786 läst ·
8 svar
786 läst
8 svar
Weber 261, ok putsa vid 6-7 grader medeltemp?
Ska vara 6-7 grader medeltemp, utan frost ons-söndag. Sen 3-4h med - 1.
Hade tänkt putsa 3 pelare (20cm breda, 2.5m höga med 7mm påslag) i morgon men nu sa Weber tekniska supporten idag på mail att man ska ha 10-15 grader i två veckor?!
Det är ju 5 grader minimum i arbetstemp det står i produktbladet?
Hade tänkt köra med varmvatten i bruket och det är 10 grader på dagen och sol, efter 19 blir det 4 grader och 2 grader som kallast.
Vågar man köra? Surt att låta det stå till i vår. Är ju inte rent cemenbruk, kanske därför? Men fattar inte varför det står 5 grader isf.
Hade tänkt putsa 3 pelare (20cm breda, 2.5m höga med 7mm påslag) i morgon men nu sa Weber tekniska supporten idag på mail att man ska ha 10-15 grader i två veckor?!
Det är ju 5 grader minimum i arbetstemp det står i produktbladet?
Hade tänkt köra med varmvatten i bruket och det är 10 grader på dagen och sol, efter 19 blir det 4 grader och 2 grader som kallast.
Vågar man köra? Surt att låta det stå till i vår. Är ju inte rent cemenbruk, kanske därför? Men fattar inte varför det står 5 grader isf.
Bara det inte blir minus grader så är det lugnt skulle jag säga men jag sitter ju inte på supporten hellerA addee skrev:Ska vara 6-7 grader medeltemp, utan frost ons-söndag. Sen 3-4h med - 1.
Hade tänkt putsa 3 pelare (20cm breda, 2.5m höga med 7mm påslag) i morgon men nu sa Weber tekniska supporten idag på mail att man ska ha 10-15 grader i två veckor?!
Det är ju 5 grader minimum i arbetstemp det står i produktbladet?
Hade tänkt köra med varmvatten i bruket och det är 10 grader på dagen och sol, efter 19 blir det 4 grader och 2 grader som kallast.
Vågar man köra? Surt att låta det stå till i vår. Är ju inte rent cemenbruk, kanske därför? Men fattar inte varför det står 5 grader isf.
5 grader för att det ska fästa/binda, materialet ska hålla den tempen som lägst och det köper jag. Men trodde att klarar man bara 2-3 dagar utan minus ngt dygn efter man lagt på så borde man vara hemma 🤔L Lillefot skrev:
OK det skiljer sig lite från vad supporten sa, dom hävdar karbonatiseringen pågår i upp till 14 dagar men det känns som väldigt teoretiskt svar 😄 Vore väldigt skönt om det i praktiken är som du säger så man kan få avklarat det här nu i höst.N neo11 skrev:
Jag har lagt första vändan med combimix hörnskydd med inbyggd glasfiberremsa, vilket gör att glasfiber/hörnskyddet överlappar borde roligt runt hela pelaren. Hörnskydden/nätet är i princip täckt, säg 3mm tjockt. Så sista vändan får vara max 7mm då.
Ser ut att bli 10 grader dygnet runt nästa helg, så siktar isf på att putsa då.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Man drar väl på tunt med ett stål sista vändan, och filtar efter 1-2 timmar. Den sammanlagda ytan efter 2 lager är 7 mm.
Heter ju tunnputs.
Karbonatiseringen pågår säkert i 14 dagar, men det fungerar ändå hyfsat i dessa temperaturer.
När man gjuter tar det 28 dagar innan betongen uppnår sin hållfastighet.
Men balkongfirmor som gjuter balkonger (den jag jobbat med), gjuter ner till -5, då cementen värmer.
Är det kallare än så får man vänta.
Heter ju tunnputs.
Karbonatiseringen pågår säkert i 14 dagar, men det fungerar ändå hyfsat i dessa temperaturer.
När man gjuter tar det 28 dagar innan betongen uppnår sin hållfastighet.
Men balkongfirmor som gjuter balkonger (den jag jobbat med), gjuter ner till -5, då cementen värmer.
Är det kallare än så får man vänta.
Bara typ följt instruktionerna, täcka nätet totalt max/ca 4mm vända 1. Sen max 6mm vända två. Totalt max 8-10mm skriver Weber.N neo11 skrev:Man drar väl på tunt med ett stål sista vändan, och filtar efter 1-2 timmar. Den sammanlagda ytan efter 2 lager är 7 mm.
Heter ju tunnputs.
Karbonatiseringen pågår säkert i 14 dagar, men det fungerar ändå hyfsat i dessa temperaturer.
När man gjuter tar det 28 dagar innan betongen uppnår sin hållfastighet.
Men balkongfirmor som gjuter balkonger (den jag jobbat med), gjuter ner till -5, då cementen värmer.
Är det kallare än så får man vänta.
Klicka här för att svara