Med min grundskolekompetens om ellära drar jag slutsatsen att den inte är seriekopplad, eftersom alla lampor lyser även om jag skruvar loss en…

Jag blir tokig, tycks inte finnas någon förklaring?! Kan jag byta ut dem till LED päronlampor med 1,5W? Tror ni samma dimmer (525W) kan bära 30 LED lampor?

D Daniel 109 skrev:
Du menar spänning, inte volttal. Dessutom har du helt fel. En kronkoppling har alltid 230V eller 0V. Till skillnad från en dimmer som kan variera den effektiva spänningen.
Det som skulle kunna hända om man har kronkontakt i armaturen är att man seriekopplar lamporna om den sätts in på fel sätt. Men här är uppenbarligen kontakten tvåpolig.
 
Jacqueline Magnusson Jacqueline Magnusson skrev:
Uppdatering - Dimmern ska hålla för 525 watt och lamporna ska inte generera mer än 450 watt. Grannens Sarfatti krona lyser ”gult” och fint men vår fortsätter lysa med ett rött sken…

Någån annan därute som upplevt samma problem eller har en teori?

Det blir sannolikt ett spänningsfall i dimmern som gör att halogenlamporna ej får full spänning=rödaktigt ljus.

Kanske kolla med grannen vilken typ/fabrikat på dimmern som används, alt. testa med några LED-ljuskällor pch se om du får önskat utfall med dessa.
Att ha 450 W halogen i en armatur känns inte helt optimalt.
 
Mitt fel, det är inte halogenlampor utan vanliga glödlampor 15W x 30 = 450W.

Om jag drar på dimmereffekten fullt lyser den inte rött utan varmvitt. När jag dimmar ner blir det rött.

E etompau skrev:
Det blir sannolikt ett spänningsfall i dimmern som gör att halogenlamporna ej får full spänning=rödaktigt ljus.

Kanske kolla med grannen vilken typ/fabrikat på dimmern som används, alt. testa med några LED-ljuskällor pch se om du får önskat utfall med dessa.
Att ha 450 W halogen i en armatur känns inte helt optimalt.
 
Jacqueline Magnusson Jacqueline Magnusson skrev:
Mitt fel, det är inte halogenlampor utan vanliga glödlampor 15W x 30 = 450W.

Om jag drar på dimmereffekten fullt lyser den inte rött utan varmvitt. När jag dimmar ner blir det rött.
OK, låna en ljuskälla av din granne och testa i din lampa.
Kanske är det bara annorlunda karaktäristik på ljuskällorna som ger färgändringen.
 
Nej, det är fullt normalt att glödlampor ändrar färgtemperatur när de dimmas ner. Det kvittar vilken dimmer du har. Det gör däremot inte diodlampor.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.