39 läst ·
3 svar
39 läst
3 svar
Hur enkelt maximera ventilation/luftflöde i enskilt rum
Hej!
Vi har problem med att luften blir tung och kvav i vårt stora sovrum på natten.
Vi bor i en lägenhet med mekanisk frånluft som drar ut luft från vardagsrummet och badrummet. Fläktens varvtal går inte att justera. Vi har två sovrum som ansluter till vardagsrummet från motsatta sidor av huset, det mindre med en vanlig dörr och vårt stora med en stor skjutdörr.
Vardagsrummet har ett ventilationsdon, mindre sovrummet har också ett, och det större sovrummet har två. Samtliga är välrensade.
Vi funderar på bästa ”taktik” för att maximera luftflödet i det större sovrummet under natten, där två vuxna, en bebis och en hund sover. I det andra sovrummet sover ingen just nu, så där spelar luftflödet mindre roll på natten.
Vi vill helst inte pilla med ventilationsdonen, och skjutdörren måste vara stängd för att få sovrummet tillräckligt mörkt, men vi diskuterar fram och tillbaka om det borde bli bättre eller sämre luft genom att hålla fönster i vardagsrummet eller andra sovrummet (inkl dörr) öppna eller stängda. Öppet så borde mer luft dras in överlag, kyla ner lägenheten, och kanske också därmed dra in mer luft i det stora sovrummet; kanske kan det också ge lite korsdrag.
Å andra sidan borde kanske stängda fönster (och den andra sovrumsdörren) tvinga att en större del av tilluften måste komma från ventilationsdonen - och därmed också stora sovrummet.
Vad tror ni?
Vi har problem med att luften blir tung och kvav i vårt stora sovrum på natten.
Vi bor i en lägenhet med mekanisk frånluft som drar ut luft från vardagsrummet och badrummet. Fläktens varvtal går inte att justera. Vi har två sovrum som ansluter till vardagsrummet från motsatta sidor av huset, det mindre med en vanlig dörr och vårt stora med en stor skjutdörr.
Vardagsrummet har ett ventilationsdon, mindre sovrummet har också ett, och det större sovrummet har två. Samtliga är välrensade.
Vi funderar på bästa ”taktik” för att maximera luftflödet i det större sovrummet under natten, där två vuxna, en bebis och en hund sover. I det andra sovrummet sover ingen just nu, så där spelar luftflödet mindre roll på natten.
Vi vill helst inte pilla med ventilationsdonen, och skjutdörren måste vara stängd för att få sovrummet tillräckligt mörkt, men vi diskuterar fram och tillbaka om det borde bli bättre eller sämre luft genom att hålla fönster i vardagsrummet eller andra sovrummet (inkl dörr) öppna eller stängda. Öppet så borde mer luft dras in överlag, kyla ner lägenheten, och kanske också därmed dra in mer luft i det stora sovrummet; kanske kan det också ge lite korsdrag.
Å andra sidan borde kanske stängda fönster (och den andra sovrumsdörren) tvinga att en större del av tilluften måste komma från ventilationsdonen - och därmed också stora sovrummet.
Vad tror ni?
För det första så ska det inte vara någon frånluft i vardagsrummet, där ska det bara vara tilluft.
Frånluft ska det vara i kök, badrum, klädkammare, etc, alltså rum med "dålig luft".
Tilluft ska det vara i sovrum, vardagsrum, etc, alltså vistelserum.
Frånluft ska det vara i kök, badrum, klädkammare, etc, alltså rum med "dålig luft".
Tilluft ska det vara i sovrum, vardagsrum, etc, alltså vistelserum.
Det enklaste är väl att testa? Eller varför inte öppna fönstret i ert sovrum alternativt vänja er vid att sova även när det inte är tokmörkt?J JohanPI skrev:
Klicka här för att svara