18 825 läst ·
47 svar
19k läst
47 svar
WC anslutning till 75mm rör
Nu är det 42 år sedan och jag är ett antal ägare senare. Trodde jag hade ett 110 mm slätände med det var en Upon
Återstår då frågan hur göra med plastmatta, och stolen får väl precis plats mot väggen, inga problem med det?
Satte tillbaka den gamla wc stolen, för att fundera på lösningen.M MEE-84 skrev:Ok då. Men stäng det nu så det inte trillar ner en massa i det. Är det fixerat? Så kan du väl bara förlänga det med något liknande proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/inomhusavlopp/avloppsror/jafo-3106722-wc-stos-75-mm-centrisk-2814685?channable=e43496.MjgxNDY4NQ&VAT=1&gclid=CjwKCAjw4rf6BRAvEiwAn2Q76iWhhn3OHQ0HAdftwtCZ_a7kkE66PLm3-NEwxvpUWgjccTj0t-Yk5xoCV4oQAvD_BwE.
Återstår då frågan hur göra med plastmatta, och stolen får väl precis plats mot väggen, inga problem med det?
Du har rätt i det, anade det när jag såg fotot. Men såg det inte när jag hade stolen avlyft. Var helt enkelt för mycket uppe i varv. Jag får helt enkelt kolla upp allt en gång till + se om jag kan få en uppfattning på hur det ser ut underifrån.
Just nu räcker knappast Haddocks vokabulär....
Just nu räcker knappast Haddocks vokabulär....
Det finns tydligen en handbok/lexikon över Haddocks 240 svordomar,
https://www.svt.se/kultur/kapten-haddocks-svordomar-far-eget-lexikon
https://www.bokus.com/bok/9789188897282/kapten-haddocks-ordbok/
https://www.svt.se/kultur/kapten-haddocks-svordomar-far-eget-lexikon
https://www.bokus.com/bok/9789188897282/kapten-haddocks-ordbok/
Tyvärr tror jag att det blir bäst att åla sig in under golvet och byta till 110-rör.
Åtminstone genom golvbjälklaget och beroende på hur det ser ut åtminstone en bit av avloppet under golvet - troligen lättare att få till en övergång på en "raksträcka" än i samband med genomgång av golvet.
Och som de flesta påpekat - 75mm rör är som att be om problem med stopp.
I båttoaletten har vi iofs ännu mindre diameter på svartvattenslangen, men där är det inte självfall utan "grejorna" pumpas till en tank.
Appropå ålandet under golvet - barnarbete är underskattat! Om du inte har egna i lämplig storlek att få platsi krypgrunden så kanske det finns i närområdet nån som går att muta...
Åtminstone genom golvbjälklaget och beroende på hur det ser ut åtminstone en bit av avloppet under golvet - troligen lättare att få till en övergång på en "raksträcka" än i samband med genomgång av golvet.
Och som de flesta påpekat - 75mm rör är som att be om problem med stopp.
I båttoaletten har vi iofs ännu mindre diameter på svartvattenslangen, men där är det inte självfall utan "grejorna" pumpas till en tank.
Appropå ålandet under golvet - barnarbete är underskattat! Om du inte har egna i lämplig storlek att få platsi krypgrunden så kanske det finns i närområdet nån som går att muta...
Det går inte att gräva lite utifrån för att få mer höjd? Hur långt in sitter skarven?D doubleH skrev:Tyvärr tror jag att det blir bäst att åla sig in under golvet och byta till 110-rör.
Åtminstone genom golvbjälklaget och beroende på hur det ser ut åtminstone en bit av avloppet under golvet - troligen lättare att få till en övergång på en "raksträcka" än i samband med genomgång av golvet.
Och som de flesta påpekat - 75mm rör är som att be om problem med stopp.
I båttoaletten har vi iofs ännu mindre diameter på svartvattenslangen, men där är det inte självfall utan "grejorna" pumpas till en tank.
Appropå ålandet under golvet - barnarbete är underskattat! Om du inte har egna i lämplig storlek att få platsi krypgrunden så kanske det finns i närområdet nån som går att muta...
Jag såg för en tid sedan en intressant film från en "självbyggare" på Internet.
Byggreglerna hos honom (Iowa, USA) är att hus med mer än 3 WC månste ha 4" (100 mm) avlopp, annars räcker det med 3" (75 mm). Det avsåg då både utgående avlopp i marken från huset och under plattan.
Hur kan det komma sig att de klarar sig med 75, när det tydligen blir helstopp direkt om man använder det här?
I och för sig brukar väl US-holkar vara raka motsatsen till '"snålspolande", men jag har svårt att tro att det är hela orsaken.
Byggreglerna hos honom (Iowa, USA) är att hus med mer än 3 WC månste ha 4" (100 mm) avlopp, annars räcker det med 3" (75 mm). Det avsåg då både utgående avlopp i marken från huset och under plattan.
Hur kan det komma sig att de klarar sig med 75, när det tydligen blir helstopp direkt om man använder det här?
I och för sig brukar väl US-holkar vara raka motsatsen till '"snålspolande", men jag har svårt att tro att det är hela orsaken.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Visserligen kan det säkert fundera med 75mm rör. Men risken för stopp är inte påhittad. Jag tyckte att det var intressant med en gräns på just 4 toaletter.S Soltorp40 skrev:Jag såg för en tid sedan en intressant film från en "självbyggare" på Internet.
Byggreglerna hos honom (Iowa, USA) är att hus med mer än 3 WC månste ha 4" (100 mm) avlopp, annars räcker det med 3" (75 mm). Det avsåg då både utgående avlopp i marken från huset och under plattan.
Hur kan det komma sig att de klarar sig med 75, när det tydligen blir helstopp direkt om man använder det här?
I och för sig brukar väl US-holkar vara raka motsatsen till '"snålspolande", men jag har svårt att tro att det är hela orsaken.
S Soltorp40 skrev:Jag såg för en tid sedan en intressant film från en "självbyggare" på Internet.
Byggreglerna hos honom (Iowa, USA) är att hus med mer än 3 WC månste ha 4" (100 mm) avlopp, annars räcker det med 3" (75 mm). Det avsåg då både utgående avlopp i marken från huset och under plattan.
Hur kan det komma sig att de klarar sig med 75, när det tydligen blir helstopp direkt om man använder det här?
Näe, jag får det till att 3 tum är mer än 76 millimeter.
Men är det kanske så att man mäter innermåttet istället?
För det är väl bara dryga 100 i Sverige?
Men en enorm skillnad ändå.
I och för sig brukar väl US-holkar vara raka motsatsen till '"snålspolande", men jag har svårt att tro att det är hela orsaken.
det är en ganska stor lucka i sidan på krypgrunden nära där avloppet går ner. Skall börja med att kika där.M MEE-84 skrev:
men jag skall också försöka komma underfund med det här med röret i röret.
Krympmuffen passar ju så det borde gå med röret du föreslog men frågan är hur bra blir det.
Det fina är ju att om det inte passar lämnar du helt sonika tillbaka skräpet.M Mauritz skrev:
Men gå annars ner till Rinkeby med bilden och fråga om råd. Finns alltid minst en som jobbat med detta. Men ta tumstocken med på fotot annars kommer gubbarna dumförklara dig en stund.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
I t.ex Grekland har man smala rör i äldre bebyggelse. Men då får man finna sig i att lägga toapapperet i en papperskorg.


