Hej, undrar om någon har erfarenhet av felsökning på en W74. Köpte den från ett stall där de menar att den fungerade, och har precis installerat den nere i ladugården, men den startar inte. Vatten är anslutet, elen korrekt ansluten och manöversäkringen intakt.
När jag försöker starta den klickar något relä till, programverket tickar i ca 3 sekunder innan det bromsar in och stannar, lucklåset går i och det börjar surra någonstans ner mot trumman. Därifrån händer inget, inga säkringar eller motorskydd löser om jag låter den stå i detta läge, ej heller någon värmeutveckling. När jag slår av strömmen eller bryter programmet rusar programverket tillbaka från sitt läge och efter några sekunder låser den upp luckan. Alltså varken motor eller påfyllning av vatten hinner börja gå.
Tacksam för alla tips jag kan få!

Fel fasföljd kanske?

S SM4UKE skrev:
Fel fasföljd kanske?
Tack för svar! Testat att växla L1 och L3, beter sig identiskt. Så i sådana fall måste uttaget i ladugården ha felkopplad L2.
Vad tyder på fel fasföljd? Bifogar ett filmklipp, om det avslöjar mer än jag beskrivit.

R
Hur har du transporterat den , på en kärra där den har hoppat , vet inte om den har en vibbrationsvakt som slår ifrån , kan även vara en s.k. vattenvakt mot läckage som ändrat sig ,
En sådan brukar sitta bakom luckan vid golvet på framsidan , kan vara en frigolitbit där
har den hängt sig i uppeläge startar maskinen upp en säkerhet med att vilja tömma den ,
surret kan vara pumpens vilja att tömma

R rävlyan skrev:
Hur har du transporterat den , på en kärra där den har hoppat , vet inte om den har en vibbrationsvakt som slår ifrån , kan även vara en s.k. vattenvakt mot läckage som ändrat sig ,
En sådan brukar sitta bakom luckan vid golvet på framsidan , kan vara en frigolitbit där
har den hängt sig i uppeläge startar maskinen upp en säkerhet med att vilja tömma den ,
surret kan vara pumpens vilja att tömma
Körde den på en stängd släpkärra, men visst kan det hänt någonting både på och på väg i- och ur kärran. Tack för tipsetn

MultiMan
Jag förutsätter att du skruvade i transportsäkringarna innan släpkärran, annars är risken stor att slår sönder tvätten internt, oavsett hur försiktigt man kör.

Bästa svaret

P
Det är omöjligt att slå sönder tvättmaskinen internt
Den har inga vakter typ obalans eller vattenläcka
Fasföljden har ingen betydelse
Programverket startar ju, annar# kan det bli fel på startkretsen

I ditt fall är det att int3 vatten kommer in

Så kolla ventile4 och att det verkligen kommer fram vatt3n till ventilerna

• Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Vad är det egentligen vi hör?

Inloppsventilen på dessa, är det en magnetventil eller motordriven ventil?

Jag tycker nämligen att det låter som en motordriven ventil som stänger med en fjäder, dvs vetilen öppnar, sedan när spänningen försvinner stängs den mha fjädern? Dvs det finns inget/kommer inget vatten?

Nog troligare avloppsventilen som låter och säkert riktigt. I #7 är nog @electroluxaren som kan detta i sömnen på rätt väg i felsökningen skulle jag tro.

electroluxaren skrev:
Det är omöjligt att slå sönder tvättmaskinen internt
Den har inga vakter typ obalans eller vattenläcka
Fasföljden har ingen betydelse
Programverket startar ju, annar# kan det bli fel på startkretsen

I ditt fall är det att int3 vatten kommer in

Så kolla ventile4 och att det verkligen kommer fram vatt3n till ventilerna
Mycket riktigt kom det inte fram vatten, nu är den halvvägs igenom sin första tvättcykel. Om ventilen är hel blir väl nästa fråga, då den släppte fram vatten och hoppade igång när jag höll på att lossa andra skruven. Men glappar den igen så blir det nya delar! Stort tack!

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.