Ska vara 6-7 grader medeltemp, utan frost ons-söndag. Sen 3-4h med - 1.

Hade tänkt putsa 3 pelare (20cm breda, 2.5m höga med 7mm påslag) i morgon men nu sa Weber tekniska supporten idag på mail att man ska ha 10-15 grader i två veckor?!

Det är ju 5 grader minimum i arbetstemp det står i produktbladet?

Hade tänkt köra med varmvatten i bruket och det är 10 grader på dagen och sol, efter 19 blir det 4 grader och 2 grader som kallast.

Vågar man köra? Surt att låta det stå till i vår. Är ju inte rent cemenbruk, kanske därför? Men fattar inte varför det står 5 grader isf.
 
A addee skrev:
Ska vara 6-7 grader medeltemp, utan frost ons-söndag. Sen 3-4h med - 1.

Hade tänkt putsa 3 pelare (20cm breda, 2.5m höga med 7mm påslag) i morgon men nu sa Weber tekniska supporten idag på mail att man ska ha 10-15 grader i två veckor?!

Det är ju 5 grader minimum i arbetstemp det står i produktbladet?

Hade tänkt köra med varmvatten i bruket och det är 10 grader på dagen och sol, efter 19 blir det 4 grader och 2 grader som kallast.

Vågar man köra? Surt att låta det stå till i vår. Är ju inte rent cemenbruk, kanske därför? Men fattar inte varför det står 5 grader isf.
Bara det inte blir minus grader så är det lugnt skulle jag säga men jag sitter ju inte på supporten heller
 
L Lillefot skrev:
Bara det inte blir minus grader så är det lugnt skulle jag säga men jag sitter ju inte på supporten heller
5 grader för att det ska fästa/binda, materialet ska hålla den tempen som lägst och det köper jag. Men trodde att klarar man bara 2-3 dagar utan minus ngt dygn efter man lagt på så borde man vara hemma 🤔
 
N
Bara köra, har brunnit på några timmar.
Det är väl bra om det inte blir minus första natten.
Använd kallvatten.
Men 7 mm, du kör första påslaget med glasfibernät gissar jag.
 
N neo11 skrev:
Bara köra, har brunnit på några timmar.
Det är väl bra om det inte blir minus första natten.
Använd kallvatten.
Men 7 mm, du kör första påslaget med glasfibernät gissar jag.
OK det skiljer sig lite från vad supporten sa, dom hävdar karbonatiseringen pågår i upp till 14 dagar men det känns som väldigt teoretiskt svar 😄 Vore väldigt skönt om det i praktiken är som du säger så man kan få avklarat det här nu i höst.

Jag har lagt första vändan med combimix hörnskydd med inbyggd glasfiberremsa, vilket gör att glasfiber/hörnskyddet överlappar borde roligt runt hela pelaren. Hörnskydden/nätet är i princip täckt, säg 3mm tjockt. Så sista vändan får vara max 7mm då.

Ser ut att bli 10 grader dygnet runt nästa helg, så siktar isf på att putsa då.
 
N
Man drar väl på tunt med ett stål sista vändan, och filtar efter 1-2 timmar. Den sammanlagda ytan efter 2 lager är 7 mm.
Heter ju tunnputs.
Karbonatiseringen pågår säkert i 14 dagar, men det fungerar ändå hyfsat i dessa temperaturer.
När man gjuter tar det 28 dagar innan betongen uppnår sin hållfastighet.
Men balkongfirmor som gjuter balkonger (den jag jobbat med), gjuter ner till -5, då cementen värmer.
Är det kallare än så får man vänta.
 
  • Gilla
addee
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Man drar väl på tunt med ett stål sista vändan, och filtar efter 1-2 timmar. Den sammanlagda ytan efter 2 lager är 7 mm.
Heter ju tunnputs.
Karbonatiseringen pågår säkert i 14 dagar, men det fungerar ändå hyfsat i dessa temperaturer.
När man gjuter tar det 28 dagar innan betongen uppnår sin hållfastighet.
Men balkongfirmor som gjuter balkonger (den jag jobbat med), gjuter ner till -5, då cementen värmer.
Är det kallare än så får man vänta.
Bara typ följt instruktionerna, täcka nätet totalt max/ca 4mm vända 1. Sen max 6mm vända två. Totalt max 8-10mm skriver Weber.
 
N
Ok, har använt bruket många ggr.
Är svårt att få det rakt mot hörnor etc om man inte pressar och lägger på för tjockt.
Bara så du vet.
 
  • Gilla
addee
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ok, har använt bruket många ggr.
Är svårt att få det rakt mot hörnor etc om man inte pressar och lägger på för tjockt.
Bara så du vet.
OK tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.