70 530 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Ibland snurrar livet för mycket för att man ska orka ta in fler faktorer. Hjärnan kan inte hantera hur mycket som helst. Då kan att behöva lägga till när disk och tvätt ska köras bli detaljer som är övermäktiga att ta in. Kan du ta över jobben så du kan styra när det ska ske? Hemautomation så vissa saker sker per automatik?
Vem är det som "drar lasset" i er familj med att laga mat, diska, tvätta, tumla osv?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör så
Som några andra redan funderar i tråden, det kanske inte funkar att styras på millimetern av tim- och effektpriser för att familjelivet ska gå runt just nu? Extrakostnaden för att köra en diskmaskin NU är kanske lätt avräknad i tiden det sparar att inte behöva köra den senare och därmed plocka ur den på morgonen när det är fullt ös med frukost och barn osv. Samma med tvätt, barnen kanske behöver rena underkläder imorgon för det är tomt i lådorna och fullt i tvättkorgen. Har DU koll på det?
Vore intressant att veta vilka faktiska besparingar det resulterar i, och om de är så påtagliga att det är lönt att det ska påverka vardagen särskilt mycket. Tycker det är svårt nog att hinna tvätta allt som behövs med två småbarn utan att behöva fundera på när jag gör det, utan man gör det när det finns tid.
Och om man ska vara väldigt noga med att spara pengar på just den punkten så är det väl för man då generellt är sparsam och kanske har tydliga sparmål. Att bara försöka optimera sparandet på energiförbrukning, för det är den frågan du är intresserad av, tror jag man inte kommer så långt med.
Men enklaste lösningen är nog att du själv får ta det huvudsakliga ansvaret för tvätt och disk osv.
Och om man ska vara väldigt noga med att spara pengar på just den punkten så är det väl för man då generellt är sparsam och kanske har tydliga sparmål. Att bara försöka optimera sparandet på energiförbrukning, för det är den frågan du är intresserad av, tror jag man inte kommer så långt med.
Men enklaste lösningen är nog att du själv får ta det huvudsakliga ansvaret för tvätt och disk osv.
Och för min del så kör man disk och tvätt när det passar och är rimligt. Det går inte att alltid fylla maskinerna. Livet rusar på redan som det gör och maskinerna är till för att underlätta vardagen. Inte att vi skall anpassa oss efter dem..
Om det är så här man blir med elen så är jag glad att vi värmer huset med gas tills vidare iaf. Samma kostnad gäller hela månaden. Och ännu är det billigare än elen. Enda vinsten hade varit att värma med LVVP.
Släpp det säger jag. Arbetsplats och privat är inte samma sak.
Om det är så här man blir med elen så är jag glad att vi värmer huset med gas tills vidare iaf. Samma kostnad gäller hela månaden. Och ännu är det billigare än elen. Enda vinsten hade varit att värma med LVVP.
Släpp det säger jag. Arbetsplats och privat är inte samma sak.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Hur man lägger upp det praktiska arbetet påverkas ju av massor av parametrar.
Du verkar ha bestämt att energioptimeringen ska ha företräde framför andra aspekter?
Vilken är den mest begränsade resursen här? Din frus kapacitet att lägga merarbete på att projekta hushållsarbetet på ett mer komplext sätt eller er ekonomiska kapacitet att betala mer för elen?
Hur ser konsekvensanalysen av t.ex. 'aldrig göra X och Y samtidigt' ut när det gäller påverkan på familjens vardag, och på eventuella andra mål?
Har du och frun enats om prioriteringar som hon sedan avviker från? Eller är det så att ni arbetar utifrån olika prioriteringsmodeller och att dessa ger olika utfall?
Har du lyssnat på hur fruns analys av situationen ser ut? Kan där ev. finns något mer komplext som du inte fått med i din egen analys? På vilka punkter skiljer de sig åt?
Om du tittar på era olika beteenden när ni gör dessa sysslor, vad är det som gör att du lyckas bättre med att nå detta mål i din strategiska arbetsplanering. Vilka bakomliggande orsaker kan det vara som påverkar den skillnaden? Om nu oförståelse för elsparkonceptet som sådant inte är troligt. Är det något annat som skiljer i förutsättningarna för när och hur ert respektive utförande av hushållssysslorna sker?
Du verkar ha bestämt att energioptimeringen ska ha företräde framför andra aspekter?
Vilken är den mest begränsade resursen här? Din frus kapacitet att lägga merarbete på att projekta hushållsarbetet på ett mer komplext sätt eller er ekonomiska kapacitet att betala mer för elen?
Hur ser konsekvensanalysen av t.ex. 'aldrig göra X och Y samtidigt' ut när det gäller påverkan på familjens vardag, och på eventuella andra mål?
Har du och frun enats om prioriteringar som hon sedan avviker från? Eller är det så att ni arbetar utifrån olika prioriteringsmodeller och att dessa ger olika utfall?
Har du lyssnat på hur fruns analys av situationen ser ut? Kan där ev. finns något mer komplext som du inte fått med i din egen analys? På vilka punkter skiljer de sig åt?
Om du tittar på era olika beteenden när ni gör dessa sysslor, vad är det som gör att du lyckas bättre med att nå detta mål i din strategiska arbetsplanering. Vilka bakomliggande orsaker kan det vara som påverkar den skillnaden? Om nu oförståelse för elsparkonceptet som sådant inte är troligt. Är det något annat som skiljer i förutsättningarna för när och hur ert respektive utförande av hushållssysslorna sker?
Wow, vilken respons!
Landar i att det, såklart, inte är värt att slåss för detta.
Jag kommer gå på miljö-/klimatspåret och även på vad vi lär våra barn. "Barn gör som man gör..."
Vi har automation på värmepump och elbilsladdningen, får väl vara nöjd med den biten...
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Landar i att det, såklart, inte är värt att slåss för detta.
Jag kommer gå på miljö-/klimatspåret och även på vad vi lär våra barn. "Barn gör som man gör..."
Vi har automation på värmepump och elbilsladdningen, får väl vara nöjd med den biten...
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Det är frun som har fattat the big picture. Du själv är förblindad kanske rentav hjärntvättad av ditt arbete...?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Frun som är ingejör, och som kanske arbetar ute i fältet, har insett att åtgärder nu ( just nu) är onödiga. Det är i vinter som elpriset blir högt och kylan slår till med extrema minusgrader. Då snurrar mätaren snabbt. kWh -timmar gnager hål i plånboken. (Eller du kanske gör åtgärder pga solidaritet och miljöskäl..?)
Ligg lågt- låt den som har överblick styra. Frun alltså!😉
Jo men har du tagit fram manulen hur man tidsförskjuter start av en disk eller tvättmaskin?P PurreP skrev:
Vem plockar ur maskinena på morgonen?
Jodå, kunskapen om detta finns och det görs ibland...P paralun skrev:
Maskinen plockas ur av den som kör hemmakontor den dagen eller av tonårsbarnen efter skolan om vi både är på jobbet
Jag har samma problem. Det har i resulterat i att jag tar över mer och mer. Jag tror det är en taktik...
Frugan tycker inte att det är värt att jag skall koppla in laddsladden på affären så att jag slipper köra på bensin hem heller, det är ju jobbigt att göra det. Jag tror att det helt enkelt är så att min fru har så mycket viktigare saker (enligt hennes priolista) att tänka på.
Ju mer jag automatiserar, desto mindre kontroll har hon dock. Jag bävar inför införandet av effekttariffen dock. Jag lovar att hon kommer att vilja ta ett bastubad för 200 kr. Hon anser att vi har råd.
Vår dotter konstaterade dock (när hon flyttade hemifrån och började med budget) att många små besparingar snabbt blir stora belopp, så hon gav mig rätt i diskussioner där hon alltid höll med sin mor tidigare. - "Det svider att säga detta pappa, men du hade faktiskt rätt hela tiden"
Frugan tycker inte att det är värt att jag skall koppla in laddsladden på affären så att jag slipper köra på bensin hem heller, det är ju jobbigt att göra det. Jag tror att det helt enkelt är så att min fru har så mycket viktigare saker (enligt hennes priolista) att tänka på.
Ju mer jag automatiserar, desto mindre kontroll har hon dock. Jag bävar inför införandet av effekttariffen dock. Jag lovar att hon kommer att vilja ta ett bastubad för 200 kr. Hon anser att vi har råd.
Vår dotter konstaterade dock (när hon flyttade hemifrån och började med budget) att många små besparingar snabbt blir stora belopp, så hon gav mig rätt i diskussioner där hon alltid höll med sin mor tidigare. - "Det svider att säga detta pappa, men du hade faktiskt rätt hela tiden"
Ok, sen krasst ekonomiskt så är det då vilket elnätsbolag man har och om de infört en effektavgift eller ej. Sen är en HAN-portslösning till elmätaren ett mycket bra sätt att se olika förbrukningar i realtid.P PurreP skrev:
Många som försöker trycka på att jag inte har koll på hushållsarbete, vafan, jag är ingen 50-talsman...C citronskal skrev:Som några andra redan funderar i tråden, det kanske inte funkar att styras på millimetern av tim- och effektpriser för att familjelivet ska gå runt just nu? Extrakostnaden för att köra en diskmaskin NU är kanske lätt avräknad i tiden det sparar att inte behöva köra den senare och därmed plocka ur den på morgonen när det är fullt ös med frukost och barn osv. Samma med tvätt, barnen kanske behöver rena underkläder imorgon för det är tomt i lådorna och fullt i tvättkorgen. Har DU koll på det?
Självklart förstår jag vinningen av att köra en diskmaskin efter middagen om man vet att man hinner/orkar plocka ur den på kvällen, om man däremot tydligt ser att frukostdisken också får plats eller att den startas så att man inte hinner tömma istället för de billiga nattimmarna den blir jag lite grinig...