4 872 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
VVS-montörer spiller för mycket tid
Ja det händer ju aldrig att maskinoperatörer klantar till det tex svarvare som upprepade gånger kör stålen in i chucken eller sätter fel verktyg i revolvern etc. VVS är ett inte helt lätt område där nästan vartenda uppdrag är unikt och ofta kan man inte plocka isär allt innan utan man får upptäcka saker efter hand. De som har gamla hus förstår exakt 1 timmas jobb tar alltid 3-5 timmar pga "överaskningar".
Däremot kan jag hålla med om att vanliga kopplingar 12/15 etc det bör finnas med men men det kan ju ta slut även i en servicebuss.
Sen finns det såklart klantarslen som i alla branscher.
Däremot kan jag hålla med om att vanliga kopplingar 12/15 etc det bör finnas med men men det kan ju ta slut även i en servicebuss.
Sen finns det såklart klantarslen som i alla branscher.
Nu handlar detta om nybyggnation, VVS Montörer och hur deras kompetens slarvas bort genom dålig planering.
Fattar inte hur någon VVS montör kan se rapporten som ett personligt angrepp.....
Mig veterligen så är det inte VVS montörer som är ansvariga för att planera stora byggen.
Fattar inte hur någon VVS montör kan se rapporten som ett personligt angrepp.....
Mig veterligen så är det inte VVS montörer som är ansvariga för att planera stora byggen.
Vem köper in materialet som bearbetas? Vem fraktar materialet?Nimajneb skrev:
Självklart skulle en VVS-montör kunna ägna 60-70% av tiden åt montering, om nån annan stod för inköp, transporter och liknande.
Man får inte glömma att för nån som jobbar som montör så ingår resa till/från kunden för det mesta i arbetstiden.
Den första biten är ju självklar, det måste finnas någon som tar hand om dessa aktiviteter på et effektivt o bra sätt.Nerre skrev:Vem köper in materialet som bearbetas? Vem fraktar materialet?
Självklart skulle en VVS-montör kunna ägna 60-70% av tiden åt montering, om nån annan stod för inköp, transporter och liknande.
Man får inte glömma att för nån som jobbar som montör så ingår resa till/från kunden för det mesta i arbetstiden.
Den andra biten är ju just en sådan grej som skulle ge otroliga fördelar för kunden, tänk o slippa betala för att 8 montörer åker fram o tillbaka 30ggr när dom skulle kunna göra det på kanske 10ggr.
Man kan hålla på hur länge som helst, är du intresserad så läs tex lite om Lean och några av den filosofins verktyg.
Ja men för det mesta är väl priset överenskommet i förväg? Då spelar det väl ingen roll för kunden vad montören gör på den tiden? Det påverkar ju inte kostnaden för kunden, bara vinsten för montören.Nimajneb skrev:
Sen handlar det ju mycket om löner och anställningssvillkor.
Ska du jobba som montör och arbetstiden skall räknas hemifrån måste du ju ha tjänstebilen hemma. Vem betalar för parkeringen? Visst, vissa kanske ser det som en förmån att ha tillgång till bilen, men nån med barnfamilj har nog inte så mycket glädje privat av en skåpbil full med verktyg.
Och resan måste ju ändå betalas av nån. Om montören måste betala sin egen resa till/från kunden så lär det vara lite svårt att rekrytera folk... Alltså måste firman betala det, och i slutänden kunden. Och då kan väl kunden lika gärna betala för resa från/till arbetscentralen istället. (Annars tror jag faktiskt att de flesta montörer skulle vara glada för att få betalt även för resan till jobbet, de flesta av oss åker ju faktiskt på att betala resan till jobbet privat.)
Klicka här för att svara