Hej!

Vi har problem med att luften blir tung och kvav i vårt stora sovrum på natten.

Vi bor i en lägenhet med mekanisk frånluft som drar ut luft från vardagsrummet och badrummet. Fläktens varvtal går inte att justera. Vi har två sovrum som ansluter till vardagsrummet från motsatta sidor av huset, det mindre med en vanlig dörr och vårt stora med en stor skjutdörr.

Vardagsrummet har ett ventilationsdon, mindre sovrummet har också ett, och det större sovrummet har två. Samtliga är välrensade.

Vi funderar på bästa ”taktik” för att maximera luftflödet i det större sovrummet under natten, där två vuxna, en bebis och en hund sover. I det andra sovrummet sover ingen just nu, så där spelar luftflödet mindre roll på natten.

Vi vill helst inte pilla med ventilationsdonen, och skjutdörren måste vara stängd för att få sovrummet tillräckligt mörkt, men vi diskuterar fram och tillbaka om det borde bli bättre eller sämre luft genom att hålla fönster i vardagsrummet eller andra sovrummet (inkl dörr) öppna eller stängda. Öppet så borde mer luft dras in överlag, kyla ner lägenheten, och kanske också därmed dra in mer luft i det stora sovrummet; kanske kan det också ge lite korsdrag.

Å andra sidan borde kanske stängda fönster (och den andra sovrumsdörren) tvinga att en större del av tilluften måste komma från ventilationsdonen - och därmed också stora sovrummet.

Vad tror ni?

• Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
För det första så ska det inte vara någon frånluft i vardagsrummet, där ska det bara vara tilluft.

Frånluft ska det vara i kök, badrum, klädkammare, etc, alltså rum med "dålig luft".
Tilluft ska det vara i sovrum, vardagsrum, etc, alltså vistelserum.

• Gilla
JohanPI och 1 till
  • Laddar…
J JohanPI skrev:
men vi diskuterar fram och tillbaka om det borde bli bättre eller sämre luft genom att hålla fönster i vardagsrummet eller andra sovrummet (inkl dörr) öppna eller stängda
Det enklaste är väl att testa? Eller varför inte öppna fönstret i ert sovrum alternativt vänja er vid att sova även när det inte är tokmörkt?

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Om du funderar på öppet fönster ska du ju överväga korsdrag och ha fönster öppet i rummet där ni sover.

(Nackdelen är väl att du då sätter den mekaniska frånluften ur spel)

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
P
Lite av ett sidosvar, men jag upplevde att luften på sommaren känns väldigt mycket bättre i sovrummet efter jag ställt dit en tyst golvstående fläkt

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ventilationen är knappast dimensionerad för att hantera sommarens fuktiga värme. Det krävs enorma luftflöden för att transportera ut tillräckligt med värme via ett ventilationssystem och tillföra svalare uteluft. Där finns två rimliga alternativ: vädra med korsdrag via fönster eller AC. Är det inte så varmt och fuktigt kan en fläkt göra livet mer uthärdligt om det inte går att öppna fönster t ex p g a buller. Takfläkt är bättre än bordsfläkt och flyttar mer luft utan att låta så mycket.

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Tack för alla tips! Spännande att det inte ska vara något utsug i vardagsrummet. Testa gör vi varje natt, men att säga att bättre/sämre luft beror på hur fönster/dörrar står och inte olika utetemperaturer, luftfuktighet, och hur och när vi lyckas lägga bebisen och oss själva är inte helt lätt. Ja vi kanske får investera i en duglig fläkt.

Farstatjej90
För att svara på din fråga, om det finns tilluft i rummet, installera en kanalfläkt där istället.

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För att svara på din fråga, om det finns tilluft i rummet, installera en kanalfläkt där istället.
Det är väl inte så lämpligt att ändra en lägenhets ventilationssystem utan att veta vad som händer i resten av huset först.

Farstatjej90
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte så lämpligt att ändra en lägenhets ventilationssystem utan att veta vad som händer i resten av huset först.
Jag vet inte det, det sägs vara jätteviktigt hur det ska ställas in men folk har ju fönster och dörrar öppna för jämnan på sommaren och då är ju den där inställningen inte värd något....🤔

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte det, det sägs vara jätteviktigt hur det ska ställas in men folk har ju fönster och dörrar öppna för jämnan på sommaren och då är ju den där inställningen inte värd något....🤔
Jag tror det är skillnad på att utjämna trycket mellan ute och inne resp. att antingen göra om undertrycket inne till övertryck eller öka undertrycket (förstod inte i vilken riktning du tänkte att luften skulle gå).

Farstatjej90
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det är skillnad på att utjämna trycket mellan ute och inne resp. att antingen göra om undertrycket inne till övertryck eller öka undertrycket (förstod inte i vilken riktning du tänkte att luften skulle gå).
Jo det är säkert skillnad, jag tror inte allt är hokus plus med ventilation men i TS fall är redan ventilationen fel så jag tror inte man behöver vara så rädd att förstöra något, det är redan förstört
Tänkte den kunde blåsa in luft. Blåser den ut luft finns kanske risken att frånluften i badrummet blir sämre. Bättre då att blåsa in och riskera sämre ventilation i utrymmen med tilluft. Men märker TS nåt sånt kan man ju sänka fläkten lite..

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Dra på köksfläkten så får du starkare utsug och därmed influft i sovrum.

Stäng dörren till det oanvända sovrummet så maxar ni inflödet i sovrummet som används. Men, det måste vara öppet mot rummen med utsug, att ha ett tätt rum som man bara har influft i, leder till väldigt lågt luftutbyte. Måste man ha det så, får man ha en fläkt som drar in luft genom fönstret och samtidigt låta övertrycket ta vägen ut genom fönstret, men sällan så effektivt.

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Farstatjej90
G g.kraft skrev:
Dra på köksfläkten så får du starkare utsug och därmed influft i sovrum.

Stäng dörren till det oanvända sovrummet så maxar ni inflödet i sovrummet som används. Men, det måste vara öppet mot rummen med utsug, att ha ett tätt rum som man bara har influft i, leder till väldigt lågt luftutbyte. Måste man ha det så, får man ha en fläkt som drar in luft genom fönstret och samtidigt låta övertrycket ta vägen ut genom fönstret, men sällan så effektivt.
TS skriver i början att de frånluftsfläktar som redan finns kan inte justeras eller ändras. Om man hade haft möjlighet till det hade förutsättningarna såklart varit helt annorlunda..

• Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Tack igen för alla tips! Vi har börjat kika på takfläktar och golvfläktar. Köksfläkten är intressant och tänkte jag inte på innan. Spontant bullrar den ganska rejält även på lägsta inställningen, men kostar ju inget att testa (nu har värmeböljan passerat till slut, så får se till nästa gång)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.