Hej,
Jag har ett litet problem. Det har nyligen installerats en ny badrumsdörr av det lite massivare slaget till mitt badrum. Jag stötte dock på patrull när jag kikar på låshuset. Om jag inte misstar mig är det ett låshus för cylinderlås. Jag behöver så klart inget nyckellås till badrummet utan ett vanligt WC-beslag. Men det är just kruxet, jag lyckas inte finna något som faktiskt är avsett för cylinderlås. Alla har bara den smala fyrkantpinnen som ju inte fungerar i det här fallet. Är det något jag missat totalt? Man kanske behöver någon form av adapter eller något som jag inte vet om. Eller är det helt enkelt så att det inte finns WC-beslag till cylinderlåshus?
Så här ser låset ut:
Jag har ett litet problem. Det har nyligen installerats en ny badrumsdörr av det lite massivare slaget till mitt badrum. Jag stötte dock på patrull när jag kikar på låshuset. Om jag inte misstar mig är det ett låshus för cylinderlås. Jag behöver så klart inget nyckellås till badrummet utan ett vanligt WC-beslag. Men det är just kruxet, jag lyckas inte finna något som faktiskt är avsett för cylinderlås. Alla har bara den smala fyrkantpinnen som ju inte fungerar i det här fallet. Är det något jag missat totalt? Man kanske behöver någon form av adapter eller något som jag inte vet om. Eller är det helt enkelt så att det inte finns WC-beslag till cylinderlåshus?
Så här ser låset ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Det svar jag skrev ovan är fortfarande sant men kan repetera svaret.R Rajrajraj skrev:
Till de låshusen (ASSA 565 eller 310) används ASSA Toalettbehör 265 eller motsvarande, om du vill ha ett handtag istället för vred så används ASSA 9565T eller motsvarande.
Lite extra information.
Till dessa låshus slutar ASSAs behör ofta med 65 vilket kan kopplas ihop med ASSA låshus 565 exempel på behör: ASSA Toalettbehör 265, ASSA 9565T.
Till de mindre låshusen som inte nämns i denna tråden mellandörrslåshus 2020, 2014, 414 så slutar ofta behören istället med 62 t.ex ASSA Toalettbehör 262
Dessa behör kan benämnas både som Toalettbehör och WC-behör utöver det så finns det tillgänglighetsanpassade toalettbehör som kallas RWC-behör.
Produkter som diskuteras: "ASSA 565"
Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
857 kr inkl moms
Läs mer
Tack! Jag beställde i brådska 802014 ASSA Vredmedbringare förzinkad för att användas med vred från Beslagsboden. Kommer det att funka?1 123abc skrev:Det svar jag skrev ovan är fortfarande sant men kan repetera svaret.
Till de låshusen (ASSA 565 eller 310) används ASSA Toalettbehör 265 eller motsvarande, om du vill ha ett handtag istället för vred så används ASSA 9565T eller motsvarande.
Lite extra information.
Till dessa låshus slutar ASSAs behör ofta med 65 vilket kan kopplas ihop med ASSA låshus 565 exempel på behör: ASSA Toalettbehör 265, ASSA 9565T.
Till de mindre låshusen som inte nämns i denna tråden mellandörrslåshus 2020, 2014, 414 så slutar ofta behören istället med 62 t.ex ASSA Toalettbehör 262
Dessa behör kan benämnas både som Toalettbehör och WC-behör utöver det så finns det tillgänglighetsanpassade toalettbehör som kallas RWC-behör.
Nej då det inte endast är vredmedbringaren som skiljer utan även hålbilden.R Rajrajraj skrev:
Det ser ut som om behöret i bild motsvarar 262 och har då fel hålbild.
Sök på ASSA 262 och ASSA 265 så bör du finna bilder där du ser hur de skiljer.
Har avbeställt vredmedbringaren. På låset står det enligt bilden. Jag kör på ASSA 265 WC-behör då. 🙏1 123abc skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden