Hehe...då förstår jag :D
Undrar vart man kan hitta en sådan mätare nu då för Biltema verkar inte heller ha några....

Hur som helst så har jag spruta med toppfärgen nu och det blev tyvärr inte samma resultat som med grundfärgen. Jag gick tillbaka i utspädning igen ifrån 25-27% till 18-20% på inrådan av målaren, men det blev lite sämre tyckte jag.:@
Partiklarna ökade i storlek och sprutan skvätte lite mer igen och dammade för mycket enligt min mening.

Jag får prova vidare med olika utspädning och återkomma igen:S

Verkar vara trixigt att få till färgen, inget man bara slänger i liksom eller är det märket på färgen som spelar in?
Finns det någon färg som lämpar sig bättre ? (utom oljebaserade då).
Det vore synd om resultatet berodde på färgen o inte sprutan.
Det är svårt med val... jag funderar kring bosch pfs 65/105, wagner eller earlex hv 5000 lägst pris på boschen kanske lägst kvalite ochså?

Vi har har en PFS 105 iofs, men det verkar vara så att trixet är att få rätt blandning. Får man bara det så blir det bra.

Tittar ni på 105:an så kolla efter priser i Tyskland. Tog vår från Seltmann och sparade 500:-.

Jag har ingen erfarenhet av om det finns bättre lämpade färger för sprutmålning. Jag kör med Alcro Servalac och den har jag på alla snickerier och är därför angelägen om att få ordning på den färgen:)

Min uppfattning är att resultatet hänger mycket på färgblandningen då jag har märkt stora skillnader mellan olika satser. Som RFL säger, får man bara ordning på spädningen så ska det säkert bli bra:)

Jag har lånat en viskositetsmätare idag och jag fick veta av en här på forumet att det han förtunnade så att det tog mellan 100-120sekunder att tömma mätaren. Den blandningen verkar vara bra då jag fick ett hyfsat resultat.

Nu ska jag bara testa olika inställningar på sprutan med både färgmängd och lufttryck samt på vilket avstånd och hastighet man ska ha på själva sprutdragen.

Men testerna får ligga nere nu pga arbete några dagar. Jag återkommer med resultatet:D

Hittade ett företag som säljer viskositetsmätare. 2 pack för strax över 60:-
Vet ej om dom säljer på postorder då jag skickade bud med tanten:D

Bifogar en länk om någon är intresserad.

http://www.colormix.se/

Så, nu har jag testat lite till. Jag tyckte att sprutan spottade ut lite stora partiklar då och då när jag körde på en viskositet mellan 100-120 sek. Tog i regält med spädningen och fick en viskositet på 60 sek rinn och sedär.....nu fick jag den dimman jag strävat efter. Ska finlira lite till med både färg och sprutinställningar. Ska prova att gå upp mot 80 sek. Men som det ser ut nu så ska det nog funka :)

Om jag skulle rekomendera någon att köpa en spruta vet jag inte då jag har haft ett h-vete att finna rätt viskositet och inställningar på sprutan och jag ska som sagt pilla lite till :)

En eventuell rek blir det inte förrän jag är färdig med trappan och därmed har kört i skarpt läge.
Just nu vill jag ha lite distans till sprutan men det känns trots allt rätt bra för tillfället. :D

Nu ska trappan få sig en runda med exenterslipen och spackelspaden så det blir klart.

Väldigt bra input från dig, det är så att jag börjar tvivla med tanke på färgkänsligheten...:S

scar69 skrev:
Så, nu har jag testat lite till. Jag tyckte att sprutan spottade ut lite stora partiklar då och då när jag körde på en viskositet mellan 100-120 sek. Tog i regält med spädningen och fick en viskositet på 60 sek rinn och sedär.....nu fick jag den dimman jag strävat efter. Ska finlira lite till med både färg och sprutinställningar. Ska prova att gå upp mot 80 sek. Men som det ser ut nu så ska det nog funka :)

Om jag skulle rekomendera någon att köpa en spruta vet jag inte då jag har haft ett h-vete att finna rätt viskositet och inställningar på sprutan och jag ska som sagt pilla lite till :)

En eventuell rek blir det inte förrän jag är färdig med trappan och därmed har kört i skarpt läge.
Just nu vill jag ha lite distans till sprutan men det känns trots allt rätt bra för tillfället. :D

Nu ska trappan få sig en runda med exenterslipen och spackelspaden så det blir klart.

Man häpnar över viskositeten, med en vanlig luftspruta ligger man med viskositet runt 20-30 sekunder.
Man förstår att det kan inte bli bra resultat med så seg färg.
Nu är det också så att "vanlig" vattenbaserad färg som är tänkt för penselmålning är inte optimal för spruta.

Viskositeten ÄR en stor del av hur lyckat det blir.

Protte

Macce76!!!
Det kommer nog en bild där jag har sprutat en gång med toppfärgen så du kan se resultatet. Jag har dock inte lagt ned någon energi på mellanslipning osv men jag tycker att resultatet blev bra.

Har lagt all energi på att slipa och spackla trappan och det är inte riktigt färdigt ännu......vilket jobb det var....värre än jag trodde :S

Prototypen!!!
Färgen ska vara sprutbar enligt Alcro meden spädning 10%. Kunde gå upp till 15% spädning men jag gissar att jag ligger kanske någonstans mellan 30-33%:)

Men det är klart....den är nog avsedd för pensel i första hand....

Ska bara få trappan klar innan jag återupptar viskositetstesterna igen, vill bara få undan det tråkiga underarbetet.:(

Här kommer en bild men det är inte lätt att få till det så att det syns bra:)

Hur som helst så är denna panelbrädan sprutad en runda med grundfärg och en runda med toppfärg.
Har inte slipat ett dugg, varken innan eller efter grundfärgen. Så dom små knutorna som ev kan ses är damm som har varit med från början och kommer inte ifrån sprutresultatet:D
Kände att jag inte ville lägga tid på slipning när jag hade problem med viskositeten och därmed en spottande spruta :)

• DSCF3932.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns inte mycket på den bilden, men slipar man inte mellan grund och topp så får man inget bra resultat.
Om du får en yta som ser ut som apelsinskal är färgen för tjock.

Rätt viskositet har man när man lägger på ett tunt lager, kikar mot ljuset (speglas) och ser att färgen flyter ut och blir alldeles spegelblank.

Vad som står som rekommenderad spädning skiter jag fullständigt i, det är sprutbarheten och slutresultatet som räknas.

Det finns sprutor med värme som klarar mycket tjocka färger, har man däremot 15 grader när man sprutar får man kompensera med mera spädning.

Självklart slipar jag mellan grund och toppfärg när jag kör i skarpt läge. Nu labbade jag med viskositeten bara.

Jag håller med dig om att rekomenderad spädning får man nog skita i då det inte stämde för mig iaf.

Apelsinskal har jag inte fått med den spädningen jag kör med nu, färgen är dock tunn så färgmängden kan inte vara för stor då den lätt rinner. Samt att man får vara ganska snabb på handen.

Jag tackar för värdefúll info och ska nog spruta i skarpt läge till helgen. Hoppas det kommer gå bra.....håll tummarna :D

Efter att ha läst en del av inläggen i denna tråd, kan jag konstatera, att ni är "sega" ger m a o inte upp i första taget. Nu har jag inte provat någon sådan spruta ni talar om här, men visst skall det gå att få till det, om allt stämmer. Det funkade faktiskt också förr, med de malsprutor man fick med när man köpte dammsugare. Jag tror ni får inrikta er på att få till färgen, så att denna lämpar sig att spruta med. Men först vill det till en grundfärg, om det nu är snickerier ni skall spruta. Någon nämnde Servalack, då är frågan, vad tunnar ni denna med? Lacknafta?
Jo det blir ett konststycke att få färgen bli hängandes på objektet, så det vill till någon annan förtunning,= Xylen eller liknande. Men spetsar man lacknaftan med en del aggresivare förtunning, så tar man bort glansen i lackfärgen, m a o , dessa lackfärger är inte avsedda för sprutmålning med de sprutor ni använder. Viskositeten, ja hur noga är det, själv använder jag aldrig någon mätare, utan det får gå på rutin. Om ni använder t ex Servalacken, så kan ni tunna den med 2 eller 3 dl förtunning, sen är det upp till sprutaren och pistolen att sköta resten. Tänk på, att det blir "apelsinskal" med dåligt tunnad färg, för högt tryck på pickan.

visar här fasadmätarskåpet som sprutades enkelt med Pansarol, men förtunningen har tagit bort en del av glansen, vilket blir följden när man t ex använder Xylen i färger som inte är avsedda att sprutas med
IMG_0669.jpg

Redigerat:
Man kan göra mycket kul grejor med sprutpickan, här formar jag till ett scoop till camaron

och här är det klart
scoopetlackat.jpg
DSCN1062a.jpg

Redigerat:
lackfärg (gammal hederlig) späder man naturligtvis med lacknafta OCH en skvätt T-röd för att få bort tixotropeffekten i färgen, varför man ska använda xylen förstår jag inte.

Mitt fasadskåp är också ommålat men i rött (fasadakrylat), men det täckte dåligt så det blev nog en 3-4 varv.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.