4 872 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
VVS-montörer spiller för mycket tid
Sida 1 av 2
rörkrökarna på VP forumet är jättesura på denna rapport
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38215.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38215.0
Inte förvånad. Vår rörmokare utför aldrig en hel dags arbete hos oss (trots att det finns jobb) utan tar det alltid i samband med annat vilket gör att han får tillbringa väldigt mycket tid i bilen.
T.ex. så var nästan allt klart bortsett från att det skulle sättas plaströr upp från 2 toalettavlopp och 2 handfatsavlopp som han verkade glömt. Då ringde jag honom och berättade det varpå vi fick träffas där så att jag fick visa. Han skulle då komma i veckan och fixa. Nästa helg när jag kommer till huset så är rören till toaletterna på plats men inte till handfaten varpå han får komma igen. Inte speciellt effektivt och det är på liknande sätt det har arbetats hela tiden.
T.ex. så var nästan allt klart bortsett från att det skulle sättas plaströr upp från 2 toalettavlopp och 2 handfatsavlopp som han verkade glömt. Då ringde jag honom och berättade det varpå vi fick träffas där så att jag fick visa. Han skulle då komma i veckan och fixa. Nästa helg när jag kommer till huset så är rören till toaletterna på plats men inte till handfaten varpå han får komma igen. Inte speciellt effektivt och det är på liknande sätt det har arbetats hela tiden.
Samma effektivitetskrav eller vad man nu vill kalla det finns väl, och har funnits under lång tid, också på kontorspersonal, industri etc och jag är rätt övertygad om att det finns och har funnits liknande forskning på andra områden än bara VVS. Det är en rätt krass vardag för många branscher att det förekommer en konkurrens från andra aktörer, kanske från andra länder som har andra förutsättningar eller lönenivåer som drivit fram eller tvingat fram beroende på hur man ser det ett krav på effektiviseringar för att överhuvudtaget överleva. Vissa har inte överlevt och vissa har klarat sig tack vara nytänkande, effektiviseringar eller att nischa sig, men att bara skratta åt resultaten och hänvisa till att "kontorsnissar" troligen inte gör lön för mödan känns inte så konstruktivt. Finns det oproduktiva kontorsnissar som inte gör lön för mödan utan istället surfar eller kopierar dagen lång så behöver man nog inte vara så orolig för att de blir särskilt långvariga i de flesta företag
och det är knappast någon större tröst/förklaring/ursäkt att det inte fungerar perfekt i VVS-branschen.
Skulle vara intressant att läsa hela den rapporten. Finns den publicerad på nätet?
Det står t ex i artikeln att vvs-arna skulle ägnat mer tid till montering för 20 år sedan. Då hade man ju arbetsledare som höll med material mm. Kanske till och med en förrådsgubbe, som körde ut grejerna. Nu får montören fixa allt sånt själv. Från inköp och beställning av mtrl, till att skriva fakturaunderlag mm.
Själv undrar jag ibland, varför jag inte är egenföretagare, för jag jobbar ju nästan så ändå.
Det står t ex i artikeln att vvs-arna skulle ägnat mer tid till montering för 20 år sedan. Då hade man ju arbetsledare som höll med material mm. Kanske till och med en förrådsgubbe, som körde ut grejerna. Nu får montören fixa allt sånt själv. Från inköp och beställning av mtrl, till att skriva fakturaunderlag mm.
Själv undrar jag ibland, varför jag inte är egenföretagare, för jag jobbar ju nästan så ändå.
Redigerat:
Google på följande så hittar du nog rapporten.
Arbetstidens användning vid VVS-montage
Ser ut att vara publicerad på VVS Företagen som verkar var en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom VVS samt arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom kyla, industrirör, ventilation och teknisk isolering.
Känns lite knepigt att avfärda rapporten med tanke på att branchorganisationen själva publicerar den.
Arbetstidens användning vid VVS-montage
Ser ut att vara publicerad på VVS Företagen som verkar var en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom VVS samt arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom kyla, industrirör, ventilation och teknisk isolering.
Känns lite knepigt att avfärda rapporten med tanke på att branchorganisationen själva publicerar den.
Redigerat:
Om jag inte helt har missuppfattat vad som står på deras hemsida så är de också initiativtagare till arbetet så det verkar inte vara ett påhitt av elaka forskare.
Direkt citat från hemsidan
"VVS Företagen har tagit fram en rapport om VVS montörens arbetstid. Studien Arbetstidens användning vid VVS-montage en fråga om struktur och ledarskap handlar om hur VVS-montörer använder sin arbetstid och har på vårt uppdrag utförts av Chalmers. Den baseras på en uppföljning av ett 30-tal VVS-montörer verksamma vid åtta byggprojekt av olika art och i olika delar av Sverige. En liknande rapport gjordes även 1989.
Resultaten visar bland annat att monteringsarbete, det vill säga att material och utrustning kommer på slutlig plats i produkten, endast bedrivs under 13 procent av arbetstiden. Resten av arbetstiden går åt till förberedelser 52 procent, och tidsförluster 35 procent."
Direkt citat från hemsidan
"VVS Företagen har tagit fram en rapport om VVS montörens arbetstid. Studien Arbetstidens användning vid VVS-montage en fråga om struktur och ledarskap handlar om hur VVS-montörer använder sin arbetstid och har på vårt uppdrag utförts av Chalmers. Den baseras på en uppföljning av ett 30-tal VVS-montörer verksamma vid åtta byggprojekt av olika art och i olika delar av Sverige. En liknande rapport gjordes även 1989.
Resultaten visar bland annat att monteringsarbete, det vill säga att material och utrustning kommer på slutlig plats i produkten, endast bedrivs under 13 procent av arbetstiden. Resten av arbetstiden går åt till förberedelser 52 procent, och tidsförluster 35 procent."
Jag tror det är sanning i rapporten men handen på hjärtat har nån här skrivit upp vad ni gör på dagarna ? hur mycket tid "försvinner" leta matrial,reda ut hur det skall bli,snacka med andra yrkesgrupper , etc
Mvh Tille
Mvh Tille
Som hantverkare som gått från anställning som vanlig knegare till ledande montör till egen företagare med och utan anställda så kan jag ju bara säga att många av företagens chefer samt branchers arbetsgivarorganisationer och även ibland facken inte har en aning om hur verkligheten ser ut. Många har en otrolig förmåga att "glömma" när dom hamnar på kontoret och förbiser totalt hur mycket som lämpas över på den enskilde hantverkaren/montören i arbeten som tidigare sköttes av en arbetsledare/verkare/bodtomte osv, detta gäller ju alla yrken inom bygg nu för tiden men det som är lite underligt är ju hur rörisar kan vara så "oeffektiva" då de samt vent alltid har fritt spel i sina stråk och stackars elektriker får slita häcken av sig för att hitta "nya" vägar för kabelstegar och annat :blushing:

Lite missvisande blir det ju när de bara räknar på monteringstiden. Även inköp av material och planering är ju arbete som behöver göras.
Vad som däremot är ineffektivt och något som vi kunder inte ska behöva betala är om planeringen är dåligt utförd så att de t.ex. får åka och handla material 2 gånger trots att föutsättningarna för arbetet inte ändrats eller att man utför 8 timmars arbete utspritt på 3 dagar och därigenom får en massa extra restid.
Vad som däremot är ineffektivt och något som vi kunder inte ska behöva betala är om planeringen är dåligt utförd så att de t.ex. får åka och handla material 2 gånger trots att föutsättningarna för arbetet inte ändrats eller att man utför 8 timmars arbete utspritt på 3 dagar och därigenom får en massa extra restid.
Hela grejen är ju att det saknas totalt ett Lean-tänk i branschen.
Tänk er hur totalt otänkbart det skulle vara att ha en maskinoperatör som bara rattar maskinen 13% av arbetstiden.
Det handlar ju inte om att jobba mer utan att jobba smartare.
Tänk er hur totalt otänkbart det skulle vara att ha en maskinoperatör som bara rattar maskinen 13% av arbetstiden.
Det handlar ju inte om att jobba mer utan att jobba smartare.
"Hela grejen är ju att det saknas totalt ett Lean-tänk i branschen.
Tänk er hur totalt otänkbart det skulle vara att ha en maskinoperatör som bara rattar maskinen 13% av arbetstiden.
Det handlar ju inte om att jobba mer utan att jobba smartare."-citat
Vist är det så, men varför måste det gnällas hela tiden? Att advokaten kostar 1500:-/h eller bilrepen 900:-/h gnälls det sällan om...
Om du inte är nöjd... byt rörmokare / elektriker / snickare / plåtslagare eller vad du nu är så missnöjd med.
//AA
Tänk er hur totalt otänkbart det skulle vara att ha en maskinoperatör som bara rattar maskinen 13% av arbetstiden.
Det handlar ju inte om att jobba mer utan att jobba smartare."-citat
Vist är det så, men varför måste det gnällas hela tiden? Att advokaten kostar 1500:-/h eller bilrepen 900:-/h gnälls det sällan om...
Om du inte är nöjd... byt rörmokare / elektriker / snickare / plåtslagare eller vad du nu är så missnöjd med.
//AA