28 305 läst ·
26 svar
28k läst
26 svar
Whirlpool, bra eller dåligt?
Skumt det där med en kylfläkt i mikron. Vi har fläkt i vår också men inte kommer det nån kyla iallafall. Var kommer kylan ifrån? Har mikron blivit kopplad till kylskåpet? 
Vi har förövrigt bekanta som haft Whirlpool (inte IKEAs) grejer i över 10 år utan att det var nåt som hellst bekymmer.
Vi har förövrigt bekanta som haft Whirlpool (inte IKEAs) grejer i över 10 år utan att det var nåt som hellst bekymmer.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ju ingen aktiv kylning, den ventilerar ut överskottsvärme bara. Jag tror att det inte är helt ovanligt på inbyggnadsmicro. Vår Electrolux kompaktugn (micro/varmluft/grill) gör likadant, fast ganska sällan om man bara har micrat, och med låg ljudnivå...Rutger skrev:
Angående kvaliten så har vi en Whirlpool micro (ej inbyggnads och ej från IKEA) och den upplever jag ha mycket hög kvalitet och funktion jämfört med många andra märken, den har vi haft i 8år och den är lika bra nu som då vi köpte den. Nu var det en av de dyrare microna som fanns på den tiden så det kanske var påkostat material i den.
Vi har också Whirlpool (Inte från IKEA) Induktionshäll och inbyggnadsugn (2år gamla) och ugnens vred känns väldigt "fladdriga" och billiga men funktionen är bra, dock låter kylfläkten i den ganska mycket. (Inte varmluftsfläkten). Induktionshällen tycker jag verkar hålla normal kvalitet.
Ingen av våra Whirlpool vitvaror har gått sönder .....ännu...
Vi har också Whirlpool (Inte från IKEA) Induktionshäll och inbyggnadsugn (2år gamla) och ugnens vred känns väldigt "fladdriga" och billiga men funktionen är bra, dock låter kylfläkten i den ganska mycket. (Inte varmluftsfläkten). Induktionshällen tycker jag verkar hålla normal kvalitet.
Ingen av våra Whirlpool vitvaror har gått sönder .....ännu...
Som Farzan skriver ventilerar den (förmodligen) bara bort överskottsvärme, ungefär som kylfläkten i en dator, eller i en bil. Jag har dock lite svårt att förstå var all värmen skulle komma ifrån, menmen.Farzan skrev:
Nu har jag åtminstonde satt en strömbrytare på sladden, så nu låter maskinen bara så länge den kör. Om den överhettar och lägger av får jag ju en bra orsak att köpa något bättre.
/ Fredrik
Min gamla whirlpool DM vart 20år, och har bara råkat ut för ett byte av aquastopen. Den åkte ut pga köksrenovering, men funkade klanderfritt vid pensioneringen.
Att generellt säga att whirlpool är sämre skulle då jag akta mig för att säga.
Att generellt säga att whirlpool är sämre skulle då jag akta mig för att säga.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Jag lyfter den här gamla tråden eftersom ändå mitt inlägg och fråga just berör WHIRLPOOL vitvaror. 
Är på gång och köpa en kyl/frys ca 180 cm hög och såg att Elgiganten har extrapris på WHIRLPOOL BLF7001W. Ordinarie pris ca 5,5K kronor och nu ca 3,5K kronor.
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys-kombiskap/BLF7001W/whirlpool-kyl-frys-kombiskap-blf7001w-176-cm
Är detta skåp något att satsa på? Kina-tillverkat i-hop-plock?
Vårt nuvarande skåp är ett gammalt BOSCH som faktiskt har fungerat felfritt sedan vi byggde huset 1975 dvs i 40 år. Fungerar fortfarande liksom vår gamla spis som är en SIEMENS. Även den från 1975. Att våra nya vitvaror i detta fall kyl och ev spis lär hålla lika länge får vi nog bara drömma om.
Cheers...
Är på gång och köpa en kyl/frys ca 180 cm hög och såg att Elgiganten har extrapris på WHIRLPOOL BLF7001W. Ordinarie pris ca 5,5K kronor och nu ca 3,5K kronor.
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys-kombiskap/BLF7001W/whirlpool-kyl-frys-kombiskap-blf7001w-176-cm
Är detta skåp något att satsa på? Kina-tillverkat i-hop-plock?
Vårt nuvarande skåp är ett gammalt BOSCH som faktiskt har fungerat felfritt sedan vi byggde huset 1975 dvs i 40 år. Fungerar fortfarande liksom vår gamla spis som är en SIEMENS. Även den från 1975. Att våra nya vitvaror i detta fall kyl och ev spis lär hålla lika länge får vi nog bara drömma om.
Cheers...
Hade tidigare ett side-by-side från Whirlpool som var köpt på Elgiganten. Dörrarna på det skåpet var alldeles fulla med små bucklor och deformationer, var tydligen nåt knas med isoleringen. Fick dörrarna bytta 2-3 gånger men alla var likadana. Fick sedan till svars att det var omöjligt att göra dörrar utan bucklor(!) Ett samtal till nån form av chef på Elgiganten senare har jag istället ett skåp från Samsung, utan bucklor.
Whirlpool tar inte reklamationer år två och tre. Tvärt emot konsumentköplagen och branschorganisationens rekommendationer.
Även om man vet vad felet är skickar de ut en tekniker för 800-1200.- som säjer att det inte är reklamation om man inte registrerat produkten hos Whirlpool.
med tanke på hur vanligt det är med fel på dessa produkter kan jag inte riktigt rekommendera köp.
Även om man vet vad felet är skickar de ut en tekniker för 800-1200.- som säjer att det inte är reklamation om man inte registrerat produkten hos Whirlpool.
med tanke på hur vanligt det är med fel på dessa produkter kan jag inte riktigt rekommendera köp.
Kan nämna att Whirlpool micron ännu efter 14-15år funkar som ny trots ett väldigt flitigt dagligt användande.Jesca_j skrev:Angående kvaliten så har vi en Whirlpool micro (ej inbyggnads och ej från IKEA) och den upplever jag ha mycket hög kvalitet och funktion jämfört med många andra märken, den har vi haft i 8år och den är lika bra nu som då vi köpte den. Nu var det en av de dyrare microna som fanns på den tiden så det kanske var påkostat material i den.
Vi har också Whirlpool (Inte från IKEA) Induktionshäll och inbyggnadsugn (2år gamla) och ugnens vred känns väldigt "fladdriga" och billiga men funktionen är bra, dock låter kylfläkten i den ganska mycket. (Inte varmluftsfläkten). Induktionshällen tycker jag verkar hålla normal kvalitet.
Ingen av våra Whirlpool vitvaror har gått sönder .....ännu...
Samma sak med Whirlpool häll och inbyggnadsugn, går som tåget efter 9-10år.
Kyl/frys från LG är dock utbytta mot BOSCH pga kompressorras.
Diskmaskinen från AEG är nu reparerad för sjätte gången...SUCK....
Centraldammsugaren från Electrolux har fått kretskortet bytt två gånger.
Köpte Whirlpool Kyl/frys i övre mellanprisklassen. Efter 1.5 år så sprack båda plasthandtagen inom två veckor, vid reklamation så påstod de att det var "förslitningsskada" och ville inte kännas vid någon dålig kvalitet. Efter ytterliggare tre kontakter där jag stod på mig så fick jag till sist två nya handtag till "reducerat" pris. Tre månader senare så sprack tätningslisten på kyldörren, vid reklamationen fick jag samma svar med förslitningsskada blev ytterliggare 4 samtal utan någon ändring. Blev nu riktigt förbannad och skrev ett långt och innehållsrikt mail till reklamationsavdelningen med kopior till flertalet andra mailkontakter som fanns på sidan. 3 dagar senare ringde deras serviceavdelning och ville boka en tid för byte av listen, detta gjordes snabbt och bra av serviceteknikern som även berättade att just handtagen var ett mycket känt och vanligt problem.
När skåpet precis fyllt två år så gratulerade det mig med sprucken tätningslist även i frysdelen - då orkade jag inte hålla på att ringa och käfta utan tejpade den med gummitejp. Ren och skär tur gjorde att jag hittade ett exakt likadant skåp på återvinningen ett par månader senare där listen var hel, monterade loss den och bytte ut den hemma.
Efter dessa händelser har skåpet hållt kylan fram tills jag bytte ut det för ungefär 4 månader sen. Ett par plastbackar i frysen har spruckit och även en hållare i dörren, men plast är ju plast.
En annan irriterande detalj var dörrinredningen, snyggt designad i avrundad form vilket gjorde att mjölkförpackningar fastnade och ej fick plats i ytterkant och stod och ramlade i mitten av dörren när man öppnade skåpet - varför denna designhysteri som går ut för funktionen ?
Tvättmaskinen är Cylinda från 2002 - bara tvättar och tvättar utan problem trots 3 numera tonåringar i familjen med ganska hög tvättfrekvens - men då underhåller jag den lite då och då med avkalkning och 95-graders tvätt.
Häll är en blocketköpt Electrolux för 1200:-, är nog snart 14 år gammal men har aldrig krånglat.
Diskmaskin Electrolux Intuition som jag fått då den läckte (bytte avloppsslang som var sprucken) som är 7-8 år gammal - den tvättar skinande rent än idag.
När skåpet precis fyllt två år så gratulerade det mig med sprucken tätningslist även i frysdelen - då orkade jag inte hålla på att ringa och käfta utan tejpade den med gummitejp. Ren och skär tur gjorde att jag hittade ett exakt likadant skåp på återvinningen ett par månader senare där listen var hel, monterade loss den och bytte ut den hemma.
Efter dessa händelser har skåpet hållt kylan fram tills jag bytte ut det för ungefär 4 månader sen. Ett par plastbackar i frysen har spruckit och även en hållare i dörren, men plast är ju plast.
En annan irriterande detalj var dörrinredningen, snyggt designad i avrundad form vilket gjorde att mjölkförpackningar fastnade och ej fick plats i ytterkant och stod och ramlade i mitten av dörren när man öppnade skåpet - varför denna designhysteri som går ut för funktionen ?
Tvättmaskinen är Cylinda från 2002 - bara tvättar och tvättar utan problem trots 3 numera tonåringar i familjen med ganska hög tvättfrekvens - men då underhåller jag den lite då och då med avkalkning och 95-graders tvätt.
Häll är en blocketköpt Electrolux för 1200:-, är nog snart 14 år gammal men har aldrig krånglat.
Diskmaskin Electrolux Intuition som jag fått då den läckte (bytte avloppsslang som var sprucken) som är 7-8 år gammal - den tvättar skinande rent än idag.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden