På poolen och fiterpumpen är det en koppling som jag mäter upp en utvändigdiameter 59 mm (antar att det är 2 tum) avståndet mellan gängorna får jag till 2,2 mm med skjutmåttet. På värmepumpen finns ut en ut- och in-gång som är 1,5 tum i diameter, till pumpen kom kom en blå ”mutter” där ena änden är 1,5 tum och andra änden är 2,5 tum, och gängavståndet är 2,2 mm på 1,5 tum sidan och 4 mm på 2,5 tum sidan. Är det någon standard som säger att det ska vara ett vist gängavstånd för vissa diametrar eller behöver man hålla koll på det också så man passar in rätt.

IMG_1122.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att jag borde kunna byta ut den blåa muttern mot något annat som är 1,5 tum i en änden och 2 tum i andra änden men vad heter en sådan del och vart får man tag i det. När jag var inne på Bauhaus fanns det inte så stora kopplingar och där hette de typ R32, R40 vad skulle den mutter jag vill ha heta i R storlekar? och vart får man tag på sådan?

IMG_1112.jpeg
Skapa konto
IMG_1123.jpeg
Skapa konto

In och utgångar på värmepumpen och den blå muttern.

IMG_1120.jpeg
Skapa konto

Ingången på poolen.

Om jag tolkar mitt googlande rätt så kallas den blå muttern reduceringsnippel och jag behöver då en reduceringsnippel 1,5 " till 2". Som verkar finns i lager på många siter på nätet men vet någon om det finns butiker i Linköping som har detta i lager?

Och i R storlekar skulle det heta reduceringsnippel R40 till R50 om jag förstått saken rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.